А. Ярмолюк. Методика формування ціннісного компонента комунікативної компетентності в учнів 5–7 класів ... 2–8.
Для покликання: Ярмолюк А. Методика формування ціннісного компонента комунікативної компетентності в учнів 5-7 класів [Текст] / А. Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2014. – №8(118). – 64 с. – С. 2–8.
У статті викладено основні результати дослідження проблеми формування ціннісного компонента комунікативної компетентності в учнів 5-7 класів на уроках української мови. Представлено розроблені технології експериментального навчання, визначено інноваційну сутність їх. Описано методи й форми роботи, які сприяють ефективній реалізації дослідної методики; схарактеризовано систему завдань і вправ, спрямовану на формування в учнів соціокультурної компетентності, визначено критерії добору текстів для цієї системи й види творчих завдань. Наведено узагальнені результати апробації створеної методики, здійсненої в експериментальних загальноосвітніх школах. Визначено суть і способи контролю рівня сформованості соціокультурної компетентності в учнів 5-7 класів, з’ясовано час проведення його й місце в структурі уроку української мови. Запропоновано зразки ситуативних завдань, завдань на рефлексію й комплексних вправ, розроблених на основі текстів.
Ключові слова: цінності, ціннісні орієнтації, комунікативна компетентність, соціокультурна компетентність, методи навчання, форми навчання, критерії навчальних текстів, ситуативні завдання.
В статье изложены основные результаты исследования проблемы формирования ценностного компонента коммуникативной компетентности учащихся 5-7 классов на уроках украинского языка. Представлены разработанные технологии экспериментального обучения, определена их инновационная сущность. Описаны методы и формы работы, способствующие эффективной реализации исследовательской методики; охарактеризована система заданий и упражнений, направленная на формирование у учащихся социокультурной компетентности, определены критерии отбора текстов для этой системы и виды творческих заданий. Представлены обобщенные результаты апробации созданной методики, осуществленной в экспериментальных общеобразовательных школах. Определена суть и способы контроля уровня сформированности социокультурной компетентности учащихся 5-7 классов, выяснено время проведения его и место в структуре урока украинского языка. Представлены образцы ситуативных заданий, заданий на рефлексию и комплексных упражнений, разработанных на основе текстов.
Ключевые слова: ценности, ценностные ориентации, коммуникативная компетентность, социокультурная компетентность, методы обучения, формы обучения, критерии учебных текстов, ситуативные задания.
The article presents the main results of the study concerning formation of valuable component of communicative competence in pupils of 5-7 classes at the Ukrainian language lessons. The developed technologies of experimental teaching and their innovative essentiality are reported. The methods and forms of work, which support effective realization of research methodology are described; the system of tasks and exercises aimed at the development of pupils sociocultural competence is characterized; the types of creative tasks and criteria for selection of texts for this system are defined. The summarized results of testing of developed methodology, performed in experimental schools of general education are demonstrated. The essence and the methods of control of the level of formation of sociocultural competence in the pupils of 5-7 classes are determined. We offer the examples of situational tasks, tasks on reflection and complex exercises developed based on the texts.
Keywords: values, value orientations, communicative competence, socio-cultural competence, teaching methods, the forms of teaching, criteria of educational texts, situational tasks.
Цитата, с. 7. Контроль рівня сформованості соціокультурної компетентності охоплює насамперед перевірку того, як учні засвоїли країнознавчі, лінгвокраїнознавчі й соціокультурні знання (як учні розуміють прочитані й прослухані тексти, чи досягли взаєморозуміння під час усного й письмового спілкування). У ході дослідження з’ясовано, що такий контроль здійснюється під час поточного, тематичного й підсумкового контролю рівня сформованості мовних і мовленнєвих компетентностей, оскільки соціокультурна компетентність є невід’ємним складником комунікативної компетентності. Необхідно перевіряти й оцінювати також рецептивне й репродуктивне володіння окремими навичками й уміннями, серед яких – мовні й мовленнєві засоби з національно-культурним компонентом різних рівнів: лексичні одиниці, сталі вирази, формули мовленнєвого етикету тощо. Компоненти соціолінгвістичної компетентності перевіряються опосередковано, під час перевірки читання й розуміння текстів.
Для контролю засвоєних знань і вмінь існує багато способів перевірки. Щоб оцінити рівень сформованості соціокультурної компетентності (або окремих компонентів її), варто проводити контрольні тестові завдання з вибірковою відповіддю (множинного, альтернативного, перехресного вибору, завдання на впорядкування); з вільно конструйованою відповіддю (на завершення, підстановку, трансформацію, перефразування, відповіді на запитання).
Література
1. Андрущенко В.П. Науково-педагогічні пошуки молодих // Вища освіта України. – 2002. – № 4. – С. 5-7.
2. Аксіологічний підхід – основа формування цілісної особистості майбутнього педагога: Монографія / за заг. ред. Л.О. Хомич. – Київ-Ніжин, 2010. – 143 с.
3. Выготский Л.С. Педагогическая психология. – М. : Педагогика-Пресс, 1996. – 536 с.
4. Державний стандарт базової і повної середньої освіти (Проект) // Українська мова і література в школі. – 2011. – № 5. – C. 53-61.
5. Журавлева Н.А. Психология социальных изменений: ценностный подход. – М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2013. – 524 с.
6. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. Изд-во второе, доп., испр. и перераб. – М. : Логос, 2005. – 384 с.
7. Каган М.С. Философская теория ценностей. – СПб. : ТОО ТК «Петрополис», 1997. – 205 с.
8. Крижко В.В. Антологія аксіологічної парадигми освіти. Навч. посібник. – К. : Освіта України, 2005. – 440 с.
9. Редько В.Г. Країнознавчий аспект в навчанні іноземних мов // Мистецтво та освіта. – 1997. – № 4. – С. 42-47.
10.Савченко О.Я. «Від людини освіченої – до людини культури». Ціннісні орієнтації загальноосвітньої підготовки учнів // РШ. – 1996. – № 5-6. – С. 3-4.
11.Сафонова В.В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностр. языки в школе. – 2001. – № 3. – С. 17-24.
12.Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання / Г.Т. Шелехова та ін. // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 1. – С. 32-55.
Literatura
1. Andrushchenko V.P. Naukovo-pedahohichni poshuky molodykh // Vyshcha osvita Ukrainy. – 2002. – № 4.– S. 5-7.
2. Aksiolohichnyi pidkhid – osnova formuvannia tsilisnoi osobystosti maibutnoho pedahoha: Monohrafiia / za zah. red. L.O. Khomych. – Kyiv-Nizhyn, 2010. – 143 s.
3. Vyhotskyi L.S. Pedahohycheskaia psykholohyia. – M. : Pedahohyka-Press, 1996. – 536 s.
4. Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi serednoi osvity (Proekt) // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2011. – № 5. – C. 53-61.
5. Zhuravleva N.A. Psykholohyia sotsyalnykh yzmenenyi: tsennostnyi podkhod. – M. : Yzd-vo «Ynstytut psykholo-hyy RAN», 2013. – 524 s.
6. Zymniaia Y.A. Pedahohycheskaia psykholohyia: Uchebnyk dlia vuzov. Yzd-vo vtoroe, dop., yspr. y pererab. – M. : Lohos, 2005. – 384 s.
7. Kahan M.S. Fylosofskaia teoryia tsennostei. – SPb. : TOO TK «Petropolys», 1997. – 205 s.
8. Kryzhko V.V. Antolohiia aksiolohichnoi paradyhmy osvity. Navch. posibnyk. – K. : Osvita Ukrainy, 2005. – 440 s.
9. Redko V.H. Krainoznavchyi aspekt v navchanni inozemnykh mov // Mystetstvo ta osvita. – 1997. – № 4. – S. 42-47.
10.Savchenko O.Ia. «Vid liudyny osvichenoi – do liudyny kultury». Tsinnisni oriientatsii zahalnoosvitnoi pidho-tovky uchniv // RSh. – 1996. – № 5-6. – S. 3-4.
11.Safonova V.V. Kulturovedenye v systeme sovremennoho yazykovoho obrazovanyia // Ynostr. yazyky v shkole. – 2001. – № 3. – S. 17-24.
12.Ukrainska mova. 5-9 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu movoiu navchannia / H.T. Shelekhova ta in. // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2013. – № 1. – S. 32-55.
|