Вивчення спецкурсу з української постмодерної літератури у старшій школі
2012-Кві-20, 13.28.22
Для посилання на першого автора:
Бійчук Г. Л. Вивчення спецкурсу з української
постмодерної літератури у старшій школі [Текст] / Г. Л. Бійчук, А. М. Фасоля //
Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України
за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с.
155–158.
Для посилання на другого автора:
Фасоля А. М. Вивчення спецкурсу з української постмодерної
літератури у старшій школі [Текст] / Г. Л. Бійчук, А. М. Фасоля // Анотовані
результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011
рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 155–158.
Вивчення спецкурсу
з української постмодерної літератури у старшій школі
Г. Л. Бійчук,
канд. пед. наук,
А. М. Фасоля,
канд. пед. наук
Осмисленню специфіки літератури українського
постмодернізму в останні десятиліття приділяють увагу літературознавці (Т.
Гундурова, М. Зубрицька, С. Квіт та ін.), організації вивчення – вчені-методисти
(О. Ніколенко, В. Уліщенко та ін.). Художні тексти викликають зацікавлення юних
читачів і їхніх наставників. Однак емпіричні дані та проведене опитування
засвідчують труднощі вчителя і учня у прочитанні постмодерних творів (нечітке
розуміння змісту теоретико-літературних понять, поверхове усвідомлення основних
ознак постмодерного твору, брак умінь аналізувати й інтерпретувати, коментувати
події, явища, авторську позицію та художні особливості тощо). Словесники
відчувають недостатність практичних рекомендацій щодо організації літературних
занять.
Сутність експериментальної методики полягає в поетапному
формуванні в учнів розуміння відповідних літературознавчих понять, виробленні
практичних умінь і навичок інтерпретувати постмодерний твір на
творчо-реципієнтному та культурологічному рівнях, застосувати набуті знання і
вміння у новій навчальній ситуації. Дієвість методики перевірялася у процесі
вивчення поетичної творчості Ю. Андруховича, О. Ірванця, О. Забужко, В.
Слапчука, прози Ю. Андруховича, О. Ірванця, Г. Пагутяк. Експериментом було
охоплено 128 учителів-словесників, 212 учнів старших класів.
Основні результати експериментального дослідження: =с.
155= сформовано перелік літературознавчих термінів, засвоєння яких забезпечує
успішне прочитання постмодерного тексту: «новітня література», «література
постмодернізму», «модернізм», «постмодернізм», «реконструкція тексту»,
«деконструкція тексту», «рецепції», «ремінісценції», «алюзії», «ілюзії» та ін.;
визначено ефективні методи, прийоми й організаційні форми
навчальної діяльності учнів на заняттях спецкурсу: метод організації
творчо-пошукової діяльності, проблемний виклад, евристична бесіда, постановка
проблемних запитань і завдань щодо аналізу змісту і художніх особливостей
постмодерного твору; семінарські заняття різного виду (дискурс, дискусія),
учнівська наукова конференція, літературні вечори, випуск шкільної газети,
живого журналу, виголошення доповідей, написання рефератів, аналіз постмодерного
твору та його інтерпретацій, демонстрація слайдів власних науково-пошукових
проектів з використанням мультимедійних презентацій, комп’ютерних і цифрових
технологій та інтернет-ресурсу), творчі завдання дослідницького характеру
(написання есе, створення власного навчального фільму, кіносценарію, мистецької
галереї та ін.);
встановлено, що ефективність вивчення новітньої
української літератури на заняттях спецкурсу в профільній школі забезпечується
завдяки дотриманню таких психолого-педагогічних умов: системний підхід до
організації навчальної діяльності учнів; збагачення учнів
теоретико-літературними знаннями, необхідними для аналізу й осмислення основних
ознак постмодерного твору; поєднання проблемних і пошуково-дослідницьких
завдань; урахування вікових особливостей старшокласників;
сформульовано критерії, в основу яких покладено уміння
старшокласників аналізувати й осмислювати постмодерні твори (розуміння
теоретико-літературних понять; сформованість здатності систематизувати,
узагальнювати навчальний матеріал, інтерпретувати постмодерні тексти; володіння
умінням висловлювати власні судження з приводу прочитаного; зіставляти =с. 156=
авторську позицію і власне бачення змісту та позиції автора; готовність
усвідомлено використовувати здобуті знання у новій навчальній ситуації та ін.);
доведено, що впровадження методики вивчення спеціального
курсу «Новітня українська література (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)» сприяє:
формуванню в учнів психологічної настанови розуміти складні постмодерні тексти,
сприймати й інтерпретувати їх на трьох рівнях: філософському,
художньо-естетичному та культурно-ідеологічному; розумінню читацької діяльності
як засобу пізнання себе, світу і себе-у-світі; виробленню умінь і навичок
аналізу постмодерного твору (осмислювати основні ознаки, вести діалог із
текстом, усвідомлювати індивідуальний стиль автора та ін.); формуванню умінь
працювати з підручником, словником, довідковою літературою, мультимедійними
засобами, використовувати інформаційно-комп’ютерні технології, у різний спосіб
послуговуватися електронним супроводом. Засвідчено динаміку розвитку творчої
уяви, асоціативного й аналітичного мислення, творчих здібностей учнів (давати
власну оцінку й інтерпретувати текст, писати есе, читацькі відгуки, творчі
сюжети та ін.);
засвідчено підвищення рівня сформованості читацьких умінь
учнів. Високого рівня сформованості знань і умінь аналізувати постмодерні твори
української літератури досягли 38,4 % старшокласників, середнього – 44,2 % і
залишилися на низькому – 17,4 %. На початку експерименту ці дані становили
відповідно 22,7, 49,5, 27,8 %. Виявлено зміни в розумінні мети читацької
діяльності. Кількість тих, хто готовий надалі відвідувати заняття, зросла з 26
% у 10-му класі до 62 % в 11-му класі. Головним завданням 55 % опитаних вважає
вироблення умінь самостійного прочитання нових художніх творів (на початку
вивчення спецкурсу – 20 %).
Отже, підтверджено, що впровадження методики вивчення
української постмодерної літератури сприяє активізації інтелектуальної
діяльності та читацької активності, розвитку творчої уяви, асоціативного і
критичного мислення, читацьких =с. 157= рефлексій, творчих здібностей учнів. За
результатами наукового дослідження підготовлено методичні рекомендації для
вчителя-словесника щодо вивчення української постмодерної поезії та прози (Ю.
Андруховича, В. Неборака, О. Ірванця, Г. Пагутяк). =с. 158=