«Українська література в
загальноосвітній школі», №5, 2012
Передплатний індекс 22410
Зміст
Літературознавство і школа
Єременко О., Баранова О. Українці на чужині:
варіативність буття (за романом «Мальви» Р. Іваничука)...2
Роман Іваничук —
живий класик-шістдесятник, химерник і характерник, улюблений студентами
професор-ерудит, великий книжник, педант і оптиміст... Завжди організований і
працелюбний, він встигає в солідному віці займатися спортом, читати майбутнім
філологам Львівського національного університету курси «Література і держава», «Український
історичний роман». Але найважливіше — Р. Іваничук пише, бо слушно переконаний,
що його професія (і покликання, і талант) — перо, бо праця є альфою і омегою
його життя, бо «VerbaVolant, scriptamanent» .
Привалова С., Вишневецька О. Образ Марії в українській
літературі...5
У статті проаналізовано особливості образу Марії у
творах української літератури ХІХ-ХХ століть, визначено спільні риси її вдачі в
працях різних митців.
Ключові слова: ментальність, образ
Марії, кордоцентризм, антеїзм.
Фахові проблеми
Яценко Т. Формування компетентного
читача на уроках української літератури в основній школі...8
У статті уточнено поняття «літературна
компетентність», окреслено специфіку компетентнісно орієнтованого уроку
української літератури в основній школі.
Ключові слова: літературна
компетентність, українська література, основна школа.
Адабір А. Формування у старшокласників
умінь інтерпретувати морально-естетичну позицію письменника під час вивчення
великих епічних творів...10
У статті аналізується процес формування у
старшокласників умінь аналізувати великий епічний твір та інтерпретувати
морально-естетичну позицію письменника, визначаються рівні навчальних
досягнень.
Ключові слова: інтерпретація,
морально-естетична позиція письменника, великий епічний твір, інтерпретація
морально-естетичної позиції письменника.
Небеленчук І. Психологічний портрет як ключ
до розуміння образу героя (зароманом В. Винниченка «Записки
Кирпатого Мефістофеля»)...14
У статті розкривається образ головного героя
через сприймання його та ставлення до нього інших героїв твору, значення та
вплив простору на емоційно-психологічний стан героя, зосереджується увага на
символічному значенні прізвиська, психологічному портреті як засобах до розуміння
образу героя.
Ульянова Г. Інтимна лірика Лесі Українки. Ідея невмирущості
справжнього кохання, засоби психологічної характеристики настрою ліричного
героя у віршах «Все-все покинуть»..., «Уста говорять» та в поетичній прозі «Твої
листи...»...19
Черненко В. Вічна загадка любові (за новелою Гр. Тютюнника «Три
зозулі з поклоном»)...21
Учитель року – 2012
Якобчук Я. Вчимося розуміти те, що написано, і розуміти навіть те, що не написано.
Текст і підтекст роману В. Підмогильного «Місто». 11 клас...24
Атестація – крок до майстерності
Защипас В. Шляхи вдосконалення мовної культури сучасного педагога та
його вихованців...27
Вивчаємо поему Миколи Вороного
«Євшан-зілля». 8 клас...29
Дебют
Привалова М. Інтерпретація образу Роксолани у творчості українських
митців...31
Позакласна робота
До Дня слов’янської писемності
Защипас В., Лінкевич Л. «Мова – життя духовного основа».
Усний літературно-музичний журнал...33
Бабійчук Т. Екскурсія в музей Джозефа
Конрада у Тереховому...36
Розглядається питання організації і проведення
екскурсії в музей Джозефа Конрада для студентів педагогічного коледжу
описуються різні форми роботи після проведення екскурсії.
Ключові слова: позакласна робота,
літературне краєзнавство, екскурсія в музей, виховання і розвиток,
відеофрагменти.
На засадах родоцентризму
Корж-Усенко Л. Джерельній базі – широку основу...46
Ознайомлення з
працями О. Лук’яненка, присвяченими проблемам Родоцентричної педагогіки,
одразу переконує: перед тобою людина мисляча, до того ж мисляча самобутньо,
цікаво. Уявляю, як складно їх авторові донести ці ідеї до науково-педагогічної
громадськості, насамперед до сучасного педагогічного Олімпу...
ДубровськаС. Основна
мета – національно свідома особистість...48
Ідея природного
світогляду та родового обов’язку, яку обґрунтовує та обстоює у своїх
публікаціях О. Лук’яненко, спонукає до пошуків перебудови на цих підставах
усієї системи національної освіти та виховання, які покликані повернути до
життя і утвердити в ньому український національний характер, національну
природу повсякденного укладу українського національного буття і т. д., і т. п.
У цій нелегкій, але благородній та відповідальній роботі він пропонує виходити
з принципів Родовідповідності, Родошанування та Родоцентризму праукраїнської
педагогіки, які базувалися на пізнанні світу крізь призму родових цінностей,
на культі Роду загалом і знаходили своє вираження в обряді як раціональній
системі освітньо-виховних дій.