Буряк О. Жанрово-стильові особливості художніх автопортретів Б.-І. Антонича, Ю.
Тарнавського, І. Жиленко [Текст] / О. Буряк // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2013. – №11. – 48 с. – С. 21–24.
У статті досліджуються
художні засоби творення літературного автопортрета Б.-І. Антонича, Ю.
Тарнавського, І. Жиленко, а також функції автопортрета в художньому світі.
Ключові слова: художній автопортрет,
ліричний герой, авторська індивідуальність, художня самопрезентація.
Цитата, с. 21. У сучасному
літературознавстві зростає інтерес до проблеми вираження, буття авторського «Я»
в різних літературних формах і жанрах.
Активізувалися наукові пошуки у
сфері мемуаристики, щоденникової та епістолярної літератури, про що свідчать,
зокрема, дисертація В. Чернецької [23], де осягається літературознавчий та
психоавтобіографічний дискурс діаріушів В. Винниченка, праця О. Максименко «Жанрові
модифікації письменницьких щоденників кінця ХХ-початку ХХІ століття» [12], в
якій залучено поліфонічний у жанрово-стильовому плані матеріал – щоденники О.
Довженка, А. Любченка, О. Гончара, В. Дрозда, К. Москальця, П. Сороки, М.
Матіос і блогів Ю. Андруховича, О. Забужко, цікаве дослідження Л. Якименко
[24], присвячене реконструкції долі письменниці, активної громадської діячки
Надії Суровцової через призму її художніх і художньо-документальних творів,
спогадів, епістолярію.
М. Корецька з’ясовує жанрову
специфіку книги спогадів Анатолія Дімарова в розвідці «Прожити і розповісти.
Повість про 70 літ» [10].
Літературознавче вивчення
художньої проекції особистості митця здійснюється також через осягнення
біографічної художньої літератури та автобіографічної як її різновиду.
У теоретичних студіях Л. Мороз
[15, 16] визначено закономірності історичного розвитку біографічної прози,
узагальнено спостереження науковців над виявом родових ознак наративу в жанрі
біографіки.
Цитата, с. 23. Отже, «Автопортрети»
українських поетів засвідчують, що цей жанр сприяє поглибленню, збагаченню
уявлення про художню іпостась митця.
«Автопортрет» Богдана-Ігора
Антонича, створений за принципом компенсаційного барокового портрета,
демонструє метафоричність авторського художнього мислення як поетикальну
стратегію, увиразнює емоційно-почуттєву оптимістично-драматичну домінанту його
поезії та представляє авторську концепцію творення «іншої дійсності», де людина
сягає вічності через перевтілення в реалії природи.
Імпресіоністично-сюрреалістичний «Автопортрет»
Юрія Тарнавського фіксує драматичний стан самовід-чуження особистості через
апробацію оригінального принципу творення художнього образу – від емоції автора
до емоції читача, імпресіоністична динаміка зміни настроїв, почуттів, станів
сприяє яскравому втіленню сюжету самопізнання.
Поетичний диптих Ірини Жиленко,
на наш погляд, побудований на опозиційній основі – «справжнє обличчя – маска».
Барокова контрастність виявляє акторську сутність ліричної героїні, здатної до
вражаючих перевтілень із дитинної умиротвореної берегині до мужньої захисниці,
жінки-борця.
Художній автопортрет – багатофункціональний
компонент художнього світу, що концентрує комплекс різних за своєю природою
виявів авторського «Я»: світоглядних, світовідчуттєвих інтенцій, які
оприявнюють специфіку художнього мислення митця, сутність авторської концепції.
Література (с. 24)
1.Антонич Б.-І. Твори
/ Богдан-Ігор
Антонич / Ред.-упо-ряд. М. Москаленко; упоряд. Л. Головата; передм. М.
Новикова. – К.: Дніпро,1998. – 591 с.
2.Без Еспанії чи
без значення? (Інтерв’ю
В. Бургардта з Ю.
Тарнавським про «Без Еспанії») // Сучасність. – 1969. - №12. – С. 14-15.
3.Вертипорох О.В. Авторефлексивний
текст Євгена Пашковського як явище українського постмодернізму: авто-реф. дис. на здобуття ступеня канд.. філологічних наук: спец. 10.01.01. «Українська
література» / О. В. Вертипорох. – Київ, 2007. – 20, [1].
4.Грегуль Г.В. Шевченко крізь
призму біографічної традиції (за твором О. Ільченка «Петербурзька осінь») /
Галина Василівна Грегуль // Шевченкознавчі студії: Зб. наук. праць Київського
національного університету ім. Т. Шевченка. - 2003. – Вип. 1. – С. 131-135.
5.Грегуль Г.В. Особливості
біографічних творів Віктора Петрова / Галина Василівна Грегуль // Вісник
Запорізького державного університету. Філологічні науки. – 2004. – №3. - С.
55-60.
6.Грегуль Г.В. П’ять проблем
сучасної біографістики / Галина Василівна Грегуль // Сучасний погляд на
літературу: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім.
Михайла Драгоманова. – 2004. – Вип. 9. – С. 230-240.
8.Жиленко І. В. Євангеліє від
ластівки: Вибрані твори / Ірина Володимирівна Жиленко. – К.: Унів. вид-во
ПУЛЬСАРИ, 20064. – 488 с. – (Бібліотека Шевченк. ком.).
10.Корецька М. Жанрові особливості
книги Анатолія Дімарова «Прожити і розповісти. Повість про 70 літ» / Марина
Корецька // Вісник Черкаського університету. – 2012. – №5 (218). – С. 66-70.
11.Макаров А. Світло українського
Бароко / Анатолій Макаров. – К.: Мистецтво, 1994. – 288 с.
12.Максименко О.В. Жанрові
модифікації письменницьких щоденників кінця ХХ – початку ХХІ століття: дис. ...
кандидата філологічних наук: 10.01.01 / Максименко Ольга Володимирівна. – Кіровоград,
2012. – 191 с.
13. Маслюченко Г.О.
Диференціювання жанрів літератури спогадів: критерії розрізнення художніх
мемуарів та автобіографічної повісті / Галина Олександрівна Маслюченко // Таїни
художнього тексту: Збірник наукових праць. -Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2002. Вип.
2. – С. 73-84.
14.Маслюченко Г.О. Ідейно-естетичні
засади шістдесятництва й українська автобіографічна повість 90-х років / Галина
Олександрівна Маслюченко // Шістдесятництво як літературне явище: Матеріали
Всеукраїнської наукової конференції. – Дніпропетровськ: Наукова книга, 2000. – С.
64-68.
15.Мороз Л. В. Еволюція біографічної
прози у світовій літературі / Людмила Володимирівна Мороз // Художня біографія:
проблеми теорії та історії. – Рівне, 1999. – С. 54-92.
16.Мороз Л.В. Розвиток художньої
біографії від давнини до сьогодення / Людмила Володимирівна Мороз // Матеріали
міжнарод. славіст. конф. – Львів, 1998. – С. 17-21.
17.Мифы
народов мира. Энциклопедия: [в 2 т.]. / [под ред.
С.А. Токарева]. – 2-е
изд. – М.:
Советская энциклопедия, 1992. Т. 2. – 719 с.
18.Сулима
В. «Жила я просто, ясно, тихо..»: до ювілею Ірини Жиленко / Віра
Сулима // Дивослово. – 2011. – №4. - С. 49-56.
19.Тарнавський
Ю. Автопортрет //
Українське слово: Хрестоматія української літератури
та літературної
критики ХХ ст.: утрьох
книгах. – К.,
Вид-во «Рось», 1994. – Кн. 3. – С. 257.
20.ЦяпаА.Г. Категорії автобіографічної естетики – національне
наповнення вихідних термінів жанру: пошук культурних детермінант та накидання
містків / Андрій Григорович Цяпа // Терміносистеми сучасного
літературознавства: Науковий семінар / За ред. Р. Гром’яка. – Тернопіль, 2006.
- С. 145-155.
21.ЦяпаА.Г. Термінологічна парадигма
автобіографічного жанру / Андрій Григорович Цяпа // Вісник Житомирського
державного університету ім. І. Франка. – 2006. – Вип. 26. - С. 129-132.
22.Цяпа А. Біографія і автобіографія:
діалог про найвищу інстанцію (на матеріалі творів У. Самчука та Е. Канетті) /
Андрій Цяпа // Слово і Час. – 2006. – №7. – С. 35-40.
23.Чернецька В.М. «Щоденник»
Володимира Винниченка: літературознавчий та психоавтобіографічний дискурс: дис.
... кандидата філологічних наук: 10.01.01 / Чернецька Вікторія Миколаївна. – Кіровоград,
2011. – 231 с.
Якименко Л.М. Надія Суровцова:
доля, художньо-документальна творчість, критична рецепція: дис. ... кандидата філологічних наук: 10.01.01 / Якименко Людмила
Миколаївна. – Кіровоград, 2012. – 234 с.
В статье исследуются
художественные средства моделирования литературного автопортрета Б.-И.
Антонича, Ю. Тарнавского, И. Жиленко, а также функции автопортрета в
художественном мире.
Ключевые слова: художественный
автопортрет, лирический герой, авторская индивидуальность, художественная
самопрезентация.
This
article investigates the artistic means of image creation of a literary
self-portrait of B.-I. Antonych, Y. Tarnavsky, I. Zhylenko and functions of
self-portrait in the artistic world.
Key words: artistic
self-portrait, persona, the author’s individuality, artistic self-presentation.
|