Буряк Олена. Борис Харчук «Планетник»: жанрово-композиційна специфіка, проблематика, образна система …2–6.
Покликання: Буряк Олена. Борис Харчук «Планетник»: жанрово-композиційна специфіка, проблематика, образна система [Текст] / Олена Буряк // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №12. – 48 с. – С. …2–6.
У статті висвітлюються художні особливості твору Бориса Харчука «Планетник»: визначено риси легенди, притчі, повісті в його жанровій структурі, з'ясовано характер сюжету й функції позасюжетних елементів, окреслено ключові проблеми, схарактеризовано образ головного героя.
Ключові слова: жанр, легенда, притча, повість, композиція, сюжет, художній образ.
В статье исследуются художественные особенности произведения Бориса Харчука «Планетник»: определены черты легенды, притчи, повести в его жанровой структуре, характер сюжета и функции внесюжетных елементов, очерчены ключевые проблемы, охарактеризован образ главного героя.
Ключевые слова: жанр, легенда, притча, повесть, композиция, сюжет, художественный образ.
The paper deals with the artistic peculiarities of Borys Kharchuk's work «Planetnyk»: features of a legend, a parable, a story in its genre structure have been determined, the character of a plot and the functions of out of plot elements have been ascertained, main problems have been examined, and a lead character has been investigated.
Keywords: genre, legend, parable, story, composition, plot, artistic image.
Цитата, с. 2. Творча постать Бориса Микитовича Харчука, що, за словами Л. Тарнашинської, «розвивалася в силовому полі шістдесятництва, ним наснажувалася і його збагачувала й підживлювала» [24, с. 13], на жаль, перебуває на периферії наукових інтересів сучасних літературознавців. А жанрово розмаїтий літературний доробок цього непересічного митця (романи: «Волинь» (у 4-ох томах, 1959-1965), «Місяць над майданом» (1970), «Хліб насущний» (1976), «Кревняки» (1984); повісті та оповідання: «Йосип з гроша здачі», «З роздоріжжя» (1958), «Станція «Настуся» (1965), «Закам'янілий вогонь» (1966), «Зазимки і весни» (1967), «Неслава» (1968), «Горохове чудо» (1969), «Помста» (1970), «Материнська любов» (1972), «Школа» (1979), «Невловиме літо» (1981), «Облава» (1981), «Подорож до зубра» (1986); опубліковані вже після смерті автора роман «Межі і безмежжя» (написаний 1966), повісті «Українські ночі» (1988) та «Мертвий час» (1987), начерки роману «Плач ненародженої душі» (1980-ті роки)) потребує свого ґрунтовного вивчення, адже цікавий насамперед втіленою в ньому оригінальною філософською концепцією людини, що має національне світоглядно-ментальне підґрунтя.
Творчі пошуки письменника в історико-літератур-ній парадигмі шістдесятництва аналізує С. Гречанюк [7], [8]. Біографію «наче складеного з гострих кутів» (Анатолій Дімаров) [10, с. 16] Бориса Харчука використав О. Василишин для ілюстрації метаморфоз культури в часи тоталітаризму. Реставрація повноформатного портрета митця відбувається завдяки публікації спогадів сучасників М. Слабошпицького [19], П. Сороки [21], [23], інтерв'ю з матір'ю [3], зворушливих дитячих споминів доньки – відомого літературознавця Р. Харчук [29]. Вагомий внесок у дослідження літературного доробку письменника зроблений І. Співак [24], [25], котра визначає поетикальні особливості його повістей у зв'язку з розвитком художнього мислення, еволюцією стилю прозаїка. М. Слабошпицький [18], І. Маслов [13], Г. Сивокінь [16], [17] висвітлюють ідейно-змістові домінанти, проблематику повістей і романів Б. Харчука. Ю. Ярмиш [32] аналізує художні особливості Харчукових творів для дітей. Оригінальністю підходу й глибиною осмислення відзначається студія Л. Тарнашинської [26], в якій осмислено значення системи символів і їхні функції в ритмізації прози Харчука. П. Сорока [22] зосереджує свою увагу на з'ясуванні художніх вимірів образу матері – одного з домінантних у Харчуковій прозі. А. Борчук [1], Г. Будзан [2], Г. Дзюба [9], І. Фарина [27], Г. Чернихівський [31] сприяють популяризації імені письменника серед читацького загалу.
Своєрідною компенсацією недостатньої уваги до творчості Б. Харчука є введення до шкільного курсу його дивовижної повісті «Планетник» – твору екзотичного в українській літературі у всіх відношеннях.
Л. Дяченко-Лисенко й С. Коваленко [10] та І. Ханчук й О. Янкович [28] вибудовують у своїх статтях продуктивну компаративістську паралель Борис Харчук «Планетник» – Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц», зіставивши образи головних героїв, переважно через їхні взаємини зі світом. Л. Коваленко, Л. Щербина [12] вивчають специфіку художнього втілення авторської ідеї, проблематику повісті Б. Харчука «Планетник». Цікаві методологічні алгоритми роботи з твором запропоновано в студіях Г. Палієнко [14], [15].
На сьогодні актуальним лишається з'ясування художньої природи, зокрема жанрової специфіки твору Б. Харчука, уточнення ідейних філософських смислів – це і є завдання, які ми ставимо перед собою в цій розвідці.
Повість Бориса Харчука «Планетник» – один із найцікавіших і, водночас, найскладніших для розуміння творів у шкільному курсі «Українська література» (7 клас). Складність аналізу обумовлюється об'єктивними і суб'єктивними чинниками. Визначальний об'єктивний фактор – синтетична художня природа твору, що виявляється зокрема на жанрово-композиційному рівні.
Визначення жанрового різновиду цієї повісті представлене авторською дефініцією «повість-легенда» і науковою – «повість-притча». Обидва жанровизначен-ня мотивовані, хоча акцентують різні риси твору.
Література
1. Борчук А. "І трапилося непередбачене...»: Штрихи до портрета Б. Харчука / А. Борчук // Русалка Дністрова. – 1994. – №17.
2. Будзан Г. Літописець Волині / Г. Будзан // Народне слово. – 1991. – 16 серпня.
3. Василишин О. "І тільки мати не засне...»: (Інтерв'ю з матір'ю Б. М. Харчука) // Селянська доля. – 1991. – 24 вересня.
4. Василишин О. Борис Харчук в умовах тоталітарного режиму / О. Василишин // Дивослово. – 1996. – №4. – С. 12-15.
5. Василишин О. Слава і "Неслава» Бориса Харчука / О. Василишин // Вільне життя. – 1992. – 22 травня.
6. Гнатюк І. Таврований доносами / І. Гнатюк // Дзвін. – 1991. – №9. – С. 141-144.
7. Гречанюк С. Біль у спадок: (Про творчість письменника Б. Харчука) / С. Гречанюк // Вітчизна. – 1990. – №9. – С. 126-134.
8. Гречанюк С. Борис Харчук: "Мораль – це і є душа»: (Аналіз творчості) / С. Гречанюк // На тлі XX століття /С. Гречанюк. – К., 1990. -С. 243-268.
9. Дзюба Г. І тільки ненька не засне. // Народне слово. -1991. – 13 вересня.
10.Дяченко-Лисенко Л., Коваленко С. Казкове і реалістичне у творах Бориса Харчука й Антуана де Сент-Екзюпері / Л. Дяченко-Лисенко, С. Коваленко // Дивослово. – 2008. – №1. – С. 16-19.
11.Лесин В. М. Літературознавчі терміни: Довідник. – К.: Рад. школа, 1985. – С. 251.
Коваленко Л., Щербина Л. Роздуми про сенс життя, добро і зло в повісті Б. Харчука "Планетник» / Л. Коваленко, Л. Щербина // Українська література. – 2013. – №2. С. 19-20.
13.Маслов І. Гуманізм правди в творах Б. Харчука. (Аналіз творів: "Босі слова»; "Межі і безмежжя»; "Світова верба») / Маслов І. //Березіль. – 1994. – №1-2. – С. 169-178.
14.Палієнко Г. Борис Харчук. «Планетник». 7-й клас // Українська мова та література. – 2011. – №3 (січень). – С. 14-15.
15.Палієнко Г. Казкове й реалістичне в повісті-притчі Бориса Харчука "Планетник» // Українська мова та література. 2011. – №3 (січень). – С. 16-17.
16.Сивокінь Г. "Неясна відповідь на життєві питання»: Про твори Б. Харчука "З роздоріжжя»; "Довга гора» / Г. Сивокінь // Українська мова і література в школі. – 1991. – №9. – С. 59-60.
17.Сивокінь Г. Потомственний селянський рід у дослідженні Б. Харчука. Від "Довгої гори» до "Кревняків»/ Г. Сивокінь // Від аналізу до прогнозу / Г. Сивокінь. – К., 1990. – С. 123-134.
18.Слабошпицький М. Питома вага слова : нариси / М. Слабошпицький. – К.: Радянський письменник, 1984. – 310 с.
19.Слабошпицький М. Побачити в дорозі: Спогад про Б. Харчука / М. Слабошпицький // Україна. – 1991. – №15. – С. 12-13.
20.Словник української мови: в 11 томах. – К.: Наукова думка, 1970-1980. – Том 6 / [ред. А. В. Лагутіна, К. В. Ленець]. – 1975. – С. 562.
21.Сорока П. "Слово прагне душі.»: (Історія дружби Б. Харчука та Я. Сороки) / П. Сорока // Дивослово. – 1994. – №9. – С. 6-9.
22.Сорока П. Дорога до сина: (Образ матері в творах Б. Харчука) / П. Сорока // Вільне життя. – 1989. – 30 липня.
23.Сорока П. Таким пам'ятаю Бориса Харчука: До 60-річчя відомого українського письменника. Спогади. Фрагмент/ П. Сорока //Тернопілля' 96: Регіональний річник. – Тернопіль,1996. – С. 470-472.
24.Співак І. Е. Повісті Бориса Харчука. Проблеми поетики: Автореф. дис. ... кандидата філол. наук: спеціальності 10.01.01 – українська література / І. Е. Співак. – Херсон, 2007. – 20 с.
25.Співак І. Проблема розпаду патріархального роду: психологічний вимір (за повістю Б. Харчука "Онук») / І. Співак // Слово і час. – 2008. – №2. – С. 56-61.
26.Тарнашинська Л. Ритм та система символів як засіб організації художнього простору в прозі Бориса Харчука / Л. Тарнашинська // Слово і час. – 2003. – №2. – С. 13-21.
27.Фарина І. Мандрівка до коренів: (До 60-річчя з дня народження Б. Харчука) / І. Фарина // Відродження. – 1991. -19 вересня.
28.Ханчук І., Янкович О. "Звідкіль я? Я з мого дитинства... »: урок компаративного аналізу творів Бориса Харчука "Планетник» та Антуана де Сент-Екзюпері "Маленький принц» / І. Ханчук, О. Янкович // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – №6. – С. 50-51.
29.Харчук Р. Про батька / Р. Харчук // Слово і час. – 1992. – №1. – С. 54- 55.
30. Харчук Б. Планетник / http://www.ukrcenter.com/Література/Борис-Харчук/40735-3/Планетник
31. Чернихівський Г. Борис Харчук і Крем'янеччина / Г. Чернихівський // Русалка Дністрова. – 1996. – №14. – С. 1.
32. Ярмиш Ю. Всупереч життєвій правді: З приводу останніх творів для дітей Бориса Харчука / Ю. Ярмиш // Тернопілля' 95: Регіональний річник. – Тернопіль, 1995. – С. 372-375.
|