Л. Галаєвська. Розвиток діалогічного мовлення на уроках української мови ... 26–30.
Для покликання: Галаєвська Л. Розвиток діалогічного мовлення на уроках української мови [Текст] / Л. Галаєвська // Українська мова і література в школі. – 2014. – №8(118). – 64 с. – С. 26–30.
У статті проаналізовано стан розробки проблеми навчання діалогічного мовлення на уроках української мови в сучасній школі. Пропонуються орієнтовні вправи й завдання, які сприятимуть розвитку навичок діалогічного мовлення та адекватної мовленнєвої поведінки в різних життєвих ситуаціях.
Ключові слова: розвиток діалогічного мовлення, мовленнєві ситуації, вправи і завдання, діалогічне мовлення.
В статье проанализировано состояние разработки проблемы обучения диалогической речи на уроках украинского языка в современной школе. Предлагаются ориентировочные упражнения и задания, способствующие развитию навыков диалогической речи и адекватного речевого поведения в различных жизненных ситуациях.
Ключевые слова: диалогическая речь, речевые ситуации, упражнения и задания, развитие диалогической речи.
The article analyzes the state of the problem of learning dialogic speech at the Ukrainian lessons in modern school. Proposed indicative exercises and tasks that will promote dialogue speech skills and adequate verbal behavior in different situations.
Keywords: development dialogue speech, speech situation, exercises and tasks dialogic speech.
Цитата, с. 26. Сучасний урок мови – надзвичайно багатогранний процес педагогічної діяльності, найголовніше на уроці – єдність форми й змісту, реалізація цілей і завдань. Кожен урок несе певний обсяг інформації, однак від учителя залежить, скільки її можуть сприйняти й засвоїти учні, якими навчальними методами і прийомами при цьому треба скористатися для створення діалогічного педагогічного середовища, яке передбачає зміну форм спілкування в навчальній діяльності – перехід до діалогічної взаємодії, яка забезпечує розвиток мовленнєвої діяльності на уроці.
Уроки з української мови треба будувати так, щоб кожен із проведених видів робіт виконував свою роль у формуванні певного комунікативного вміння, щоб учні успішно оволодівали і монологічним, і діалогічним мовленням, спираючись на знання про текст, види мовленнєвої діяльності, стилі, типи, жанри мовлення, ситуацію спілкування, набували культури мовлення й спілкування.
Формування вмінь і навичок діалогічного мовлення можливе за умови всебічного врахування специфіки мовлення як діяльності, в основу якої покладено положення психолінгвістики (теорії мовленнєвої діяльності). Мислення й мовлення дитини розвивається в процесі практичної діяльності.
Структура будь-якої діяльності включає в себе чотири фази: орієнтування, планування, реалізацію і контроль.
Література
1. Біляєв О.М. Уроки української мови / О.М. Біляєв. – К. : Рад. школа, 1966. – 383 с.
2. Синиця І.О. Питання психології засвоєння учнями мови / І.О. Синиця. – К. : Рад. школа, 1964. – С. 5-46.
3. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / М.І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Кара-ман [та ін.]; за ред. М.І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2004. – 400 с.
4. Українська мова. 5-9 класи : [прогр. для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою). Академічний рівень] / [підг. Г.Т. Шелехова, М.І. Пентилюк, В.І. Новосьолова [та ін.] // Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова; Українська література. 5-9 кл. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – С. 1-98.
5. Флоренская Т.А. Диалог в практической психологии / Т.А. Флюренская. – М. : Владос, 2001. – 201 с.
Literatura
1. Biliaiev O.M. Uroky ukrainskoi movy / O.M. Biliaiev.– K. : Rad. shkola, 1966. – 383 s.
2. Synytsia I.O. Pytannia psykholohii zasvoiennia uchniamy movy / I.O. Synytsia. – K. : Rad. shkola, 1964. – S. 5-46.
3. Metodyka navchannia ukrainskoi movy v serednikh osvitnikh zakladakh / M.I. Pentyliuk, S.O. Karaman, O.V. Karaman [ta in.]; za red. M.I. Pentyliuk. – K. : Lenvit, 2004. – 400 s.
4. Ukrainska mova. 5-9 klasy : [prohr. dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z navchanniam ukrainskoiu movoiu). Akademichnyi riven] / [pidh. H.T. Shelekhova, M.I. Pentyliuk, V.I. Novosolova [ta in.] // Navchalni prohramy dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv : Ukrainska mova; Ukrainska literatura. 5-9 kl. – K. : Vydavnychyi dim «Osvita», 2013. – S. 1-98.
5. Florenskaia T.A. Dyaloh v praktycheskoi psykholohyy / T.A. Fliurenskaia. – M. : Vlados, 2001. – 201 s.
|