Л. Щербина. Уроки з
української літератури в системі особистісно зорієнтованого навчання. Борис
Грінченко. Утвердження прагнення людини до любові, добра в оповіданні
«Каторжна» …24–29.
Для покликання: Щербина
Л. Уроки з української літератури в системі особистісно зорієнтованого
навчання. Борис Грінченко. Утвердження прагнення людини до любові, добра в
оповіданні «Каторжна» [Текст] / Л. Щербина // Українська мова і література в
школі. – 2013. – №8. – 64 с. – С. 24–29.
У статті запропоновано
орієнтовний урок вивчення творчості Бориса Грінченка в 10 класі. Обґрунтовано
доцільність дібраних форм роботи й системи завдань, що надають можливість
максимально активізувати дослідницькі здібності учнів, сприяють розвитку
критичного мислення, розвивають культуру мовлення.
Ключові слова:
дослідницький метод, особистісно орієнтоване навчання, компетентнісно
орієнтовані завдання, ключові компетентності.
В статье предложен
ориентировочный урок изучения творчества Бориса Гринченко в 10 классе.
Обоснована целесообразность отобранных форм работы и системы заданий, которые
предоставляют возможность максимально активизировать исследовательские
способности учащихся, способствуют развитию критического мышления, развивают
культуру речи.
Ключевые слова:
исследовательский метод, личностно ориентированное обучение, компетентностно
ориентированные задания, ключевые компетентности.
This article presents a
preliminary lesson to study of the works of Boris Hrinchenko in grade 10. In the article the
feasibility of tailored forms of work and tasks that enable maximum intensify
research abilities of students, promote critical thinking, develop and shape
the culture of speech.
Keywords: research
method individually oriented learning, competency-oriented objectives and vital
competences.
Цитата, с. 24. Сьогодні
проблема майже всієї системи освіти – відсутність ціннісної мотивації до
навчання. Старі методи авторитарні примусові – відштовхують учня, нові
інноваційні – ще не відпрацьовані досконало й мають деякий перебір демократизму
й нашарування плюралізму методичного інструментарію. Подекуди немає правильного
відбору вартісної інформації з медіа та Інтернет джерел. Це «розмагнітило»
сучасного учня. Тому вчителю сьогодні треба спочатку переконати учня, що
знання, які він хоче донести до молоді, є дуже істотними й важливими, та обов’язково
знадобляться в подальшому дорослому житті.
Прикладом є найбільш
успішні й небайдужі до власних культурних і національних цінностей країни
(Англія, Японія), там справді є обов’язкове, а не примусове, і вважається
справою честі кожного, досконале знання мови, культурних, мистецьких і
літературних надбань.
Тому там немає розриву
для учня між «ігровим», «несерйозним» шкільним життям й дорослими глобальними
перешкодами. Школа належно підготувала учня до будь-яких життєвих перешкод, а
отже, він не зламається як особистість. І це завдяки серйозній фундаментальній
культурній освіті, а левову частку тут займає саме рідна література.
Знаючи тексти творів,
проблеми героїв і шляхи розв’язання їх, – учень не схилиться перед першими
невдачами, не піде на злочин, не вчинить суїцид. Завжди дієвим був і буде
вислів: «Література – це підручник життя». Прочитане вчить кожного, навіть дуже
лінивого. Пам’ять обов’язково все зафіксує, бо це інстинкт самозбереження. З
дитинства учень візьме у світ дорослих цінностей високі істинні переживання,
інтелектуальні ґрунтовні знання, будуть цінитися поняття чоловічої гідності,
жіночої порядності, професійної компетентності.
Література
1. Голуб Н.
Компетентнісне навчання – це актуально / Ніна Голуб // Дивослово. – 2012. – №
6.
2. Мірошниченко Л.Ф.
Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах.
Підручник / Леся Федорівна Мірошниченко. – К: Видавничий дім «Слово», 2010. –
432 с
3. Методика викладання
літератури: термінологічний словник / (Анатолій Ситниченко, Василь Шуляр,
Володимир Гладипіев) / (за ред. проф. А.Л. Ситченка). – К.: Видавничий дім «Ін
Юре», 2008. – 264 с.
4. Пометун О.
Енциклопедія інтерактивного навчання: (посібник) / Олена Іванівна Пометун. –
К., 2007. – 144 с
5. Токмань Г. Методи
викладання літератури в їхній особистісній спрямованості на учня / Ганна
Токмань // Дивослово. – 2004. – № 2.
6. Фасоля А.
Особистісно зорієнтований урок літератури – мета, зміст, технологія уроку/
Анатолій Фасоля // Дивослово. – 2004. – № 8.
7. Фасоля А.
Компетентісно зорієнтоване навчання на уроках літератури: проблеми становлення
/ Анатолій Фасоля // Дивослово. – 2012. – № 9.
8. Шуляр В.І. Сучасний
урок літератури технологічні моделі: (навчальний посібник) / Василь Іванович
Шуляр. – Миколаїв, 2009. – 136 с
|