Барановська О. В. Форми організації навчальної діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання
Для посилання:
Барановська О. В. Форми організації навчальної
діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання
[Текст] / О. В. Барановська // Всеукр. наук.-практ. конф., 28 квітня 20011
року / ПТЗО М-ва освіти і науки, молоді та спорту України, Ін-т пед. наук НАПН
України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.] ; редкол. :
Федоренко О. А., Батченко О. В., Єрмакова І. Г. [та ін.]. – К. : Київ. Ін-т
сучасн. підр., 2011. – 644 с. – С. 480– 482.
Барановська О.В.,
старший науковий співробітник лабораторії дидактики
Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук,
Форми організації навчальної діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання
Реформи освіти відбуваються нині у більшості
розвинутих країнах світу, особливе місце надається проблемі формування ключових
компетентностей випускника сучасної школи. Це вимагає від української школи
адекватної реакції на процеси реформування загальної середньої школи, що
відбуваються у провідних країнах світу. Загальною тенденцією розвитку сучасної
школи є її орієнтація на широку диференціацію, варіативність, багатопрофільність,
інтеграцію загальної й допрофесійної освіти.
Аналізуючи підходи до освіти в різних країнах Європи,
видно, що базовими поняттями є поняття "знання”, "уміння” та "навички”, які
трансформуються в компетентності. Це стосується й України, де нароблений
багатий досвід з цієї проблеми: пропонується компетентнісний підхід до
навчання, який є теоретично обґрунтованою системою ідей, принципів та
пов’язаних з ними способів і форм практичної діяльності закладу, яка спрямована
на розвиток ключових компетенцій учнів, набуття ними досвіду самостійного і
творчого вирішення життєвих проблем.
Як показує досвід багатьох європейських країн, що
займалися визначенням, відбором та впровадженням ключових компетенцій,
інноваційний простір ХХI століття будуть визначати насамперед особистісно
зорієнтоване навчання і цілий комплекс новітніх технологій. Рада Європи
визначила ключові
компетенції:соціальну;полікультурну;комунікативну;саморозвитку та самоосвіти; творчу – як
стрижневі для ХХI століття. [4;5]
Індивідуалізовано-групова форма є додатковою
формою навчальної роботи, завдяки якій є змога не допустити відставання у
навчанні слабких і створити кращі умови для розвитку обдарованих школярів.
В останні роки з`явилися
терміни «індивідуалізація навчання», «індивідуалізоване навчання»,
«індивідуальне навчання». [10]
Отже, варіативність
використання різноманітних форм організації навчальної діяльності на уроці має
ряд переваг: розвиток інтересу учнів до навчальної діяльності; підвищення
загальнокультурного рівня учнів; формування комунікативної культури під час роботи
на уроці і у ситуаціях, наближених до життєвого досвіду учнів; розвиток
активності, самостійності, емоційно-вольової сфери, творчих здібностей,
особистісних якостей учнів. Під час експериментальної роботи простежено
ефективність варіативного використання різних форм організації навчальної
діяльності на формування цілого ряду компетентностей учнів: комунікативної,
інформаційної, інтелектуальної, соціальної.
Література
1.Барановська О.В. Інформаційна компетенція:
дидактичні підходи, технологія формування, передовий досвід / Практико
зорієнтований посібник. Запоріжжя: Хортиця, 2008. – 141 с.
2.Бондар С.П. Компетентність особистості –
інтегрований компонент навчальних досягнень учнів // Біологія і хімія в школі.
– 2003. - №2. – С.8-9.
3.Єрмаков І.Г. Педагогіка життєтворчості:
орієнтири для XXI століття. – Кроки до компетентності та інтеграції в
суспільство: Науково-методичний збірник.- К.:Контекст, 2000.- С. 18-19
4.Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські
перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.:
"К.І.С.”, 2004. – 112 с.
5.Пометун О.І. Теорія і практика послідовної
реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн //
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські
перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.:
"К.І.С.”, 2004. – 112 с.
6.Равен Джон. Компетентность в современном
обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. М., «Когнито-Центр»,
2002. – 396 с.
7.Словник іншомовних слів / За ред. О.С.Мельничука. – К.: Гол. ред. УРЕ., 1985.
– 966 с.
8.Хуторской А. Ключевые компетенции как
компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное
образование. – 2003. - № 2. – С.58-64. - № 3.
9.Шишов С. Понятие компетенции в
контексте качества образования // Стандарт и мониторинг в образовании. – 1999.
- № 2.-С. 14-22.
10.Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. – М.:
Педагогика. – 1990. – 192 с.
11.Форми навчання в школі // За ред Ю.І. Мальованого. – К.: Освіта, 1992.
12.Энциклопедический словарь /Гл. ред. Б.А.Введенский.- Т.2.-М., 1954.- С.
134.