П’ятниця, 2024-Кві-19, 06.06.25
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська література в загальноосвітній школі»

Овдійчук Лілія. Особливості вивчення твору Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» у школі
2014-Лис-15, 01.39.00

Овдійчук Лілія. Особливості вивчення твору Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» у школі …10–13.

Для покликання: Овдійчук Лілія. Особливості вивчення твору Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» у школі [Текст] / Лілія Овдійчук // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №10. – 48 с. – С. 10–13.

 

У статті розкрито жанрово-стильові особливості твору Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», що пропонується для вивчення у 7 класі як частина пенталогії. На основі класичних та сучасних підходів до вивчення прозового твору автор подає власну концепцію опрацювання тексту через вибір шляхів, методів та прийомів роботи на уроках з урахуванням індивідуального стилю письменника: тематики та проблем, композиції, побудови сюжету, зображення персонажів, мовного оформлення.

Ключові слова: Марина Павленко, «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», пенталогія, метажанр, романний серіал, фентезі, індивідуальний стиль, манера письма.

 

В статье раскрыты жанрово-стилевые особенности произведения Марины Павленко «Русалочка из7-В, или Проклятие рода Кулаковских», которое предлагается для изучения в 7 классе как часть пенталогии. На основе классических и современных подходов к изучению прозаического произведения автор предлагает собственную концепцию анализа текста посредством выбора путей, методов и приемов работы на уроках с учетом индивидуального стиля писателя: тематики и проблем, композиции, построения сюжета, изображения персонажей, языкового оформления.

Ключевые слова: Марина Павленко, «Русалочка из 7-В, или Проклятие рода Кулаковских», пенталогия, метажанр, романный сериал, фэнтези, индивидуальный стиль, манера изложения.

 

Цитата, с. 13. Окрім цього, у творах Павленко є міфічні, містичні і фантастичні персонажі. Зокрема, це сліпий старець, якого зустріла невидима для інших Софійка у минулому. Він показав Софійці шлях до розгадки прокляття роду Кулаківських. Це архетип ще з народних казок («Названий батько»), що символізує Правду і Совість людську.

Для з’ясування особливостей стилю необхідно звернути увагу семикласників й на мову автора. Вона легка, добротна, смаковита, емоційна, приправлена гумором: «Вечір був теплий і духмяний. Дідусь іще порався по господарству, а вони сиділи на квітучому подвір’ї, били перших комарів і раювали у безконечних розмовах. Софійка, як завжди, розпитувала» [10, с. 92]. Діалоги позбавлені зайвих слів, короткі, динамічні, різнохарактерні: романтичні, драматичні, гумористичні: «– Що ж, поживемо – побачимо! То я пішла? –Стривай, а… а Чорнобілка як поживає? – Чудово! Передавала тобі мурковітання! – Добре! А що там Ростик?» [10, с. 116].

Манера письма Павленко найбільше розкривається через гендерний аспект. Досі в українській літературі побутували твори (й автобіографічні у тому числі), у яких розповідалося про дитинство, пригоди, життя хлопчиків (М. Стельмах, А. Дімаров, В. Нестайко, Б. Комар). До речі, твори цих письменників вивчаються в школі. Романи Марини Павленко у цьому сенсі є винятком. Життя сучасної дівчинки-підлітка чи не вперше стало предметом художнього дослідження (і таким чином хоча б частково вирівнює гендерно-літературну ситуацію у шкільній програмі). Автор описує усі дівчачі таємниці і клопоти (від почуття закоханості до дієти та сліз у подушку) в стилі жіночого письма, що цілком логічно. Проте ці описи приправлені доброю посмішкою і гумором.

Учні (а учениці найперше) із задоволенням виконають завдання:знайти в тексті описи, що виявляють жіноче письмо. Наприклад: «Тітоньці шилася розкішна весільна сукня. Вітальню засновано м’яким прозорим шовком, закидано мережаними стрічками, обсипано атласними трояндочками… Убрання буде справжнісіньким дивом – Софійка передчувала це, щогодини бігаю чи до вітальні милуватися. Мама з тітонькою шитимуть його власноруч» [10, с. 7]. «Що ж усе-таки вдягти? Бузкова футболка не дуже личить до заколки-соняха. Чому не роблять ще й заколки-бузок? Змінити зачіску? Ще подумає… Чи все-таки жовту футболку?» [10, с. 74].

На завершальному етапі вивчення першої книжки про Русалоньку варто звернутися до передостаннього епізоду, у якому описано Софійчин сон про майбутнє. Запитання до учнів: Чи умотивований такий епілог? Чи хотілося б вам такої розв’язки? Чому? Романтичне чи реалістичне завершення книги? Якою ви бачите кінцівку твору?

На підсумковому етапі варто запропонувати учням завдання творчого характеру(на вибір): «Лист одному з героїв», «Літні канікули Софійки: як я їх уявляю»,«Інтерв’ю з автором Русалоньки (власні запитання)»,переказ одного із епізодів від першої особи.

Таким може бути опрацювання першої частини пенталогії Марини Павленко у 7 класі. Важливо донести учням естетичну цінність тексту, у якому відображено життя сучасної дівчинки-підлітка у реаліях сьогодення, сучасні проблеми, які існують у світі дітей і дорослих, їхнє взаємопереплетення. Автор продовжила традицію творення талановитої літератури для дітей в нових умовах сьогодення через власну манеру письма, стиль викладу, поєднання різноманітних жанрових форм та модифікацій.

 

Література

1. Бовсунівська Т. В. Когнітивна жанрологія та поетика : [Монографія] / Т. В. Бовсунівська. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2010. – 180 с.

2. Галич О. А. Вступ до літературознавства: підручник для студ. вищ. навч. закл. / О. А. Галич ; Держ. навч. закл. «Луган.нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 288 с.

3. Гищук І. Коктейль «Русалонька» [Електронний ресурс] / І. Гищук – Режим доступу: http://www.barabooka.com.ua/kok-tejl-rusalon-ka/

4. Гончар Ю. Сім Русалок Марини Павленко [Електронний ресурс] / Гончар Ю. – Режим доступу: <ahref=http://litakcent.com/2010/11/16/sim-rusalok-vidmarynypavlenko/”>ЛітАкцент</a>

5. Жук З. Детективи та стара шафа // Друг читача. – 2007. – №10. – С. 4.

6. Качак Т. З життя однієї Русалоньки: історія перша [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bara-booka.com.ua/tetyana-kach

7. Копистянська Н. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства. – Львів : Паіс, 2005. – 368 с.

8. Павленко Марина: «На літературну стежку мене «виштовхали» батьки». Інтерв’ю підготувала Дар’я Дяченко http://uman.info/ua/news/maryna-pavlenko-na-literaturnu-stezhku-mene-vyshtovhaly-batky—163

9. Павленко Марина: «Пишу, як для себе». Інтерв’ю. П’ятниця, 09 листопада 2012, 16: 14 Спілкувалась СофіяКРИМОВСЬКА [Електронний ресурс] / Джерело: // http://04744.info/personaliji-umani/item/1722-maryna-pavlenko-pyshu-yak-dlya-sebe

10. Павленко М. Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських. – Вінниця : Теза. – 2011. – 220 с.

11. Палиевский П. В. Постановка проблемы стиля / П. В. Палиевский // Теория литературы. Т.3. Стиль. Произведение. Литературное развитие. – М. : Наука, 1965. – С.7–33.

12. Сакулин П. Н. Теория литературных стилей. – М. : Мир,1927. – 74 с.

13. Сучасна література для дітей: огляд [Електронний ресурс] / Джерело: http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=5828

14. Українська література. Програма для загальноосвітніхнавчальних закладів. 5–9 класи[Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/zvyaz-ki-z-gromadskistyu-tzmi/gromadske-obgovorennya/8891

Категорія: «Українська література в загальноосвітній школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 5716 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS