Васьківська Г. О. Формування комунікативної компетентності старшокласників на основі засвоєння системи знань про людину
Для посилання:
Васьківська Галина. Формування комунікативної компетентності старшокласників на основі засвоєння системи знань про людину [Текст] / Галина Васьківська // Українська мова і література в школі. – 2012. – №2. – С. 52–57.
Наука — школі
Формування комунікативної компетентності старшокласників
на основі засвоєння системи знань про людину
Галина Васьківська,
кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник
лабораторії дидактики, Інститут педагогіки НАПН України
У статті розглянуто актуальність проблеми формування комунікативної компетентності старшокласників на основі засвоєння систем знань про людину. Визначено смислове навантаження понять «компетентність» і «комунікативна компетентність», здійснено теоретичний аналіз цих категорій. Розкрито деякі психолого-педагогічні умови формування комунікативної компетентності старшокласників на основі засвоєння системи знань про людину.
Ключові слова: система знань про людину, компетентність, комунікативна компетентність, старшокласники.
Останніми десятиліттями у світлі ідеї гуманізації освіти все більше закріплюється особистісно орієнтований підхід до з'ясування сутності змісту освіти. За цього підходу винятковою цінністю є не відокремлені від особистості знання, а сама людина. Освіту можна розглядати як процес і результат розвитку особистості засобами науково організованого навчання й виховання. Такий підхід забезпечує свободу вибору змісту освіти з метою задоволення освітніх, духовних, культурних і життєвих потреб особистості, гуманне ставлення до будь-якої людини, забезпечення можливості самореалізації в культурно-освітньому середовищі.
Отже, формування комунікативної компетентності на основі засвоєння системи знань про людину спрямоване на метапредметні результати:
• формування вмінь сприймати, переробляти й подавати інформацію в словесних, образних, сим-волових формах, аналізувати й переробляти здобуту інформацію відповідно до поставлених завдань, виділяти основний зміст прочитаного тексту, знаходити в ньому відповіді на поставлені запитання, а також вільно викладати їх;
• набуття досвіду самостійного пошуку, аналізу й добору інформації з використанням різних джерел і нових інформаційних технологій для розв'язання пізнавальних завдань;
• розвиток монологічного й діалогічного мовлення, уміння висловлювати свої думки й здібності вислухати співрозмовника, зрозуміти його точку зору, визнавати право іншої людини на свою думку;
• освоєння прийомів дій у нестандартних ситуаціях, оволодіння евристичними методами й методами вирішення проблем;
• формування вмінь працювати в групі з виконанням різних соціальних ролей, презентувати й обстоювати свої погляди і переконання, вести дискусію.
З огляду на викладене, зазначимо, що формування комунікативної компетентності можливе за умови моделювання в навчальному процесі типових ситуацій реального спілкування, які виникають у різних сферах життя і стосуються різноманітних тем. Тож навчальна діяльність старшокласників має організовуватися в такий спосіб, щоб вони виконували мотивовані дії з мовним матеріалом для розв'язання комунікативних завдань, які спрямовані на досягнення навчальних цілей і задоволення прагнення вільно спілкуватися, що є умовою формування комунікативної компетентності старшокласників на основі засвоєння системи знань про людину.
В статье исследуется проблема формирования коммуникативной компетентности старшеклассников на основе усвоения системы знаний о человеке. Определен смысл понятий «компетентность» и «коммуникативная компетентность»; осуществлен теоретический анализ данных категорий. Раскрыты некоторые психолого-педагогические условия формирования коммуникативной компетентности старшеклассников на основе усвоения системы знаний о человеке.
Ключевые слова: система знаний о человеке, компетентность, коммуникативная компетентность, старшеклассники.
Література
1. Бібік Н.М. Компетентність у навчанні [Текст] / Н.М. Бібік // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г. Кремень. — К. : Юрінком Інтер, 2008. — 1040 с.
2. Блонский П.П. Задачи и методы новой народной школы : в 2 т. [Текст] / П.П. Блонский // Избранные педагогические и психологические сочинения. — М. : Педагогика, 1979. — Т. 1. — С. 39-85.
3. Болотов В.А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе [Текст] / В.А. Болотов // Педагогика. — 2003. — №10. — С. 17-23.
4. Васьківська Г.О. Концептуальні підходи до формування системи знань про людину [Текст] / Г.О. Васьківська // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. — 2010. — Вип. 53.
6. Зверев И.Д. Взаимная связь учебных предметов [Текст] / И.Д. Зверев. — М. : Знание, 1977. — 64 с.
7. Косянчук С.В. Формування ціннісно-смислових орієнтацій учнів старшої школи засобами змісту сучасного підручника [Текст] / С.В. Косянчук, Г.О. Васьківська // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., головн. ред. В.М. Мадзігон; наук. ред. О.М. Топузов]. — К. : Пед. думка, 2011. — Вип. 11. — 800 с.
8. Лавриченко Н.М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси [Текст] / Н.М. Лавриченко. — К. : ВіРА ІНСАЙТ, 2000. — 444 с.
9. Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании [Текст] / О.Е. Лебедев // Школьные технологии. — 2004. — № 5. — С. 3-12.
10. Малисова И.Ю. Психологические знания как фактор формирования ценностных ориентаций личности
[Текст] / И.Ю. Малисова // Психологический журнал. — 1994. — Т. 24. — № 4. — С. 94-102.
11. Никитин В.А. Идея образования или содержание образовательной политики [Текст] / В.А. Никитин. — К. :
Оптима, 2004. — 205 с.
12. Практическая психология образования [Текст] / Под ред. И.В. Дубровиной. — М. : ТЦ Сфера, 1997. — 523 с.
14. Сериков В.В. Личностный подход в образовании: концепция и технологии [Текст] / В.В. Сериков. — Волгоград : Перемена, 1994. — 152 с.
15. Словник іншомовних слів [Текст]. — К. : Головна редакція УРЕ, 1977. — 776 с.
16. Словник іншомовних слів [Текст]. — К. : Головна редакція УРЕ, 1985. — 966 с.
17. Философский энциклопедический словарь [Текст] / [гл. ред. Л.Ф. Ильичев]. — М. : Сов. энциклопедия, 1983. — 839 с.
18. Хом'як А. Особистісно-діяльнісний підхід як важлива умова формування комунікативної компетентності учнів у процесі вивчення англійської мови [Текст] / А. Хомяк // Молодь і ринок. — 2008. — №2 (37). — С. 129-134.