Науково-методичне забезпечення спеціального курсу «Художня література в контексті світової культури»
2012-Кві-20, 13.29.19
Для посилання:
Шевченко 3. О. Науково-методичне забезпечення
спеціального курсу «Художня література в контексті світової культури» [Текст] /
3. О. Шевченко // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 153–155.
Науково-методичне
забезпечення спеціального курсу «Художня література в контексті світової
культури»
3. О. Шевченко,
канд. пед. наук
Ідея дослідження полягає у створенні навчальної програми
і методики вивчення літературного спецкурсу «Художня література в контексті
світової культури» в профільних класах. Розвиток підвищеного інтересу учнів до
літератури як провідного виду мистецтва, а також активізація самостійної
творчої діяльності на заняттях спецкурсу, заохочення та стимулювання
старшокласників до вивчення складних тем і виконання =с. 153= завдань із
залученням різних видів мистецтв досягаються за допомогою ефективних методів,
прийомів та засобів навчання, які максимально розкривають можливості учнів
профільних філологічних класів.
Результати дослідження. В основі розробленої методики
вивчення літературного спецкурсу лежать зміст і організація способів навчальної
діяльності, які реалізуються у сформованих спеціальних читацьких компетенція
учнів: аналізувати літературний твір як явище мистецтва на високому
інтелектуальному рівні, самостійно осмислювати будь-яке художнє явище,
висловлювати власні аргументовані оцінні судження. Мистецький контекст вибудовується
на основі набутих учнями літературних знань. Відібрано ефективні методи і
прийоми вивчення української літератури в контексті світової художньої культури
на заняттях літературного спецкурсу: оглядова шкільна лекція, навчальний
семінар (дискусія, диспут з полемікою і без неї), самостійна аналітична робота
учнів над художнім літературним твором (аналіз та інтерпретація твору, робота з
літературно-критичними джерелами, епістолярієм письменників, повідомлення та
реферати тощо).
Виявлено, що ефективній реалізації розробленої методики
вивчення літературного спецкурсу сприяє якісний вибір мистецького контексту,
наприклад, «Символізм у музиці О. Скрябіна», «Імпресіонізм в образотворчому
мистецтві М.Врубеля, К. Моне» та ін., «Експресіонізм у творчості Е.Мунка, М.
Шагала», «Неоромантичні тенденції в архітектурі В. Городецького» тощо.
У результаті проведеного дослідження виявлено позитивну
динаміку щодо підвищення рівня знань учнів профільних філологічних класів з
літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст., розуміння сутності понять «художня
культура», «мистецьке явище», усвідомлення пріоритетного значення художньої
літератури в системі різних видів мистецтв та їх взаємовпливу. Розроблена
система запитань і завдань спонукала учнів до пошуково-дослідницької роботи,
презентації результатів у навчальному проекті. =с. 154= За допомогою визначених
критеріїв доведено доцільність упровадження розробленої методики вивчення
літератури періоду модернізму на заняттях спецкурсу «Художня література в
контексті світової культури» на основі створеної навчальної програми з
урахуванням ключових і спеціальних читацьких компетенцій. =с. 155=