Овдійчук Л. Вивчення життєпису письменника на уроках літератури
(естетичний аспект) [Текст] / Л. Овдійчук // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2013. – №11. – 48 с. – С. 17–20.
У статті репрезентовано
вивчення життєпису письменника на уроках літератури через естетичний аспект на
основі авторської таблиці «Естетичні уподобання українських письменників».
Автор пропонує різноманітні форми, методи, прийоми роботи під час вивчення
розділу таблиці «Світ захоплень митця», що допомагає здійснювати вплив на
естетичні почуття та уподобання школярів.
Ключові слова: естетичні уподобання,
естетичні почуття, світ захоплень, обдаровання, форми, методи, прийоми.
Цитата, с. 17. Сучасна методика викладання літератури – це поєднання традицій, інновацій та
творчості. Такий підхід стосується будь-якої програмової теми, зокрема й
монографічної. Вивчення біографії письменника на уроках літератури – це перша
сходинка до розуміння творчості письменника, його ролі й значення в історії
розвитку літературного процесу, культури, цивілізації. Життєвий шлях митця
розглядається на етапі підготовки до сприйняття художнього твору. Обсяг
матеріалу, який подається на уроці, залежить від класу та програмових вимог. У
9-11 класах вивчення біографії письменника має свої особливості, які зумовлені
не тільки обсягом матеріалу, що розглядається, а й характером, методами і
формами його подачі. У якому б ракурсі не розглядалися життєвий і творчий шлях
письменника: біографічний нарис чи короткі відомості про митця, — важливо, щоб
пропонований матеріал був змістовним, цікавим, не переобтяженим датами, містив
першоджерела і допоміг учням осягнути індивідуальність письменника, його
характер, уподобання, життєве та творче кредо. Це дає ґрунтовні знання, а також
формує естетичні уподобання та почуття, моральні якості шкільної молоді. Адже,
за висловом Н. Волошиної: «основна функція біографії – максимально наблизити
учнів до розуміння особистості письменника [6, с 110]». І чи не найважливішим під час розгляду
життєвого і творчого шляху літератора є естетичний підхід.
Цитата, с. 20. Отже, вивчаючи біографію митця через призму його естетичних уподобань, маємо
можливість безпосереднього впливу на духовний світ учнів.
Розмаїтий і багатий внутрішній
світ письменника (мистецькі уподобання, захоплення, обдаровання) слугуватиме
естетичним уроком сучасній молоді, сприятиме розширенню кругозору, інтелекту,
спонукатиме до мислительних дій, розвиватиме образне та логічне мислення, зв’язне
мовлення, зацікавить учнів, формуватиме естетичну свідомість, шляхетні почуття
через знайомство зі зразками високого мистецтва. Світ захоплень митців слова є
орієнтиром і гарним прикладом для старшокласників, які обмежують своє коло
мистецьких зацікавлень примітивною музикою, теле-, відео-, інтернетпродукцією
досить сумнівного ґатунку.
Література (с. 20)
1.Волошина Н. Й. Естетичне
виховання учнів у процесі вивчення літератури/ Н. Й. Волошина – К.: Рад. школа,
1985, 102 с. (Методичний посібник)
2.Волошина Н. Й. Теоретичні і
методичні засади естетичного виховання учнів у процесі вивчення української
літератури в середній школі: Дис. у вигляді наукової доповіді на здобуття
ступеня д-ра пед. наук: 13.00.01; 13.00.02. / Н. Й. Волошина. – К., 1995. – 72 с.
3.Дзюба І. Є поети для епох / І. М.
Дзюба – К.: Либідь, 2011. – 208 с.
4.Естетика: Підручник / За ред. Л. Т Левчук. – К., 2000. – 399с.
5. Костюк Г. Володимир
Винниченко – маляр // Дивослово: науково-методичний журнал. – Київ. – 2000. -
№7. – С. 2-5.
6.Наукові основи методики
літератури. Навчально-методичний посібник / За редакцією доктора педагогічних
наук, професора, члена-кореспондента АПН України Н. Й. Воло-шиної. – К.: Ленвіт,
2002. – 344с.
7.Нечуй-Левицький І. В концерті /
І. С. Нечуй-Левицький // Зібрання творів. У 10-ти т. – К.: Наук. думка, 1968. –
Т. 10. - С. 120-135.
8.Овдійчук Л. Естетичні уподобання
українських письменників // Українська мова й література в середніх школах,
гімназіях, ліцеях та колегіумах: науково-методичний журнал.
- Київ. – 2001. – №3. – С.115-119;
– 2003. – №1.- С.142-147; 2004. -- №2. – С. 50-54; 2006. – №7-8. – С.68-71;
2006. - №9-10. – С.68-72.
10. Сухомлинський В. О. Народження
громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в п’яти томах. – К.: Рад. школа, 1976.
– Т.3. – С.283-582.
11.Українка Леся. Листи (1876—1897)
/ Українка Леся // Зібрання творів. У 12т., Т. 10 – 543 с. – К.: Наук. думка, 1978.
12.Федорук О. Винниченко – художник «Еколь
де Парі» // Слово і час: науковий журнал Інституту літератури АН України. К. – 2002.
– №2. – С.76-82.
Лилия
Овдийчук. Изучения биографии писателя на уроках литературы (эстетический аспект)
В статье представлено изучение биографии писателя на
уроках литературы через эстетический аспект на основе авторской таблицы «Эстетические
предпочтения украинских писателей». Автор предлагает разнообразные формы,
методы, приемы работы при изучении раздела таблицы «Мир увлечений писателя»,
что помогает оказывать влияние на эстетические чувства и вкусы школьников.
Ключевые слова: эстетические
предпочтения, эстетические чувства, мир увлечений, дарования, таланты, формы,
методы, приемы.
Liliya
Ovdiychuk. Study the biography of the writer in literature classes (aesthetic
aspect)
The
paper presents a study of the biography of the writer in literature classes
through the aesthetic aspect of the author on the basis of the table, ‘aesthetic
preferences of Ukrainian writers. «The author offers a variety of forms,
methods and techniques of work in the study of partition table «World of
Entertainment writer», which helps to influence the aesthetic sensibilities and
tastes of students.
Key words: а
esthetic preferences, aesthetic sense, the world of hobbies, gifts, talents,
forms, methods, techniques.
|