Шуляр В. Оповідання
«Ти не перша, Таню» О. Сизоненка у системі літературної освіти школярів. 10 клас
[Текст] / В. Шуляр, Н. Дрозд // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2013. – №10. – 48 с. – С. 19–23.
Цитата, с. 19. Проблеми життєві і професійні.
Уникнути їх практично неможливо. Розібратися чи наблизитися до їх вирішення – необхідно.
Якщо для учнів-читачів, то на зразках художніх творів важливо віднайти ту
модель стосунків і систему цінностей, які допоможуть кожному прийняти свій
адекватний варіант вирішення, щоб зберегти свою особисту і національну
самодостатність.
Руйнування певних стереотипів як
у вивченні літератури взагалі та аналізу й інтерпретування художніх творів, так
і у пам’ятуванні/відзначенні відомих літературно-мистецьких діячів від часу до
часу, є потребою часу. Останніх часто згадують або у ювілейний рік, або
принагідно. І такий підхід маємо ліквідовувати. Є постаті, імена і їх творчі
ужинки, які позачасові і демонструють свою продуктивність, а головне – необхідність
для усвідомлення в будь-який час і різними поколіннями. До таких по праву ми
зараховуємо Олександра Сизоненка й Дмитра Кременя. І самі автори, і їхні твори
демонструють зразки моральних чеснот і вічних цінностей: здатність любити,
шанувати і берегти, цінувати і пам’ятати, розвивати і продовжувати те, що
передали батьки, рідні, односельці, прості і звичайні УКРАЇНЦІ.
Якщо говорити про професійні
(методичні) проблеми, то переосмислення вивчення літератури взагалі і побудови
сучасного уроку (заняття) зокрема є як ніколи потребою часу. Змінюються сучасні
учні-читачі -має змінитися й учитель літератури, і мають вибудовуватися
по-іншому їхні стосунки. Тож сьогодні на часі розроблення концепції філософії
літератури і філософії уроку літератури. Усвідомлення й дослідження цієї
проблеми розпочали філософи і методисти, літературознавці і педагоги.
Наприклад, продуктивною є концепція Валерія Подороги, доктора філософських
наук, професора, завідувача сектору аналітичної антропології Інституту
філософії РАН; в Україні плідно над цим працює Григорій Клочек, доктор
філологічних наук, професор, завідувач кафедри Кіровоградського державного
педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Плеяда небайдужих
філософів, літературознавців і методистів у розвитку українознавчої системи
літературної освіти – численна.
Нами сьогодні активно
осмислюється проблема уроку української літератури. Деякі позитивні тенденції
стають очевидними, і свідченням цього є низка публікацій, які вибудувані на
досвіді великої кількості вчителів української літератури. Пропонуємо моделі
уроків учителів (С. Островна (див. с. 14-), Н. Дрозд), які працюють у різних
навчальних закладах, із різними підходами. Об’єднує їх любов до дітей і свого
предмета, української літератури.
Цитата, с. 20. Місія компетентнісно-діяльнісного
уроку літератури
1.
Забезпечити право вибору для самого себе своєї
позиції, своєї ціннісної моделі і за свій вибір нести відповідальність самому.
2.
Жити в гармонії з собою, духовно виживати в єдності зі
світовою гармонією.
3.
Моральна проповідь уроку літератури в ім’я сповіді і
для сповіді в ім’я проповіді.
4.
Учити учнів-читачів засобами літератури не як жити, а
просто так жити, щоб зберегти своє Я.
5.
Учні-читачі прислухаються і будуть сповідувати місію
вчителя літератури, якщо місія – духовне й фізичне здоров’я як мета виживання у
складному й неоднозначному житті, яке сповнене різними синергіями.
6.
Оволодіти (озброїти себе) субстанціональним мисленням,
щоб кожен суб’єкт літературної освіти відчув себе особистістю не тільки
побутово-буденною, а й буттєво-богоносною.
7.
Відчути сюжет як розповідь про себе, щоб пробудити
бажання учнів-читачів зреалізувати себе в сюжеті власного тексту в єдності
змісту і форми.
8.
Розуміти, що сюжет художнього твору пов’язаний із
читачем не тільки опосередковано, оповідає не тільки про щось чи когось
узагалі, а саме про нього.
9. Споглядати «муки життя і радості»
літературних персонажів як віртуальних людей – аморально.
10.
Співпереживальна позиція на уроках літератури вимагає
дотримуватися не тільки прав персонажів на гідність, але й подібних прав
письменника, коли вивчатиметься його особисте життя.
11.
Заходити в клас не стільки для того, щоб учити,
скільки – щоби вчитися самому.
12. Бути не сіячем «розумного,
вічного, доброго», а будителем людської совісті читача.
13.
Не стільки убезпечувати та рятувати учнів-читачів,
скільки рятуватися самому від побутовизму, формальності, примітивізму, щоб не
спровокувати на це своїх вихованців.
14.
Допомогти пізнати читачеві самого себе, Я-себе-соціум,
Я-себе-в-соціумі.
15.
Пробудити бажання в прагненні до морального та духовного
зцілення.
Література
1. Бойченко В. Під білими хмарами / В. Бойченко // Південна правда. – 1983.
– 16 жовт.
2. Бондарчук Н. Олександр Сизоненко: «Я був майже вбитий у
Берліні.» / Н. Бондарчук // Рідне Прибужжя. – 2008. – 8 трав. – С. 5.
3. Вибрані твори: В 2 т. / О.
Сизоненко. – К.: Дніпро, 1983.
4. Волинський К. До глибини народного
життя: До 60-річчя з дня народження О. Сизоненка / К. Волинський // Дніпро. – 1983.
– № 9. – С. 123-127.
5. Маршал української літератури //
Літ. газета. – 2003. – № 3. – С. 1.
6. Про відзначення 90-річчя з дня
народження видатного українського письменника Олександра Сизоненка: постанова
Верховної Ради України від 21 трав. 2013 р. № 296-YN // Урядовий кур’єр. – 2013.
– 12 черв. – С.10; Голос України. – 2013. – 1 черв. – С. 9.
7. Сизоненко О. [Фото] //
Миколаївщина: Фотоальбом. -Миколаїв, 2007. – С. 176.
8. Сизоненко Олександр Олександрович, прозаїк // Літературна Миколаївщина в
особах: Бібліогр. покажчик. – Миколаїв, 2001. – С. 71-73.
9. Шарафанов М. Зоря його вечірня //
М. Шарафанов // Щотижня. – 1993. – 18 верес.
10.Шуляр В.І. Сучасний урок
української літератури: теорія, методика, технологія: монографія / В. І. Шуляр.
-Миколаїв: Іліон, 2012. – 876 с.
11. Шуляр В.І. Учень-читач і
вчитель-фасилітатор в умовах 12-річної школи: науково-методичний посібник /В.
І. Шуляр, Н. М. Огренич. – Миколаїв: Видавець: Ганна Гінкул, 2006. – 208 с.
12. Шуляр В.І. Компетентний
випускник-читач: модель, система компетенцій, критерії оцінювання (літературний
компонент освітньої галузі «Мови і літератури» Державного стандарту базової і
повної середньої освіти): науково-методичний посібник / В. І. Шуляр. – Миколаїв:
вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. – 64 с.
13. Шуляр В. І. Вивчення літературної
теми: методика і технологія (за творчістю П. Куліша і Марка Вовчка) /В. І.
Шуляр: навчальний посібник: Бібліотечка «Дивослово». – 2010. – № 3. – 56 с.
14. Шуляр В. І. Теоретико-методичні
засади уроків літератури рідного краю / В. І. Шуляр // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2006. – № 7. – С. 21-24.
Інтернет-ресурси
1. «Белые тучи» [Фильм]: смотреть онлайн [Електронний
ресурс] – Режим доступу: http://megogo.net. – Назва
з екрану.
2. Документальний фільм про
письменника О. Сизоненка «Білі хмари на тлі золотому.» [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://Litnik.org. – Назва з екрану.
3. Сизоненко О. О.: Доки й живу:
Бібліографічний нарис [Електронний ресурс]. // Баштанська центральна районна
бібліотека: [веб-сайт]. – Режим доступу: http: // bashtanka-bibl.tk. – Назва з екрану.
4. Сизоненко Олександр Олександрович
[Фотоархів] [Електронний ресурс] // Николаев литературный.
Литературно-художественный интернет-журнал. – Режим доступу: http://Litnik.org. – Назва з екрану.
5. Югов В. Степ і білі хмари
Олександра Сизоненка. До ювілею письменника і публіциста [Електронний ресурс] /
В. Югов, Е. Блажко // Дзеркало тижня. – 2003. – 20 верес. (№ 36). – Режим
доступу: http://dt.ua/. – Назва з екрану.
|