Фока М., Кіян О. Живописні ефекти в поетичному світі Миколи Вороного …41–43.
Для покликання: Фока М. Живописні ефекти в поетичному світі Миколи Вороного [Текст] / М. Фока, О. Кіян // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №5. – 48 с. – С. 41–43.
У статті досліджуються колористика, контраст, тональність, освітлення, ритм і простір у поетичних картинах М. Вороного як основні живописні ефекти.
Ключові слова: М. Вороний, поезія, живопис, живописні ефекти, колір, контраст, тональність, освітлення, ритм, лінія, простір.
Фока Мария, Александр Киян. Живописные эффекты в поэтическом мире Николая Вороного
В статье исследуются колористика, контраст, тональность, освещение, ритм и простор в поэтических картинах Н. Вороного как основные живописные эффекты.
Ключевые слова: Н. Вороной, поэзия, живопись, живописные эффекты, цвет, контраст, тональность, освещение, ритм, линия, простор.
Foka Mariya, Oleksandr Kiyan. Painting effects in Mykola Voronyі’s poetic world
The paper views colouristics, contrast, tonality, lighting, rhythm, and space in M. Voronyі’s poetic pictures as the main painting effects.
Keywords: M. Voronyі, verse, painting, painting effects, colour, contrast, tonality, lighting, rhythm, line, space.
Цитата, с. 41. Епоха кінця ХІХ – початку ХХ століття рясніє іменами митців-синтезистів, митців, які активно використовували виражально-зображувальний арсенал одного виду мистецтва в іншому, майстерно перекодовуючи його. В українській літературі, для прикладу, малярськими або/та музичними виявами позначені твори М. Коцюбинського, П. Тичини, Лесі Українки, О. Кобилянської тощо. Одним із поетів-синтезистів є і М. Вороний, який увійшов в історію української літератури як «визнаний метр поетичної форми» [1,c. 610], як поет,який майстерно музикалізував віршований текст. Проте вірші лірика також відзначаються живописними ефектами,хоча ця особливість залишається нерозкритим аспектом у розрізі між мистецьких взаємодій, що збіднює уявлення про М. Вороного як синтезиста. Цим пояснюється актуальність нашого дослідження. Метою дослідити живописні ефекти в поетичній творчості М. Вороного. Завдання:розкрити М. Вороного як знавця образотворчого мистецтва, дослідити основні малярські вияви словесних картин поета, зокрема через такі категорії, як колористика, контраст, тональність, освітлення, ритм(лінія), простір.
Знання М. Вороного в образотворчій сфері відзначаються особливою ґрунтовністю й професійністю. Так, про це свідчить ряд мистецтвознавчих праць, де поет вдавався до критичного аналізу творчості сучасних художників, графіків, скульпторів (наприклад, «Сергій Васильківський (Артист-маляр)» чи «Олександр Архипенко»), або критичного огляду тих чи тих робіт малярства, графіки, скульптури в контексті осмислення розвитку сучасного українського мистецтва (наприклад, «Всеукраїнська мистецька виставка. Малярство», «Всеукраїнська мистецька виставка. Графіка. Скульптура»). У своїй відомій праці «Пензлем і пером (Думки естета)»,розмірковуючи над вимогами до критика, що береться до аналізу мистецького твору, М. Вороний зазначив: «Перш ніж почати про мистецький твір, він (критик. – М.Ф., О.К.) повинен всебічно його простудіювати, кілька разів перевіривши свої оптичні враження, а для цього найголовніше треба: 1. знати, що він власне має шукати у творі й 2. уміти знайти те, що він шукає.…Очевидячки, для цього він мусить мати відповідну широку ерудицію в різних теоріях малярського мистецтва (крім досконалого знання історії й еволюції мистецтва взагалі в усіх його галузях, так само, як і в інших побічних мистецтв), далі пильне й навикле око, вигострене в виставкових салонах, усяких інших виставах і великих європейських музеях тощо. Звичайно, для вмілої інтерпретації він мусить володіти влучним і пластичним пером, з певним шиком і смаком літературного стилю» [3, c. 486–487].
Література
1. Білецький О. І. Микола Вороний / О. І. Білецький // Білецький О. І. Літературно-критичні статті / О. І. Білецький. – К. : Дніпро, 1990. – С. 596–624.
2. Вороний М. Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика / Микола Вороний ; Упоряд. і приміт. Т.І. Гундорової; Автор вступ. ст. і ред. тому Г.Д. Вервес. – К. : Наукова думка, 1996. – 698, [6] с. – (Б-ка укр. літ. Укр. новіт. літ.).
3. Вороний М. Твори / Микола Вороний ; Упоряд., підгот. текстів, передм. та прим. Г.Д. Вервеса. – К. : Дніпро, 1989. – 686, [2] с.
4. Костенко Л. Вибране / Л.Костенко. – К. : Дніпро, 1989.– 558, [2] с. |