Полонська Т. К. Технологія конструювання змісту елективних курсів у профільному навчанні іноземної мови
2012-Кві-24, 16.13.11
Для посилання:
Полонська Т. К. Технологія
конструювання змісту елективних курсів у профільному навчанні іноземної мови
[Текст] / Т. К. Полонська // Анотовані результати науково-дослідної роботи
Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т
педагогіки, 2012. – 376 с., с. 180–182.
Технологія
конструювання змісту елективних курсів у профільному навчанні іноземної мови
Т.
К. Полонська, канд. пед. наук
Під поняттям «конструювання
змісту елективних курсів» ми розуміємо процес розроблення та деталізації
системи знань учнів, ціннісного ставлення до об'єктів світу і визначення
взаємозв'язків між ними з метою забезпеченості цілісності та цілеспрямованості
елективного курсу (ЕК). Технологія =с. 180= конструювання змісту елективних
курсів – це діяльність учителя з вирішення поставлених завдань і досягнення
певних результатів на кожному з чотирьох етапів: аналітичному, конструктивному,
оцінювальному та етапі експертизи.
Аналітичний етап. Основними
завданнями цього етапу є визначення освітнього запиту учня і цілей профілю
«іноземна філологія»; установлення взаємозв'язку між змістом профільного курсу
і можливостями ЕК. Зміст діяльності вчителя полягає в аналізі концепції
профільного навчання іноземних мов, Державного стандарту освіти і Базового
навчального плану, проведенні анкетування учнів. Результатом етапу має стати
підготовка пояснювальної записки до ЕК; формулювання цілей та завдань ЕК.
Конструктивний етап. Основні
завдання етапу полягають у розробленні змісту ЕК (завдань, творчих завдань) на
основі сукупності принципів, джерел, що відображають сутність профільного
навчання іноземної мови. Змістом діяльності вчителя є визначення основних
понять ЕК, форм організації занять, списку літератури для учнів,
інформаційно-комп'ютерної бази до ЕК; розроблення фонду творчих завдань,
тематики проектів і творчих завдань. Результат передбачає виділення основних
понять ЕК; складання навчально-тематичного плану; визначення форм організації
занять; розроблення і добір завдань, текстів тощо.
Оцінювальний етап. Основними
завданнями цього етапу є визначення форм і методів оцінки результативності
засвоєння учнями змісту ЕК. До змісту діяльності вчителя віднесено розроблення
форм проміжного та підсумкового контролю, вимог до результатів засвоєння ЕК та
критеріїв їх оцінки. Результатом етапу є підготовка пакета
контрольно-вимірювальних матеріалів і розроблення критеріїв оцінки засвоєння
змісту ЕК.
Етап експертизи. До основних
завдань етапу належать визначення якості сконструйованої програми ЕК та
встановлення відповідності змісту програми ЕК цілям профілю і потребам учнів.
Зміст діяльності вчителя полягає у здійсненні =с. 181= діагностики впливу змісту
курсу на академічні та творчі досягнення учнів; проведенні анкетування щодо
виявлення ступеня задоволеності учнів і педагогів змістом ЕК. Результатом етапу
є корекція і затвердження програми методичною радою школи.
Під час реалізації особистісно
орієнтованого та компетентнісного підходів до конструювання змісту елективних
курсів з іноземної мови комплекс розроблених завдань і проблем, що утворюють
змістове ядро елективного курсу, надає старшокласнику можливість зробити
усвідомлений вибір майбутнього освітньо-професійного шляху, а також сприяє
рівню сформованості досвіду його творчої діяльності та дослідницьких умінь.
Технологія конструювання змісту
елективних курсів є основою для розроблення вчителем навчальної програми
певного елективного курсу.
Описану технологію можна
застосовувати в профільному навчанні не лише іноземної мови, а й інших шкільних
предметів. =с. 182=