І. Кухарчук. Засвоєння термінологічного комплексу як важливий показник рівня професійної освіти майбутніх учителів початкових класів ... 49–54.
Для покликання: Кухарчук І. Засвоєння термінологічного комплексу як важливий показник рівня професійної освіти майбутніх учителів початкових класів [Текст] / І. Кухарчук // Українська мова і література в школі. – 2014. – №8(118). – 64 с. – С. 49–54.
У статті проаналізовано лінгвістичні та методичні проблеми, пов’язані з національно-культурною специфікою українських термінів, унормуванням педагогічної термінології. Досліджено ті питання, що потребують особливої уваги на лекційних і практичних заняттях з курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)». З метою формування в майбутніх спеціалістів умінь і навичок працювати з науковими текстами в межах сфери професійного спілкування, засвоєння термінологічного комплексу обраного фаху, культури професійного мовлення подано систему вправ і завдань.
Ключові слова: терміносистема, термін, професійне мовлення вчителів початкових класів.
В статье проанализированы лингвистические и методические проблемы, связанные с национально-культурной спецификой украинских терминов, нормированием педагогической терминологии. С целью формирования у будущих специалистов учений и навыков работать с научными текстами в сфере профессионального общения, усвоения терминологического комплекса выбранной специальности, культуры профессиональной речи подано систему упражнений и заданий.
Ключевые слова: терминология, терминосистема, термин, профессиональная речь учителей начальных классов.
The article analyzes the linguistic and methodological problems, which are associated with the national cultural specifics of the Ukrainian terms and normalization of the educational terminology. It was investigated the issues that need special attention in lectures and practical classes on the course «Ukrainian language (for professional purposes)». With the purpose to prepare at the future professionals skills to work with academic texts within the scope of professional communication, learning of the terminology complex of the chosen profession, culture professional speech the system of exercises and tasks were given.
Keywords: terminology, the system of the terms, term, professional speech of the primary school teachers.
Цитата, с. 49. На сучасному етапі розвитку української лінгвістичної науки простежуємо зацікавлення термінознавством. Виробити й унормувати засади термінотворення намагаються як мовознавці, так і фахівці різних галузей знань.
Серед власне лінгвістичних проблем, пов’язаних із національно-культурною специфікою українських термінів, сьогодні можна виокремити такі: опрацювання особливостей сучасної термінолексики; виявлення англіцизмів у різних терміносистемах і наукове обґрунтування доцільності вживання їх; з’ясування ролі і місця інтернаціональних термінів; повернення термінологічних сполук, заборонених у 20-30-ті роки ХХ ст.; вироблення основних моделей творення термінів із урахуванням питомо українських словотвірних типів; орфоепічні й орфографічні проблеми запозичених термінів. Ці проблеми зумовлюють розгляд особливостей викладання наукових дисциплін у вищій школі.
Література
1. Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. / Н.П. Волкова. – Київ : Академія, 2006. – 255 с.
2. Кацавець Р.С. Культура мови у професійному спілкуванні юристів : Навч. посібник / Р.С. Кацавець. Алеута, 2007. – 137 с.
3. Кияк Т.Р. Лингвистические аспекты терминоведения: Учебное пособие / Т.Р. Кияк. – К. : УМКВО, 1989. – 103 с.
4. Мацюк З. Українська мова професійного спілкування: навч. посіб. / З. Мацюк, Н. Станкевич. – К. : Каравела, 2006. – 352 с.
5. Мацько Л. Матимемо те, що зробимо / Л. Мацько // Дивослово. – 2001. – № 9. – С. 2-3.
6. Панько Т.І. Українське термінознавство : Підручник для студентів гуманітарних спеціальностей / Т.І. Пань-ко, І.М. Кочан, Г.П. Мацюк. – Львів : Світ, 1994. – 216 с.
7. Шевчук С.В. Українська мова за професійним спрямуванням : підручник / С.В. Шевчук, І.В. Клименко. – К. : Алерта, 2010. – 696 с.
Literatura
1. Volkova N.P. Profesiyno-pedahohichna komunikatsiya : navch. posib. / N.P. Volkova. – Kyyiv : Akademiya, 2006. – 255 s.
2. Katsavets’ R.S. Kul’tura movy u profesiynomu spilkuvanni yurystiv : Navch. posibnyk / R.S. Katsavets’. – K. : Aleuta, 2007. – 137 s.
3. Kyyak T.R. Lynhvystycheskye aspektbi termynovedenyya: Uchebnoe posobye / T.R. Kyyak. – K. : UMKVO, 1989. – 103 s.
4. Matsyuk Z. Ukrayins’ka mova profesiynoho spilkuvannya: navch. posib. / Z. Matsyuk, N. Stankevych. – K. : Karavela, 2006. – 352 s.
5. Mats’ko L. Matymemo te, shcho zrobymo / L. Mats’ko // Dyvoslovo. – 2001. – # 9. – S. 2-3.
6. Pan’ko T.I. Ukrayins’ke terminoznavstvo : Pidruchnyk dlya studentiv humanitarnykh spetsial’nostey / T.I. Pan’ko, I.M. Kochan, H.P. Matsyuk. – L’viv : Svit, 1994. – 216 s.
7. Shevchuk S.V. Ukrayins’ka mova za profesiynym spryamuvannyam : pidruchnyk / S.V. Shevchuk, I.V. Klymenko. – K. : Alerta, 2010. – 696 s.
|