Паламар Світлана. Творчість Тараса Шевченка – еманація духовної історії української нації …42–45.
Для покликання: Паламар Світлана. Творчість Тараса Шевченка – еманація духовної історії української нації [Текст] / Світлана Паламар // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №6. – 48 с. – С. 42–45.
Цитата, с. 42. У сучасному українському літературознавстві по-новому осмислюється питання вивчення художньої спадщини письменників, виявлення специфіки їхньої мови, особливостей творчого методу, що пов’язане з принципами відбору і синтезу ними різноманітних художніх засобів при створенні словесної палітри власних художніх творів, розроблення ідейно-тематичного дискурсу в межах літературного напряму.
Останнім часом українська наука поповнилася низкою цікавих літературознавчих досліджень багатогранної спадщини Тараса Шевченка. Канонізована в радянську епоху постать «революціонера-демократа» свідомо обмежувала панораму критичного осмислення його художньої спадщини і запрограмовувала почасти однобоке трактування її мистецької вартості, пропагувала ретельне просівання творів письменника крізь ідеологічне сито. Нині, у нових умовах суспільного буття, назріла потреба їхнього нового прочитання й неупередженого коментування, що надало б змогу окреслити несфальшований образ національного Пророка. Здебільшого мовознавці й літературознавці досліджували особливості художнього методу поетичної і прозової мови Т. Шевченка, а от розгляд специфіки художньої тканини, розкриття авторського образу в лінгвістичних і літературознавчих працях з позиції художньої рецепції літературної шевченкіани майже не знайшла послідовного і ґрунтовного висвітлення. Тому публікація спрямована (мета дослідження) на з’ясування векторів вивчення життя і творчості Т. Шевченка через висвітлення його життєтворчості у праці Ольги Куцевол «Вивчення життя і творчості Великого Кобзаря через художню рецепцію літературної шевченкіани», що уможливить розширити уявлення про творчі виміри індивідуальної манери Т. Шевченка як письменника і художника.
У навчальній книзі Ольги Куцевол цілком удало поєднано задля досягнення навчального й художнього полілогу в системі «Великий Кобзар та його твори -учитель-словесник – учень – літературознавець – письменник, автор художнього відгуку про Шевченка» інформацію про відображення постаті Пророка України в художньо-біографічних та художньо-документальних джерелах, а також у малярстві і скульптурі, оскільки художня й образотворча спадщина українського Генія розкривають його як автодидакта, який порушує низку проблем у галузі мистецтва й літературознавства щодо естетичних критеріїв виміру жанрової досконалості.
У розроблених методичних рекомендаціях Ольга Куцевол звертає увагу на символічне навантаження образу Тараса Шевченка: Пророк (Б. Лепкий «Літ тому сто»); Господній промисел (Є.Сверстюк); Священний вогонь (священний гнів народу) (О. Лупій «Вогонь»); Березневе народження (пов’язане з весняним пробудженням природи) (С. Захарчук «Березневе народження»). Біблійна і фольклорна ремінісценції наповнюють символ геній прикметними рисами. Символ – це образ, узятий в аспекті своєї знаковості, і знак, що має всю органічність і невичерпну багатозначність образу. У символічному змалюванні образу Т. Шевченка споглядаємо предметність, оскільки він є формою виразу й передавання української культури через певні спеціально створювані образи, що містять у згорнутому вигляді багатоманітність ціннісних значень та естетичних змістів. Художній символ формується на ґрунті образних уявлень, реалізуючи максимально узагальнене значення на основі образної конденсації смислу, мають знаковий, культурно зумовлений характер. У межах дискурсивно-логічної ментальної діяльності відбувається розгортання концепту геній від початкового уявлення про об’єкт через образ до рівня символу. Процес творення символу перебуває в тісному взаємозв’язку із співвідношенням денотативної та фонової інформації про творця, причому фонова інформація переважає.
Література
1. Дзюба Іван. Тарас Шевченко / Іван Дзюба. - К. : Видавничий дім «Альтернативи», 2005. – 704 с.
2. Історія української культури / за заг. ред. І.Крип’якевича. -К. : Либідь, 2002. – 656 с.
- Куцевол Ольга. Вивчення життя і творчості Великого Кобзаря через художню рецепцію літературної шевченкіани : [посібник] / Ольга Куцевол. – Вінниця : ТОВ «Консоль», 2013. – 256 с.
- Неділько Г.Я. Тарас Шевченко : Життя і творчість: книга [для вчителя] / Георгій Якович Неділько. – К. : Рад. шк., 1988. – 247 с.
5.Ткаченко М.М. Літопис життя і творчості Т.Г. Шевченка/ Микола Михайлович Ткаченко. – К. : Вид-во Академії наук Української РСР, 1961. – 325 с.
- Українська мова і література в школі. -1993. -№ 3. – Тематичний номер / Євген Маланюк. Ранній Шевченко. – Три літа. – Шевченко – живий. – Репліка. – Нариси з історії нашої культури. 62 с. – С. 5–19.
- Шевченко Т.Г. Кобзар /Тарас Григорович Шевченко ; іл. І.С. Марчука. – К. : Дніпро, 1994. – 687 с.
|