Ярмолюк Алла. Реалізація соціокультурної змістової лінії в контексті міжпредметної інтеграції [Текст] / Алла Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – №6. – С. 32–36.
Реалізація соціокультурної змістової лінії в контексті міжпредметної інтеграції
Алла Ярмолюк,
науковий співробітник лабораторії навчання української мови
Інституту педагогіки НАПН України
УДК 378.147
Анотація. У статті розкрито особливості реалізації соціокультурної змістової лінії на уроках української мови в контексті міжпредметної інтеграції, запропоновано приклади завдань, спрямованих на формування соціокультурної компетенції учнів старших класів.
Реформування сучасної освітньої системи безпосередньо пов'язано з культурною парадигмою, тобто з новим розумінням концептуальних освітніх ідей і принципів. Становлення в філософії освіти культурологічного підходу допомагає з'ясувати соціокультурні проблеми, практично вирішувати їх, ґрунтуючись на ідеях і принципах сучасної культури. Взаємодія освіти і культури (як частини і цілого) є фактором соціального життя, його нормою. Тому важливим завданням освіти є збереження і передача історичного культурного досвіду. Принцип культуровідповідності в навчанні означає те, що школа повинна не підштовхувати до засвоєння нових знань, а ставити учня в умови, коли він сам починає діяти культурно, творчо використовуючи цінності, норми, знання і зразки, які обрав сам.
Вивчення рідної мови, оволодіння культурними цінностями є необхідною передумовою пізнання світу, формування духовної культури молоді. Однак оскільки культурі властиві інтегративні, полісистемні способи діяльності, завдання формування системи цінностей у старшокласників неможливо вирішити лише в рамках викладання одного предмета. Особливої ваги в навчальному процесі набувають міжпредметні зв'язки.
Мета статті — розкрити особливості формування соціокультурної компетенції старшокласників шляхом міжпредметної інтеграції на уроках української мови.