Голуб Н. Формування комунікативної
компетентності учнів 5-7 класів на уроках української мови (результати
аналітико-констатувального етапу експериментальної роботи) [Текст] / Н. Голуб // Українська мова і література в школі. – 2013. –
№6. – 64 с. – С. 33–36.
У статті висвітлено результати аналітико-констатувального етапу
дослідження лабораторії навчання української мови Інституту педагогіки НАПН
України. Зокрема, представлено узагальнені матеріали двох блоків анкетування
учнів і вчителів експериментальних шкіл, що будуть ураховані під час створення
експериментальної методики навчання української мови учнів 5-7 класів в умовах
компетентнісного підходу. Ключові слова: компетентнісне
навчання, комунікативна компетентність, мовленнєві жанри, мотиви навчальної
діяльності, бар’єри спілкування, цінності.
Цитата, с. 33. Проблема
компететнісного навчання — одна із ключових у сучасних дослідженнях дидактиків
і лінгводидактиків. І це не дивно, адже на зміну традиційному навчанню, що
передбачало «передачу (транслювання) соціокультурних способів (зразків)
існування й розвитку Людини від одного індивіда чи спільноти їх (соціуму) до
іншого (-их) індивіда (-ів) [2, с. 25]». За висновками вчених, в умовах
традиційного (підтримувального) навчання процес і результат навчальної (а отже
й освітньої) діяльності був спрямований на підтримування, відтворення існуючої
культури, соціального досвіду й соціальної системи. Компетентнісне навчання, на думку
психологів, передбачає співіснування таких цілей навчання: 1) формування функціональної
грамотності учнів; 2) розвиток спеціальних здібностей
учнів в умовах допрофільного і профільного навчання; 3) розвиток здатності до навчання; 4) формування ключових
компетентностей, а також уміння й потреби реалізовувати їх у процесі взаємодії
з іншими [2, с. 21]. Реалізація цих завдань неможлива
без осмислення наукових засад процесу навчання. Лабораторія навчання
української мови Інституту педагогіки НАПН України досліджує шляхи ефективності
процесу формування у школярів середньої ланки (5-7 класів) комунікативної
компетентності.
In the article the results of the analytical phase
of the study konstatuvalnoho laboratory teaching Ukrainian Institute of NAPS of
Ukraine.
Particular, the presented case referrals two blocks questioning of pupils and
teachers of experimental schools that will be considered in the creation
of experimental methods of teaching Ukrainian language
pupils of 5-7 classes in a competence-based approach. Keywords: competence learning, communicative
competence, speech genres, motifs training activities, barriers of
communication, values.
Література (с. 36) 1. Карасик В.И. Язык социального статуса / В.И. Карасик. — М.: ИТДГК
«Гнозис», 2002. — 333 с. 2. Панов В.И. Психодидактика
образовательных
систем: теория и практика / В.И. Панов. — СПб.: Питер, 2007. —
352 с. 3. Равен
Дж. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы / Дж. Равен
/ пер. с англ. — 2-е
изд., испр. —
М.: Когито-Центр, 2001.
— 142 с.
|