Л. Лузан. Характеристика та особливості професійної компетентності вчителів-словесників ... 54–58.
Для покликання: Лузан Л. Характеристика та особливості професійної компетентності вчителів-словесників [Текст] / Л. Лузан // Українська мова і література в школі. – 2014. – №8(118). – 64 с. – С. 54–58.
У статті подається характеристика та особливості професійної компетентності вчителів української мови і літератури; визначені рівні професійної компетентності вчителів-словесників
Ключові слова: професійна компетентність вчителів-словесників, рівні професійної компетентності вчителів-словесників.
В статье подается характеристика и особенности профессиональной компетентности учителей украинского языка и литературы; определены уровни профессиональной компетентности учителей-словесников.
Ключевые слова: профессиональная компетентность учителей-словесников, уровни профессиональной компетентности учителей-словесников.
The article deals with characteristics and features of the professional competence of teachers of Ukrainian language and literature; level of professional competence by teachers philologists.
Keywords: professional competence of teachers of language and literature, the level of professional competence of teachers of language and literature.
Цитата, с. 54. Серед завдань Національної стратегії розвитку освіти України на 2012-2021 роки є оновлення цілей і змісту освіти на основі компетентнісного підходу й особистісної орієнтації, урахування світового досвіду та принципів сталого розвитку; посилення ролі мови, літератури й мистецтва у вихованні й розвитку дітей і молоді. Тому суспільство потребує компетентно професійних учителів, а саме учителів-словесників, які зможуть реалізувати інноваційні підходи під час навчання учнів [1; 6].
Компетентний педагог повинен викладати предмети філологічних дисциплін з урахуванням найновіших досягнень лінгвістики й літературознавства, логічно, послідовно, відповідно до норм літературного мовлення формувати творче, аналітичне мислення, філологічний смак учнів, розвивати в них прагнення пізнавати філософію українського слова, потребу й уміння самостійно поповнювати свої знання, здійснювати дослідницькі пошуки в галузі філологічних, психолого-педагогічних наук, мобільний до прийняття різних нововведень і найбільш оптимальних рішень.
Таким чином, можемо стверджувати, що саме вчителю належить ключова роль в освіті, адже через діяльність педагога відбувається становлення громадянина як особистості й фахівця, зміцнюється інтелектуальний і духовний потенціал нації [2].
Цитата, с. 56. Дидактична компетентність. Теоретична й практична готовність до дидактико-професійної діяльності, спрямованої на розв’язання різноманітних дидактичних завдань, самореалізації у творчому навчальному процесі. Знання основного змісту й освітніх орієнтирів чинних програм з української мови й літератури. Володіння теоретичними засадами формування компетентностей (комунікативно-мовленнєвою, металінгвістичною літературознавчою, читацькою, креативною, візуальною тощо) в учнів відповідно до освітніх ліній нової редакції Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Володіння методикою планування результатів навчання, створення інформаційоно-освітнього середовища філологічної освіти, наповнення її відповідними ресурсами й конструювання навчально-предметних дій у ній. Володіння методикою організації й проведення навчальних занять на інтегративній основі й методикою вивчення української літератури у світовому контексті. Демонстрація спроможності розробляти структуру занять з урахуванням конкретних освітніх завдань. Здатність здійснювати аналіз і самоаналіз переглянутих й проведених уроків мови й літератури. Прагнення до вдосконалення відомих і розроблення нових прийомів і форм співробітництва з учнями на уроці й у позаурочній діяльності. Зрозуміле, недвозначне й доступне донесення до учнів інформації наук, що вивчаються. Здатності до комунікації, діалогу, консенсусу, уміння слухати й чути співрозмовника, прагнення зрозуміти позицію опонента, адаптувати свої висловлювання до можливостей сприйняття інших учасників спілкування. Готовність інтегрувати особистісно зорієнтований, діяльнісний і компетентнісний підходи в процесі розвитку учнів. Демонстрація вмінь аналізувати й використовувати навчально-методичне забезпечення вивчення української мови й літератури. Виявляти здатність до оцінювання навчальних досягнень учнів, знань, умінь та компетенцій учнів в процесі засвоєння програми з української мови й літератури.
Література
1. Базиль Л.О. Літературознавча компетентність учителя української мови і літератури : [навч. програма курсу для студ. вищих пед. навч. закл.] / Л.О. Базиль. – Луганськ : Глобус, 2011. – 150 c.
2. Державна програма «Вчитель». – 28.03.2002. – № 379 [Електронний ресурс]. – Законодавчі акти України з питань освіти. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/lavs/show/379-2002-n
3. Концепція літературної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/13508/
4. Концепція мовної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nova.Rambler.ru/search?query= Концепція%20мовної9620освіти
5. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – 13.04.2011. – № 329. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438
6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//guonkh.gov.ua/ content/documents/16/1517/Attaches/4455.pdf
7. Проколієнко Л.М. Педагогічна психологія : навч. посіб. / [Л.М. Проколієнко, М.Й. Боришевський, В.О. Моляко та ін.] ; за ред. Л.М. Проколієнка, Д.Ф. Ніколенка. – К. : Вища школа, 1991. – 183 с. – С. 169.
8. Рябова З.В. Моніторинг розвитку навчальної діяльності учнів 6-7 річного віку (управлінський аспект) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Зоя Вікторівна Рябова. – К., 2004. – 190 с.
9. Сидоренко В.В. Шляхи удосконалення професійної компетентності вчителя української мови та літератури в умовах особистісно зорієнтованого навчання: навчально-методичний посібник / Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк : Каштан, 2008. – 192 с.
10.Скрипник М.І. Розвиток україномовної компетентності педагогічних працівників у системі післядипломної освіти: теорія, практика : наук.-метод. посіб. / Скрипник М.І. ; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України ; за наук. ред. В.І. Пуцова, М.І. Скрипник. – К. : Геопринт, 2008. – 248 с.
11.Хлєбнікова Т.М. Оцінка рівнів професійної майстерності вчителя / Т.М. Хлєбнікова // Теорія управління. – 2011. – № 22/24. – С. 139-141.
Literatura
1. Bazyl L.O. Literaturoznavcha kompetentnist uchytelia ukrainskoi movy i literatury : [navch. prohrama kursu dlia stud. vyshchykh ped. navch. zakl.] / L.O. Bazyl. – Luhansk : Hlobus, 2011. – 150 c.
2. Derzhavna prohrama «Vchytel». – 28.03.2002. – № 379 [Elektronnyi resurs]. – Zakonodavchi akty Ukrainy z pytan osvity. – Rezhym dostupu: http ://zakon4.rada.gov.ua/lavs/show/379-2002-n
3. Kontseptsiia literaturnoi osvity [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/13508/
4. Kontseptsiia movnoi osvity [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://nova.Rambler.ru/ search?query= Kontseptsiia%20movnoi9620osvity
5. Kryterii otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv (vykhovantsiv) u systemi zahalnoi serednoi osvity [Elektronnyi resurs]. – 13.04.2011. – № 329. – Rezhym dostupu: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438
6. Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012-2021 roky [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http//guonkh.gov.ua/ content/documents/16/1517/Attaches/4455.pdf
7. Prokoliienko L.M. Pedahohichna psykholohiia : navch. posib. / [L.M. Prokoliienko, M.I. Boryshevskyi, V.O. Moliako ta in.] ; za red. L.M. Prokoliienka, D.F. Nikolenka. – K. : Vyshcha shkola, 1991. – 183 s. – S. 169.
8. Riabova Z.V. Monitorynh rozvytku navchalnoi diialnosti uchniv 6-7 richnoho viku (upravlinskyi aspekt) : dys. . kand. ped. nauk : 13.00.01 / Zoia Viktorivna Riabova. – K., 2004. – 190 s.
9. Sydorenko V.V. Shliakhy udoskonalennia profesiinoi kompetentnosti vchytelia ukrainskoi movy ta literatury v umovakh osobystisno zoriientovanoho navchannia: navchalno-metodychnyi posibnyk / Viktoriia Viktorivna Sydorenko. – Donetsk : Kashtan, 2008. – 192 s.
10.Skrypnyk M.I. Rozvytok ukrainomovnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pisliadyplom-noi osvity: teoriia, praktyka : nauk.-metod. posib. / Skrypnyk M.I. ; Tsentr. in-t pisliadyplom. ped. osvity APN Ukrainy ; za nauk. rediu: V.I. Putsova, M.I. Skrypnyk. – K. : Heoprynt, 2008. – 248 s.
11. Khliebnikova T.M. Otsinka rivniv profesiinoi maisternosti vchytelia / T.M. Khliebnikova // Teoriia upravlinnia. – 2011. – № 22/24. – S. 139-141.
|