14 травня 2014 року на базі гімназії №290 м. Києва лабораторія дидактики Інституту педагогіки НАПН України, Інститут післядипломної педагогічної освіти КУ імені Бориса Грінченка, Науково-методичний центр профільного навчання Управління освіти Дарницької РДА м. Києва, Науково-методичний центр управління освіти ДРДА провели науково-практичний семінар «Дидактичні умови фундаменталізації змісту освіти в старшій школі в умовах профільного навчання».
Ключовим завданням освіти у XXІ столітті є розвиток мислення, здатностей самостійно застосовувати здобуті знання у нестандартних і таких, що змінюються, життєвих ситуаціях. З огляду на це та з урахуванням результатів роботи семінару, зроблено висновок, що слід зосереджувати увагу науковців і педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів на розв’язанні таких актуальних проблемах, як зниження ролі суспільної моралі, духовності, культури поведінки певної частини учнівської молоді і повільне здійснення гуманізації навчально-виховного процесу. Беручи за основу стратегічні напрямами державної політики у сфері освіти, потрібно спиратися на принцип пріоритетності людини, що має покладатися в основу модернізації змісту освіти на засадах його фундаменталізації.
За результатами роботи семінару науковці і педагоги-практики дійшли висновку, що система дидактичних умов має містити чотири рівні: олюдненість змісту предметів старшої школи і переспрямування його потенціалу на міжпредметну інтеграцію; багатовекторність пізнавального процесу на основі єдності інваріантної і варіативної складових; прозорість і простота методичної системи зі спрямованістю на зміцнення метапредметних зв’язків; ціннісність суб’єкт-полісуб’єктної взаємодії у навчально-виховному процесі.
Під дидактичними умовами фундаменталізації змісту освіти в старшій школі розуміються обставини процесу навчання, що спонукають до науково обґрунтованого поєднання організаційних форм навчання старшокласників задля досягнення певних дидактичних цілей і є результатом добору, конструювання і застосування елементів змісту і методів з урахуванням вітагенного досвіду учнів.
Серед іншого, акцентувалася увага на важливості проблематизації процесу навчання у профільній школі. Отже, постановку проблемних ситуацій у навчанні визнано дидактично доцільною – однією зі складових технологій активізації співтворчості учня і вчителя у навчально-виховного процесі з метою збудження і підсилення пізнавальної діяльності особистості, спрямованої на виокремлення, аналіз і пошук шляхів розв’язання суперечностей.
Докладніше (PDF): Викачати з сервера (335.5Kb)
|