Цю
наукову працю автор особисто надав для оприлюднення на сайті «Дидактика»
Для
посилання:
Вознюк О.
В. Синергетичні засади організації знань у системі вищої
освіти [Текст] / Олександр Васильович
Вознюк // Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід,
перспективи : монографія / [за ред. П. Ю. Сауха]. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011.
– 444 с. – С. 135–155.
Синергетичні
засади організації знань у системі вищої освіти
Вознюк О. В.,
кандидат
педагогічних наук, доцент,
докторант кафедри педагогіки
Житомирського
державного університету імені Івана Франка
Інтенсифікація інформаційних потоків, як один із головних чинників
входження глобалізованого світу в еру інформаційного суспільства, відображає
кризу класичної наукової парадигми, яка виявляється у поширенні двох
протилежних тенденції сучасної науки – універсалізації та інтеграції знань з
одного боку, та їх науково-технічної спеціалізації – з іншого.
Подібним же чином маємо протиріччя, з одного боку, між тенденцією щодо
посилення розподілу праці, наукової спеціалізації (у педагогіці – це розвиток
профільної освіти), а з іншого – тенденцію до розвитку міждисциплінарного
наукового синтезу, який випливає з феномену, що отримав назву «інформаційний
бум», який став характерною прикметою ХХ століття. Так, номер «Нью-Йорк Тайм»
містить інформації стільки ж, скільки в ХVІІ столітті за все життя перероблялось
людиною. Нині за 40 хвилин в світі генерується стільки ж інформації, скільки її
є в Британській енциклопедії. Якщо в 70-ті роки ХХ століття об'єм наукової
інформації подвоюється кожні 5 років, то в 80-ті цей процес триває кожні 2
роки, а в 90-ті подвоєння відбувалось кожен рік. Відомо, що у 1980 році в світі
видавалося понад 100 тис. наукових журналів, де публікувалися більше 2 млн.
статей; у рік видавалося понад 10 тис. наукових книг; спеціальні публікації,
такі як бюлетені, звіти про конференції, симпозіуми, реферати видавалися до 2
млн. за рік, при цьому темп цих видань зростає на 10 % за рік.
Відтак, «поглиблення процесу спеціалізації
наук призвело до того, – пише І. Г. Грабар, – що в деяких галузях
знань обсяг публікацій практично неозорий. У процесі дослідження вчений, як
правило, витрачає левову частку часу на вивчення новітньої літератури за своїм
фахом» (1).
Цю проблему В. Чалідзе коментує таким чином: «Продовження інформаційного
буму раніше або пізніше має привести цивілізацію до відмовлення від звичаю цитувати
всіх попередників. Доведеться розділити пізнання й історію пізнання» (2).
При цьому важливо, що інформаційний бум
зумовлений, перш за все, багатократною репродукцією та повторенням вже відомої
інформації, а не зростанням кількості нових знань (3). Уперше в історії людства ідеї і
технології трансформуються у часі швидше, ніж покоління людей, коли актуальним
постає явище «напіврозпаду компетентності»,
пов’язане із тим, що у деяких галузяхнауково-технологічна база суттєво змінюється за декілька років.
_____________________________
1.Грабар І. Г.
Передмова [Текст] / І. Г. Грабар // Світ людини: проблеми комплексного вивчення
/ Вознюк О. В., Тичина О. Р. – Житомир : Волинь, 1997. – С. 3–4.
2.Чалдини Р.
Психология влияния [Текст] / Р. Чалдини. – СПб. :Питер Ком, 1999.– С. 6.
3.Там само, с.
248.
(Увесь параграф ми маєте
змогу вивантажити із сервера)