Didactics.ua
П’ятниця, 2021-Лют-26, 16.51.45
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки

Теоретичні аспекти роботи над мовленнєвою культурою старшокласників
2012-Кві-20, 13.18.04

Для посилання:

Бондаренко Н. В. Теоретичні аспекти роботи над мовленнєвою культурою старшокласників [Текст] / Н. В. Бондаренко // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 140–141.

 

Теоретичні аспекти роботи над мовленнєвою культурою старшокласників

 

Н. В. Бондаренко, канд. пед. наук

 

Піднесення мовленнєвої культури – одне з основних завдань навчання української мови у старшій школі.

Культуру мовлення розуміють як практичне володіння нормами усної та писемної літературної мови і вміння комунікативно доцільно використовувати виражальні можливості (засоби) мови відповідно до мети, завдань і умов спілкування. Цю галузь розглядають як прикладний розділ мовознавства, що дає відповіді на два запитання: як говорити (писати) правильно і як говорити (писати) добре.

Основну проблематику культури мовлення визначають норми української літературної мови та її комунікативно-стилістичні якості – правильність, точність, логічність, чистота, багатство, виразність, доречність.

Г. О. Винокур розмежував два ступені культури мови на тій підставі, що поняття культури мови можна тлумачити у двоякому смислі слова залежно від того, матимемо ми на увазі винятково правильне мовлення чи також і мовлення вміле, вишукане.

Відповідно до цього положення культура мови має дворівневу структуру. Перший рівень – це правильність, або нормативність, мовлення. Другий – майстерність, вишуканість мовлення, тобто вміння створити якнайвдаліше висловлювання, вибрати для нього найточніші, найвиразніші слова, фразеологізми, граматичні форми, граматичні та синтаксичні конструкції.

Правильність мовлення передбачає додержання мовцями норм літературної мови. =с. 140= Розрізняють норми лексичні, орфоепічні (фонетичні), граматичні – словотвірні, морфологічні, синтаксичні, а також стилістичні, правописні та ін. Норми української літературної мови закріплені у відповідних словниках і довідниках.

Розвиваючи теорію Г. О. Винокура про два ступені культури мови, Б. М. Головін увів поняття зразкового мовлення і розробив структуру його якостей. Проблематика культури мови набула подальшого обґрунтування в працях В. Г. Костомарова й О. О. Леонтьєва, які сформулювали принцип комунікативної та стилістичної доцільності мовлення. Вчення про комунікативно-стилістичні якості мовлення (точність, логічність, чистоту, багатство, виразність, доречність), залишаючись на піку актуальності, становить ядро системи роботи з культури мовлення учнів. =с.141=

Категорія: Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки | Додав: Didactics
Переглядів: 1062 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2021 DIDACTICS