Четвер, 2024-Кві-25, 06.45.22
Didactics.ua | RSS
 
Головна ПублікаціїРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Дидактика [28]
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Статті » Дидактика » Дидактика

Васьківська Г. О. Реалізація принципу фундаменталізації знань про людину в сучасному підручнику

 

Для посилання:

Васьківська Г. О. Реалізація принципу фундаменталізації знань про людину в сучасному підручнику [Текст] / Г. О. Васьківська // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., головн. ред. В. М. Мадзігон; наук. ред. О. М. Топузов]. – К. : Пед. думка, 2011. – Вип. 11. – 800 с. – С. 30–35.

 

 

РЕАЛІЗАЦІЯ ПРИНЦИПУ ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЇ

ЗНАНЬ ПРО ЛЮДИНУ В СУЧАСНОМУ ПІДРУЧНИКУ

 

Г. О. Васьківська, канд. пед. наук,

Інститут педагогіки НАПН України

 

Постановка проблеми. Нині структура змісту загальної середньої освіти не забезпечує повною мірою ані фундаментальний її характер, ані профільну спрямованість. Отже, проблема змісту освіти залишається нерозв’язаною за наявності вагомих причин:

1) зміст загальної середньої освіти, що зумовлений рівнем соціально-економічного розвитку суспільства і зміною соціальних умов, закономірно викликає зміну вимог до нього;

2) проблема загальної середньої освіти є багатоаспектною і вимагає комплексного дослідження, об’єднання зусиль філософів, психологів, соціологів, дидактів, методистів. Вихідною позицією для комплексних досліджень є те, що зміст освіти розглядається як педагогічна модель соціального замовлення, специфічний досвід зв’язку між теоретичним пізнанням і педагогічною практикою.

Для загальної середньої освіти, що спрямовується на засвоєння значного обсягу знань, умінь і навичок, характерні інформаційні перевантаження, спричинені швидкими соціокультурними і техногенними змінами (зазначені перевантаження є наслідком інтенсивного розвитку загальної середньої освіти). Збільшення навчального навантаження поряд з іншими чинниками негативно позначається на здоров’ї учнів. Зменшення кількості навчальних годин з деяких предметів за збереження обсягу навчального матеріалу призвело до збільшення домашніх завдань і, відповідно, – перевтоми учнів. Перевантаженість навчальних планів освітніх закладів не дає змоги вчителям варіювати змістом, ураховувати індивідуальні особливості учнів. Зміни, що відбулись у структурі загальноосвітніх навчальних закладів, вплинуть на режим освітньої діяльності учнів (мають бути створені умови для зниження щоденного навчального навантаження шляхом раціонального використання резервів часу, скорочення навчального матеріалу, а також використання технологій, спрямованих на збереження здоров’я учнів і розвиток їхніх пізнавальних інтересів).

 


 

Висновки. Реалізація принципу фундаменталізації знань про людину може бути здійснена за умови формування освітньої метастратегії, системи базових методологічних підходів, що забезпечать кількісні і якісні параметри змісту загальної середньої освіти. Така метастратегія можлива як образна метастратегія. Базові образи об’єктивної реальності світу, їх формування мають стати підґрунтям для інваріантного компоненту змісту освіти. Щодо варіативного компоненту змісту освіти, то принцип фундаменталізації знань про людину може зреалізовуватися за допомогою створення інтенсивних курсів (наприклад, курси «Наукове пізнання», «Людинознавство»), які сприятимуть узагальненню поняття єдність знань, що уможливить ефективне засвоєння навчального матеріалу і сприятиме розвитку ключових компетентностей.

 

Література

1. Бабанский Ю. К. Оптимизация процесса обучения [Текст] / Ю. К. Бабанский. – М. : Педагогика, 1977. – 265 с. – С. 13.

2. Васьківська Г. О. Особливості формування системи знань про людину у змісті підручника нового покоління [Текст] / Г. О. Васьківська // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. – К., 2010. Вип. 10. – С. 41–48.

3. Кикець Г. Ю. Проблемы интеграции обществознания и естествознания [Текст] / Г. Ю. Кикець // Социально-экономический аспект. – К. : Вища школа, 1978. – 176 с.

4. Розанов В. В. Три главных принципа образования (По поводу замечаний А. К. Иловайского) [Текст] / В. В. Розанов // Сумерки просвещения. – М., 1990. С. 92–101.

5. Сухомлинський В. О. Думки про шкільне виховання [Текст] / В. О. Сухомлинський // Педагогічні твори: В 5 т. – К. : Наук. думка, 1974. – Т. 5.

 

У статті розглянуто проблему формування системи знань про людину як важливого компонента змісту освіти. Автор порушує питання необхідності фундаменталізації змісту освіти за умови інтенсивного накопичення навчальної інформації.

Ключові слова: знання про людину, система знань, сучасний підручник, фундаменталізація знань, цілісність знань.

 

В статье рассматривается проблема формирования системы знаний о человеке как важного компонента содержания образования. Автор акцентирует внимание на необходимости фундаментализации содержания образования при условии интенсивного накопления учебной информации.

Ключевые слова: знания о человеке, система знаний, современный учебник, фундаментализация знаний, целостность знаний.

 

The article deals with the problem of forming a system of knowledge about the person as an important component of educational content.

Author emphasizes attention on the need to fundamentalization educational content on the assumption of intensive accumulation educational information.

Key words: knowledge about a person, system of knowledge, modern textbook, fundamentalization of knowledge, integrity of knowledge.

 

Категорія: Дидактика | Додав: Didactics (2012-Січ-29) | Автор: didactics
Переглядів: 895 | Теги: Васьківська Г. О, цілісність знань, система знань, фундаменталізація знань, сучасний підручник, знання про людину | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS