Гарбуза Т. В. Моніторинг освітньої діяльності як інструмент підвищення якості мовної освіти
2012-Кві-24, 16.11.49
Для посилання:
Гарбуза Т. В. Моніторинг
освітньої діяльності як інструмент підвищення якості мовної освіти [Текст] / Т.
В. Гарбуза // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 182–183.
Моніторинг
освітньої діяльності як інструмент підвищення якості мовної освіти
Т.
В. Гарбуза
Роль освіти як фактора прогресу
залежить від того, який кінцевий результат ми хочемо одержати по завершенні
шкільної освіти. У нашій практиці якість освіти традиційно оцінювалася за
кількістю знань, умінь і навичок, що в сучасних умовах не забезпечує всім учням
належних умов для успіху на наступних етапах освіти, у подальшому трудовому
житті. Однак варто відзначити, що самі по собі вони є недостатніми для того,
щоб випускник міг проявити активність, компетентність, відповідальність у
житті. Знання, уміння та навички мають бути засобом для прийняття самостійного
рішення в проблемних ситуаціях, для компетентного виконання різних функцій як
громадянина суспільства, професійного самовизначення. =с. 182=
Для визначення якості освіти
використовується оцінка навчальних досягнень учнів, їхня відповідність
установленим стандартам. Під час відстеження цих результатів визначається
якість освіти відповідно до її встановлених стандартів, в які вкладено вимоги
суспільства, запити особистості. Отже, навчальні досягнення учнів як результати
навчання визначають сутність якості освіти.
Найважливішим механізмом
оцінювання й керування якістю освіти протягом останніх років є моніторинг – регулярне
отримання інформації про її стан, що дає можливість вчасно впливати на
результати через корекцію освітнього процесу.
Моніторинг – це не лише процес
виявлення відхилення від визначених стандартів, він передбачає відстеження
самих норм. Іншими словами, це – механізм коригування освітніх цілей і шляхів
їх досягнення, а також необхідний контроль за якістю знань.
Проведення моніторингу, на нашу
думку, включає визначення суб'єктів моніторингу, виокремлення етапів його
проведення, формулювання цілей і завдань кожного етапу, визначення об'єктів і
параметрів контролю, визначення критеріїв оцінки, проведення контролю, аналіз
отриманих результатів, зіставлення отриманих результатів із цілями та
завданнями навчання й очікуваним результатом, коригування засобів і прийомів
навчально-педагогічної діяльності.
Моніторинг у навчанні іноземних
мов є складником навчально-виховного процесу. Провідне завдання моніторингу – встановлення
відповідності між реальним рівнем сформованості в учнів мовної, соціокультурної
компетенції і вимогами програми. Учитель у результаті здійснення моніторингу
одержує інформацію про якість своєї роботи, про ефективність тих чи інших
прийомів і методів навчання. Для учня важливість моніторингу полягає в тому, що
він стимулює діяльність, підвищує мотивацію до навчання, показує рух уперед у
навчанні. =с.183=