Шляхова В.
Розповідь
учителя як метод навчання української мови [Текст] / В. Шляхова // Українська мова і література в школі. – 2013. – №6. – 64
с. – С. 24–29.
Стаття висвітлює ретроспективу становлення наукового поняття про метод
розповіді вчителя на уроках української мови. Аналізуючи цей метод крізь призму
сучасної освітньої мети, завдань української мови як навчальної дисципліни,
особливостей змістової структури шкільного курсу української мови та специфіки
пізнавальної діяльності школярів, автор конкретизує критерії його вибору та
розробляє систему прийомів його реалізації.
Ключові слова: метод навчання, прийом навчання, лінгвістична теорія,
мовознавче поняття, мовознавчий термін, мовна одиниця.
Цитата, с. 24. Лінгводидактика
нині успішно вирішує проблеми становлення нового, сучасного підходу до шкільної
мовної освіти — забезпечення формування особистості, яка належно володіє
українською мовою і відчуває потребу самовдосконалюватися та самовиражатися її
засобами. Шкільна мовна
практика наповнюється навчальними методами, які налаштовані на інтеракцію — на
парну, групову та колективну взаємодію. Усе менше можна почути про шляхи
реалізації в сучасних умовах традиційних методів навчання, передовсім розповіді
вчителя.
У методиці мови метод розповіді
вчителя належить до маловивчених, оскільки він орієнтує на теоретичне осягнення
матеріалу, а специфіка мови як навчальної дисципліни завжди виявлялася у тому,
щоб забезпечити формування у школярів системи предметних умінь —
навчально-мовних, нормативних, правописних, мовленнєвих. Проте сучасна мовна
освіта покликана вправляти учнів у чотирьох видах мовленнєвої діяльності,
зокрема й аудіюванні, а значить, освітній статус розповіді вчителя зростає:
завдяки їй учні навчаються сприймати науковий виклад, осмислювати, запам’ятовувати
і відтворювати сприйнятий на слух текст. Учительське ж мовлення є бездоганним
засобом навчання аудіювання, оскільки воно, по-перше, правильне, є зразком
дотримання орфоепічних, лексичних, граматичних та стилістичних норм; по-друге,
для нього притаманна емоційність, що виявляється в умінні пожвавлювати виклад
через зміну темпу мовлення, інтонування, використання ілюстрацій з мовного
спілкування учнів та інших носіїв української мови, залучення слухачів до
висловлювання власних поглядів на аналізовану проблему; по-третє, розповідь
учителя завжди змістовна, адже учні аудіюють матеріал із мовознавчої теорії, ту
інформацію, на основі якої згодом створюватимуть власні зв’язні усні та
письмові висловлювання на лінгвістичні теми, повідомлення з культури мови,
презентації своїх наукових робіт.
В статье представлен ретроспективный анализ
формирования научного понятия о рассказе учителя как методе обучения
украинскому языку. Рассматривая этот метод с точки зрения современных
особенностей процесса обучения, а именно: основной цели преподавания
украинского языка как родного, заданий учебного процесса, особенностей
структуры содержания лингвистической линии курса, специфики познавательной
деятельности учащихся — автор
конкретизирует критерии выбора этого метода, разрабатывает систему приемов его
реализации.
Ключевые слова: метод обучения,
прием обучения, лингвистическая теория, лингвистическое понятие,
лингвистический термин, единица языка.
Література (с. 29)
1.Бабанский
Ю.К. Оптимизация педагогического процесса (В вопросах и ответах) / Ю.К. Бабанский, М.М.
Поташник. — 2-е
изд., перераб. и доп. —
К.: Рад. школа, 1983.
— 287 с.
2.Бєляєв О.М. Сучасний урок української мови / Олександр Михайлович Бєляєв. — К.: Радянська школа, 1981. — 176 с.
3.Біляєв О.М. Лінгводидактика рідної мови / Олександр Михайлович Біляєв. — Навчально-методичний посібник. — К.: Генеза, 2005. — 180 с.
4.Ващенко
Г. Загальні методи навчання /
Григорій Ващенко. — К., 1997. — 415 с.
5.Глазова
Олександра. Рідна
мова / Олександра Глазова, Юрій
Кузнецов. —
Підручн. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: Педагогічна преса, 2006. — 288 с.
6.Дмитровський Є.М. Методика викладання української мови в середній школі / Євген Миколайович Дмитровський.
— Посібник
для вчителів-словесників
середньої школи. — К.: Радянська школа, 1965. — 286 с.
7.Єрмоленко С.Я. Рідна
мова / Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. — Підруч. для 6-го кл. — К.: Грамота, 2006. — 296 с.
8.Методика викладання української
мови в середній школі / За
ред. С.Х.
Чавдарова, В.І. Масальського. — К.: Радянська школа, 1954. — 347 с.
9.Новий тлумачний словник
української мови у чотирьох томах / Укладачі В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. — К.: Аконіт, 1999.
10.Українські мовознавці та
письменники-мовотворці: Довідник / За ред. С.Я. Єрмоленко. — К.: НДІУ, 2008. — 348 с.
11.Чавдаров С. Методика викладання
української мови (граматики і правопису) в середній школі / Сава Христофорович
Чавдаров. — К.: Радянська школа, 1941. — 203 с.
12.Чередниченко И.Г. Методика
преподавания русского
языка в
школах с украинским
языком обучения / Иван Григорьевич Чередниченко. — Методическое пособие для
учителей и студентов филологических факультетов. — К.: Радянська школа, 1967. —
400 с.
13.Шевельов Юрій. Портрети
українських мовознавців / Юрій Володимирович Шевельов. — К.: КМ Академія, 2002. — 132 с.
14.Шляхова В.В. Етимологізація
синтаксичного терміна як методичний прийом / Валентина Володимирівна Шляхова //
Українська мова і література в школі. — 1999. — № 2. — С. 7-9.
15.Шляхова В.В. Зв’язок між терміном
і поняттям у шкільному курсі фонетики / Валентина Володимирівна Шляхова /
Українська термінологія і сучасність: Збірник наукових праць. — Випуск ІУ. —
К.: КНЕУ, 2001. — С. 354-356.
|