В. Новосьолова. Особливості уроків вивчення лексикології у 5 класі на компетентнісній основі ... 31–36.
Для покликання: Новосьолова В. Особливості уроків вивчення лексикології у 5 класі на компетентнісній основі ... 31–36.
У статті розглядаються особливості уроків і основні аспекти роботи з вивчення лексикології в умовах компетентнісного навчання й обґрунтовується їх ефективність. Наводяться теоретичні положення, якими повинен керуватися вчитель у процесі вивчення розділу «Лексикології» на уроках української мови на комунікативній основі. Особлива увага звертається на роботі над збагаченням і розширенням словникового запасу учнів новими словами. Для ілюстрації теоретичних положень уміщено орієнтовні конспекти, фрагменти уроків, приклади завдань і вправ, зразки індивідуальних карток.
Ключові слова: компетентнісний підхід, лексична компетентність, уроки вивчення лексикології, збагачення словникового запасу, українська мова, учні 5 класу.
В статье рассматриваются особенности уроков и основные аспекты работы по изучению лексикологии и обосновывается их эффективность. Приводятся теоретические положения, которыми должен руководствоваться учитель в процессе изучения раздела «Лексикология» на уроках украинского языка на коммуникативной основе. Особое внимание обращается на работе над обогащением и расширением словарного запаса учащихся новыми словами. Для иллюстрации теоретических положений помещены ориентировочные конспекты, фрагменты уроков, примеры заданий и упражнений, образцы индивидуальных карточек, классификацию лексических ошибок.
Ключевые слова: компетентностный подход, лексическая компетентность, уроки изучения лексикологии, обогащение словарного запаса.
In the article the features lessons and key aspects of the study of lexicology and justified their effectiveness. We present theoretical principles which should guide the teacher in the process of studying the section «lexicology» at the Ukrainian lessons on communicative basis. Particular attention is paid to work on enrichment and extension of vocabulary students new words. To illustrate the theoretical positions Pomeschen rough notes, fragments of lessons, examples of problems and exercises, examples of individual cards, the classification of lexical errors.
Keywords: competence approach, lexical competence, lexicology study lessons, vocabulary enrichment.
Цитата, с. 31. Урок є основною організаційною формою вивчення лексикології української мови. Стратегія сучасного уроку вивчення лексикології виходить за межі транслювання знань. Головне завдання уроку – сприяти розвиткові здатності кожного учня за допомогою лексичних засобів усвідомлювати себе, власне життя в набутті життєвого досвіду.
Компетентнісний, комунікативно-діяльнісний підходи вимагають від сучасного уроку ефективної динаміки й чіткої організації етапів навчальної діяльності учнів. Кожен із етапів уроку формує або розвиває відповідні до дидактичної мети кожного структурного компонента вміння й навички. Мета учителя й мета учня на уроці не збігаються: учитель організовує, спрямовує й керує процесом вивчення лексикології української мови, забезпечує засвоєння запропонованого на уроці навчального матеріалу, учень має на меті здобувати знання й виробляти відповідні вміння й навички, збагачувати власний словниковий запас новими лексемами. Компетентнісний підхід вимагає від учителя вміння організувати урок таким чином, щоб учень міг навчатися усвідомлено. Це передбачає самостійну постановку мети учнем протягом кожного етапу. Нема мети – нема мотиву до дії, відсутність мотивації спричиняє неусвідомлений підхід до інформації, а отже, і відсутність розуміння, що її необхідно трансформувати в знання й уміння її використовувати в життєво необхідних ситуаціях.
Учитель повинен донести до усвідомлення п’ятикласниками, що лексична компетентність полягає в оволодінні лексичними засобами мови й умінні користуватися ними. Вона передусім передбачає багатий словниковий запас; правильне вживання слова відповідно до поняття, що це слово виражає; ураховує можливості лексичної сполучуваності слів. Вибір і використання лексичних елементів залежить від сфери й ситуації, у яких відбувається комунікативний процес.
Лексична компетентність як складник комунікативної, передбачає передусім знання учнями лінгвістичних основ лексикології. Успішність формування лексичної компетентності залежить від рівня сформованості лексичних навичок, обсягу здобутих і засвоєних знань про багатогранність лексичних відношень у мовленні й динамічної взаємодії між словами, що допоможе учням виробленню вмінь аналізу тексту, поглибленню його розуміння.
У процесі вивчення лексикології в 5 класі учень передовсім одержує:
а) уявлення про основну мовну одиницю – слово – з боку його лексичного значення; лексичну систему української мови (взаємозв’язки й відношення, у яких перебувають лексеми української мови);
б) формує основні лексичні поняття, уміння визначати їх значення й функції в тексті, уміння користуватися різними видами словників;
в) виробляє навички використовувати вивчені поняття в мовленнєвій практиці, розширювати власний індивідуальний словник.
Отже, у процесі вивчення розділу «Лексикологія», активізації, збагаченні й розширенні словникового запасу учень здобуває теоретичні знання про лексичні засоби мови, їх виражальні можливості, вчиться вибирати лексичні елементи й користуватися ними залежно від сфери й ситуації, у яких відбувається комунікативний процес. Ця сукупність знань, що сприяє формуванню життєво важливих умінь і навичок, багатий словниковий запас інтегруються в комунікативну компетентність.
Показниками рівня сформованості комунікативної компетентності учнів є чотири фактори: мотиваційний (зміни в мотивах, потребах, інтересах, установках); когнітивний (зміни в якості знань); поведінковий (зміни в поведінці, стосунках); оцінно-рефлексивний (зміни в оцінці, самоаналізі, аргументації).
|