Плахотник В. М. Методична
система і підручник [Текст] / В. М. Плахотник // Анотовані результати
науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове
видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 179–180.
Методична
система і підручник
В.
М. Плахотник, д-р пед. наук
Підручник є матеріалізованою
моделлю методичної системи, що належить до підсистеми засоби навчання, і займає
в методиці навчання та методичній системі провідне місце.
У кібернетиці й загальній
теорії систем моделювання спирається на поняття ізоморфізму і гомоморфізму:
ізоморфізм – відношення тотожності систем у структурному чи функціональному
аспектах; гомоморфізм – відношення подібності в якомусь структурному чи
функціональному аспекті. Підручник – гомоморфна модель методичної системи,
оскільки в нього зовсім інша структура, а функціональні характеристики хоча й
близькі, але в системі вони сконцентровані, а в підручнику розподілені, що
пов'язано з його структурою. І методична система, і підручник мають ізоморфні
підсистеми: у методичній системі – це елементи ієрархії нижчого порядку, а в
підручнику – частини уроків чи циклів уроків. Так, підсистеми формування
мовленнєвих умінь і підсистеми формування мовних навичок методичної системи
мають відповідні підсистеми підручника, які циклічно повторюються в його змісті
у формі завдань і вправ. І саме завдяки цим елементам підручника реалізується
процес навчання. =с.179=
Взаємодія методичної системи із
системою учитель – учень, процес навчання, реалізується через увесь підручник.
Але на кожному етапі уроку цей процес реалізується через конкретну частину
підручника, яка на уроці є домінантною. На уроці може бути задіяно кілька
домінантних підсистем, які підключаються послідовно або паралельно.
Взаємозв'язок підручника з
іншими засобами може бути безпосереднім, наприклад, стосовно комп'ютерних
програм, або опосередкованим. Так, залежно від розуміння суті процесу навчання
змінюються і сам підручник, і методи його використання.
Оскільки підручник є частиною
методичної системи, яка є ймовірнісною (стохастичною), тобто її результати не
можна наперед точно передбачити, і оскільки результати її функціонування
залежать від іншої системи учитель – учень, що також є ймовірнісною (різні
вчителі і різні учні), точно визначити ефективність підручника без його
перевірки на практиці неможливо. Неможливо також визначити ефективність усього
підручника через перевірку ефективності окремих його частин: підсистеми, хоч і
пов'язані з усією системою, але не можуть її характеризувати в повному обсязі.
Єдиним способом визначення ефективності підручника є його кількарічна дослідна
перевірка, яка дає можливість визначити, що для більшості вчителів і учнів цей
підручник є найкращим. Для інших учителів і учнів необхідні інші, альтернативні
підручники. =с.180=