Бондар С. П. Компетентнісна спрямованість змісту і структури навчального предмета в умовах фундаменталізації освіти
Для посилання:
Бондар С. П. Компетентнісна спрямованість змісту і структури навчального предмета в умовах фундаменталізації освіти [Текст] / С. П. Бондар // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. – Вип. 20 : зб. наук. праць. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. – 232 с. – С. 10–23.
Бондар С.П.
Інститут педагогіки НАПН України
Компетентнісна спрямованість змісту і структури навчального предмета в умовах фундаменталізації освіти
У статті обґрунтовується необхідність побудови змісту освіти на засадах фундаменталізації та компетентнісної спрямованості. Розглядаються можливості інтеграції ключових і предметних компетенцій у зміст і структуру навчального предмета за типом провідного компонента («наукові знання», «способи діяльності»).
Ключові слова: зміст освіти, фундаменталізація, компетентнісний підхід, компетенція і компетентнісність, провідний компонент змісту навчального предмета, блочно-модульна побудова навчального предмета.
Початок XXI століття характерний для всієї світової спільноти входженням у нову постіндустріальну епоху. Стало ясно, що в новому інформаційно-технологічному суспільстві визначальним у конкуренції буде рівень освіти нації. XXI століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу держави. Науково-технічний розвиток, соціальні зміни, якими відзначені останні десятиліття світової історії, вплинули на зміну мети і завдань освіти. Курс нашої країни на перетворення в економіці, політичному та суспільному житті веде за собою зрушення в інших сферах суспільства. Зміна місії людини в оновленій системі, її політичних і духовних поглядів диктує нові вимоги до особистості, її освітньої та професійної підготовки.
Сучасна ситуація розвитку суспільства і освіти може бути охарактеризована наступними протиріччями:
- між лавиноподібним наростанням інформації і необхідністю її швидко і грамотно впорядкувати (усвідомлювати тенденції різних =с. 10= інформаційних потоків), здобувати необхідну інформацію, обробляти її, переводити даний процес в технологію роботи з інформацією;
- між зміною сфери діяльності людини в технічному плані і швидкою зміною існуючих нових технологій, які вимагають від спеціаліста їх освоєння, і недостатньою фундаментальною освітою, яка б забезпечувала професійну мобільність людини і готовність її до оволодіння новими технологіями;
- між сучасним змістом освіти, який містить абстрактні, безсистемні факти, відомості, далекі від потреб та інтересів учнів, і перевантажений конкретним фактологічним матеріалом, та необхідністю забезпечити учнів фундаментальною освітою на сучасній основі, тобто спрямовувати її на універсальні, цілісні знання, на формування загальної культури й розвитку узагальнених способів мислення і діяльності.
Безперечно в таких умовах школа не може залишатися недоторканою стабільною системою. Сьогодні школа покликана, ґрунтуючись на особистісно орієнтованому підході в освіті, формувати компетентності, що дозволять кожному випускнику стати успішною, конкурентоспроможною особистістю, здатною до самореалізації. Школа на рубежі століть повинна не просто дати учням фундаментальну освіту, а й сформувати таку людину, яка здатна критично мислити, приймати рішення, виробляти свою позицію в житті, власний світогляд, ставлення до себе й інших і вміння адаптуватися до умов життя, змінюючи його на краще.
Використана література
1. Бондар С. П. Термінологічний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» у педагогіці: сутність і структура [Текст] / С. П. Бондар // Освіта і управління. – 2007. – Т. 10. – №3. – С. 93–99.
2. Гончаренко С. У. Фундаменталізація освіти як дидактичний принцип [Текст] / С. У. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – № 1. – С. 2–6.
3. Ильченко В. Р. Модернизация содержания образования как национальная проблема [Текст] / В. Р. Ильченко,К. Ж.Гуз// Педагогика. – 2011. – № 4. – С. 3–7.
4. Краевский В. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах [Текст] / В. В. Краевский, А. В. Хуторской // Педагогика. – 2003. – №2. – С.3–9.
5. Равен Джон. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация [Текст] / Джон Равен / [пер. с англ.]. – М.: «Когито-Центр», 2002. – 396 с.
6. Савченко О. Я.Зміст шкільної освіти на рубежі століть[Текст] / О. Я. Савченко // Шлях освіти. – 2004. – №3. – С. 2–6.
7. Савченко О. Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти[Текст] / О. Я. Савченко // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 4–8.
8. Теоретические основы содержания общего среднего образования [Текст] / [под ред. В. В. Краевского, И.Я. Лернера]. – М.: Педагогика, 1983. – С. 191–202.
9. Тубельской А. Н. Как возможен переход к компетентносно направленному содержанию образования [Текст] / А. Н. Тубельской // Перевод предметных умений в универсальные умения школьника / Министерство образования России; Департамент образования г. Москвы; Научно-педагогическое объединение «Школа самоопределения» ; [под. ред. А. Н.Тубельского]. – Т.5. Литература. – М., 2002. – С. 3–8. =с. 22=
10.Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования [Текст] / А. Хуторской// Нар. образование. – 2003. – №2. – №3.
Аннотация
В статье обосновывается необходимость построения содержания образования на основе фундаментализации и компетентностной направленности. Рассматривается возможность интеграции ключевых и предметных компетенций в содержание и структуру ученого предмета за типом ведущего компонента («научные знания», «способы деятельности»).
Ключевые слова: содержание образования. фундаментализация, компетентностный поход, компетенция и компетентность, ведущий компонент содержания ученого предмета, блочно-модульное построение ученого предмета.