Овдійчук Л. Різнобічний талант письменниці-горлівчанки, або Що значать
випадково-несподівані зустрічі [Текст] / Л. Овдійчук // Українська
література в загальноосвітній школі. – 2013. – №10. – 48 с. – С. 37–40. Цитата, с. 38. Письменниця занурюється в теми
незручні і дуже непрості. Зокрема, це стосується життя безхатьків, людей, що
опинилися поза межами соціуму. Ці люди із дна постають такими, що викликають
скоріше подив. Їм властиві шляхетні людські почуття, і то більшою мірою, ніж
забезпеченим і ситим. Під пером пані Любові вони набувають повнокровності. Це
не безлика маса обірваних і голодних людей, закинутих долею на людський
смітник. Характеристики скупі, але рельєфні й тонкі. Наприклад, Петрович («Мород»)
борсається в болоті злиденного існування, не має сили вибратися, але вперто
спонукає молодшого «колегу» до важливого кроку: вибратися з дна на поверхню і
почати життя спочатку. Намагання утримати в собі людське
– ось найголовніше бажання Петровича: чи то доглядом за собаками, чи
відгортанням снігу, чи розмовами з молодшим товаришем по бездомному існуванню.
Розуміння, що тільки каторжна праця може врятувати людину від моральної
загибелі і фізичного самознищення, спонукає головного героя до певних, хай і не
рішучих, та все ж дій. Останнє коло пекла (бо людським життям це назвати важко)
для Петровича було і фізично, і морально болісним. У нього було віднято все, і
почуття порожнечі не дозволяло навіть жити минулим. Тому після побиття його
такими ж волоцюгами за територію прийняв смерть як благо: «Надзвичайна легкість
здивувала і захопила». Більшість оповідань мають
драматичну колізію, тільки зрідка трапляються оповідання іронічні, присмачені
добрим гумором, іноді й з перцем. В оповіданні «Трико із Парижа» кількома штрихами описано жіночі
типи, характерні риси, долі. Спільність і відмінність проблем героїнь
зосереджені на щасливому-нещасливому заміжжі. І все ж, як стверджує Катерина,
один з персонажів твору, найбільше жіноче щастя – діти, звідси й терпіння та
поблажливе ставлення до вад чоловіків. Оповідання у збірці «Мород» різнотематичні, охоплюють різні
періоди історії, географічно теж не прив’язані до однієї території чи регіону.
Хоча у більшості творів вказано чітко, де відбуваються події, проте названий
населений пункт може знаходитися будь-де, бо проблеми, які хвилюють мешканців,
спільні: у когось – це боротьба за виживання, у іншого – нудьга від нужденного
або навпаки, пересиченого життя, ще в когось – внутрішній поєдинок між мораллю
і духовністю. Оповідання «Мара» розповідає про долі людські
напередодні Другої світової війни. Автор кількома штрихами змальовує характерну
ознаку того часу – простування у світле майбутнє. Капітан Томський – головний
герой, живе відчуттям, що у нього немає майбутнього: «Наче провалля попереду,
порожнеча навколо, облуда. Багато хто, свідомо чи несвідомо, перебувають у
стані неузгодженості. Всі учасники вистави – на перших ролях. Головні герої
вишикувалися ланцюжком, один до одного впритул, крокують шляхом прямим.
Величезні прожектори сліплять очі, щоб не бачили майбутнього. Й у спину лупить
світло: не озиратися! Отак поміж майбутнім і минулим, а сучасного не розуміють».
|