В. Стрілько. Музеї української словесності – центри українського національного виховання …48–49.
Покликання: Стрілько В. Музеї української словесності – центри українського національного виховання [Текст] / В. Стрілько // Українська мова і література в школі. – 2014. – №2 (112). – 64 с. – С. 48–49.
У статті досліджуються статистичні дані престижності української мови і детально висвітлюється досвід роботи нової форми позакласної роботи – музею української словесності в Київській гімназії №191 імені П.Г. Тичини.
Ключові слова: музей української словесності, престижність української мови, форми роботи музею, Київська гімназія №191 імені П.Г. Тичини.
В статье исследуются статистические данные престижности украинского языка и подробно освещается опыт работы новой формы внеклассной работы – музея украинской словесности в Киевской гимназии №191 имени П.Г. Тычины.
Ключевые слова: музей украинской словесности, престижность украинского языка, формы работы музея, Киевская гимназия №191 имени П.Г. Тычины.
The article investigates statistical information of the prestige of the Ukrainian language and elucidates in detail the experience of a new form of extracurricular activity such as the museum of Ukrainian literature in Kyiv grammar school №191 named after P.G. Tychyna.
Keywords: museum of Ukrainian literature, the prestige of the Ukrainian language, the form of the work of the museum, Kiev grammar school № 191 named after P.G. Tychyna.
Цитата, с. 48. Українська мова в незалежній українській державі переживає не найкращі часи: стрімко зменшується видання українських книжок, газет, теле- і радіоефіри в основному російськомовні, зафіксовано на статистичному рівні зменшення шкіл з українською мовою навчання [1]. А ті школи, що нібито є україномовними закладами, у значній своїй кількості – російськомовні, бо в позаурочний і навіть урочний час і вчителі, і учні послуговуються здебільшого російською. Хоч офіційні дані за роки незалежності України засвідчують позитивну динаміку з розширення мережі україномовних шкіл і збільшення учнів і студентів, що навчаються українською мовою, реальна картина виглядає іншою.
Мовне середовище в освітньому просторі України залишається приховано небезпечним для державної української мови, особливо після прийняття Закону України «Про засади державної мовної політики».
Співвідношення української мови як мови титульної нації й російської мови – основна проблема освітнього простору.
Ускладнює цю ситуацію й розпорядження Міністерства освіти і науки України про обов'язкове вивчення в школах другої іноземної мови [4].
Насправді цей документ сприяє збільшенню панівного становища російської мови в навчальних закладах України. За офіційною статистикою лише 38,7% учнів вважають українську мову престижною в закладах освіти (ЗНЗ, ВНЗ) [3, с 229].
Російську мову престижною у сфері освіти визначає 70% жителів Півдня, 69% – Сходу, 42,7% респондентів Півночі, 38% – у Центрі, 23,8% – на Заході країни [3, с 230].
Але ж аксіомою є те, що «країна, у якій панують мова й культура колишнього колонізатора, не розвиватиметься як країна незалежна, а розвиватиметься як країна постколоніальна [2, с 8]».
Для більш ефективної роботи з українського національного виховання в загальноосвітніх навчальних закладах автор запропонував і спільно з деякими школами України створив новий вид позакласної роботи: музеї і світлиці української мови. Вони успішно діють понад 10 років в освітніх закладах України, стали центрами виховання любові до української мови, українського друкованого слова, центрами духовності й української культури. Одним із таких центрів є Музей української словесності Київської гімназії № 191 ім. П.Г. Тичини, який став життєдайним джерелом українського Слова. Він відкрився в славетний день, 9 березня 2006 року, – день народження великого Українця, Батька української мови – Тараса Григоровича Шевченка. У стінах цього закладу панує культ рідної Мови, витає дух творчості, формується українська душа.
Література
1. Електронна версія газети «День» від 13 січня 2012 року. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/uk/article/cuspilstvo/kilkist-shkil-zokrema-ukrayinomovnih-skorotitsya
2. Масенко Л.Т. Мова і політика / Л.Т. Масенко. – 2-ге вид. допов. – К: Соняшник, 2004. – 120 с
3. Мовна політика та мовна ситуація в Україні / За ред. Ю. Бестер-Дільгер. – К.: ВД «Києво-Могилянської академії, 2010. – 363 с
4. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. [Електронний ресурс]: – Режим доступу: www.mon.gov.ua/img/zstored/.../409new.doc
|