Мельниченко В. О. Формування екологічного світогляду старшокласників
Мельниченко В. О. Формування екологічного
світогляду старшокласників [Текст] / О. В. Мельниченко // Анотовані
результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011
рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 26–27.
АБО:
Мельниченко В. О. Формування екологічного
світогляду старшокласників [Електронний ресурс] / О. В. Мельниченко //
Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України
за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 26–27.
– Режим доступу: http://didactics.ucoz.ua/publ/nashi_statti/melnichenko_vasil_oleksandrovich/formuvannja_ekologichnogo_svitogljadu_starshoklasnikiv/9-1-0-37
Формування екологічного світогляду старшокласників
В. О. Мельниченко, канд. техн. наук
Серед низки
актуальних завдань школи – формування екологічно вихованої особистості, адже
саме ці процеси набирають дедалі більшого розмаху і змушують Україну, не
відмовляючись від національних особливостей та інтересів, поділяти відповідні
загальні ключові проблеми європейських держав. Зокрема, завдяки диференціації
навчання у розвинутих країнах створено умови для високого рівня
індивідуалізації людини, її саморозвитку та самовизначення. Усвідомлення того,
що діяльність суспільства призводить до фатальних змін у природі, підтверджує,
що гармонізація взаємодії людства з навколишнім природним середовищем можлива
за умови цілеспрямованих педагогічних зусиль. Тож ми маємо взяти кращий зарубіжний
досвід й адаптувати його до національного ґрунту, а також досвід, який
напрацьовується в Україні, щоб швидше інтегруватись до європейського
інтелектуального освітнього простору.
У школі слід
упровадити в навчально-виховний процес новий зміст екологічної освіти і
виховання учнів, що сприятиме усвідомленню ними законів, закономірностей і
понять функціонування біосфери, засвоєнню цінностей і моральних норм
суспільства стосовно природи, які спрямовуються на формування інтелектуальних
умінь, необхідних для осмислення й оцінки особистістю взаємозв'язків між
людиною, її культурою і навколишнім природним середовищем; засвоєння правил
поведінки в навколишньому природному середовищі; вироблення відчуття власної
причетності та відповідальності за будь-які дії у довкіллі, а отже, на розвиток
умінь приймати =26 с.= екологічно доцільні рішення щодо його вивчення та
охорони, що, зрештою, забезпечує формування екологічно вихованої особистості.
Проте робіт,
присвячених з'ясуванню дидактичних засад ефективної реалізації екологічної
освіти і виховання у загальноосвітній школі, що впливає на формування цілісного
екологічного світогляду учнів, суспільно значущої поведінки і діяльності в
навколишньому середовищі, розвиток стійкої мотивації щодо його охорони, нами не
виявлено.
У цілому
розроблення методики дослідження дидактичних засад екологічної освіти і
виховання учнів основної школи зумовлено необхідністю розв'язання певних
суперечностей, зокрема науково-технічний прогрес, окрім того, що він стимулює
антропоцентричний спосіб мислення людини та її дій у довкіллі, тягне за собою
інтенсивне виснаження енергетичних і сировинних ресурсів, нестачу продовольства
та інтенсивне демографічне зростання у країнах, що розвиваються, тощо, а також
нагальною потребою в екологізації свідомості особистості, що є важливою умовою
оптимізації взаємодії суспільства і природи та регуляції діяльності людини в
навколишньому природному середовищі. =27 с.=