Васьківська Г. О. Риторичні вміння учнів старшої школи в контексті ціннісно-смислової сфери
Для посилання:
Васьківська Галина. Риторичні вміння учнів старшої школи в контексті ціннісно-смислової сфери [Текст] / Галина Васьківська, Сергій Косянчук // Українська мова і література в школі. – 2011. – №8. – С. 14–19.
Риторичні вміння учнів старшої школи в контексті ціннісно-смислової сфери
Галина Васьківська,
канд. пед. наук,
Сергій Косянчук,
Інститут педагогіки НАПН України
УДК 372.8.371.321.3:808
Анотація. У статті окреслено роль і значення риторичних умінь у процесі формування ціннісно-смислових орієнтацій особистості старшокласника. З огляду на аналіз структури риторичної діяльності, теоретична модель риторичних умінь має бути представлена як синтез розумового, мовленнєвого і комунікативного компонентів.
Cкладним теоретичним і практичним питанням, що потребує дослідження, вивчення і розв'язання, є ціннісно-смислова сфера особистості. З огляду на це, сформовані риторичні вміння учнів старшої школи можуть слугувати як метапредметні, а отже, розглядатися як такі, що активно впливають на формування ціннісно-смислових орієнтацій учнів.
Нині, за умов розвитку інтеграційних процесів у всіх сферах людської діяльності, українське суспільство потребує нової духовно-інтелектуальної еліти, яка має володіти вміннями й навичками критично мислити, обґрунтовувати судження, зіставляти, аналізувати, оцінювати, висловлювати власні думки в усній і письмовій формі переконливо, з дотриманням вимог до мовлення, з урахуванням особливостей типів, стилів, жанрів і ситуації спілкування, а також мовленнєвого етикету.
Постають запитання: наскільки посиленою є увага до культури мови й мовлення, а отже, до риторизації навчально-виховного процесу загалом як передумови гармонійного розвитку особистості учнів, чи відповідає навчально-виховний процес вимогам особистісно зорієнтованої педагогіки, яка, зреалізовуючи нову освітню парадигму, указує на необхідність самовизначення, самоактуалізації й самореалізації особистості учнів, чи є ціннісно-смислова сфера особистості старшокласника об'єктом цілеспрямованої педагогічної дії?
Ці та інші питання потребують ґрунтовного дослідження. Без відповідей на них унеможливлюється процес добору, переосмислення, структурування змісту як мовної, так і освіти загалом. Наразі ми порушуємо проблеми, пов'язані з основним завданням старшої школи, яке полягає у подальшому вдосконаленню набутих умінь і навичок володіння мовою на основі вже здобутих і нових знань. «На нинішньому етапі реформування мовної освіти одним із завдань навчання української мови є формування комунікативної компетентності, що охоплює не тільки знання мовної системи й володіння мовним матеріалом (мовленням), а й формування культури мовлення, дотримання правил поведінки, соціальних норм мовленнєвого спілкування. Відтак навчання української (рідної) мови полягає у формуванні такої особистості, яка досконало володітиме навичками спілкування у будь-якому людському середовищі за різних обставин» [13].
Висновки. Для учнів старшої школи риторичні вміння як вміння передачі свого внутрішнього психічного стану істотно впливають на формування особистості, особливо її ціннісно-смислової сфери. Провідною діяльністю старшокласника є спілкування з ровесниками. Спілкування для старшокласників є дуже важливим інформаційним каналом і специфічним видом міжособистісних стосунків, які формують в навички соціальної взаємодії. Процес формування риторичних умінь у цей період — це специфічний вид емоційного контакту, який дає відчуття солідарності, емоційної достатності, самоповаги, особистісного самовизначення, що має ціннісно-смислову природу, активне визначення своєї позиції щодо суспільно виробленої системи цінностей, визначення на цій основі сенсу свого існування.
Аннотация. В статье идет речь о роли и значении риторических умений в процессе формирования ценносно-смысловых ориентаций личности старшеклассника. Учитывая анализ структуры риторической деятельности, теоретическая модель риторических умений должна представляться как синтез умственного, речевого и коммуникативного компонентов.
Summary. The article deals with the role and importance of rhetorical skills in the process of value and meaning orientation mechanism for the formation of values of the individual school student. Given the structural analysis of the rhetorical, the theoretical model of rhetorical skills should be presented as a synthesis of cognitive, speech and communication components.
Keywords: high school students, rhetoric, rhetorical skill, value-semantic scope, value and meaning orientation mechanism for the formation of values, personality, self-development.
Література
Андреев В.И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности: Основы педагогики творчества [Текст] / В.И. Андреев. — Казань : Изд-во КГУ, 1988. — 120 с.
Арцишевський Р.А. Світ і людина [Текст] / Р.А. Арцишевський. — К. : Освіта, 1992. — 207 с.
Березюк О.С. Моделювання педагогічних ситуацій як засіб підготовки майбутнього вчителя до спілкування з учнями : монографія [Текст] / О.С. Березюк. — Житомир, 2003. — 174 с.
Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності : наук. видання [Текст] / І.Д. Бех. — К. : Либідь,
2006. — 272 с.
Гримак Л.П. Общение с собой: Начала психологии активности. — М. : Политиздат, 1991. — 320 с.
Дзвінчук Д.І. Психологічні основи ефективного управління : навч. посіб. [Текст] / Д.І. Дзвінчук. — К. : ЗАТ «НІЧЛАВА», 2000. — 280 с. — С. 116-120.
Зимняя И.А. К вопросу о психологических механизмах рецептивных видов речевой деятельности [Текст] / И.А. Зимняя, Ю.Ф. Малинина, С.Д. Толкачева // Иностранные языки в высшей школе: сб. — М. : Высш. шк., 1977. — Вып. 12. — С. 106-116.
Косянчук С.В. Деякі аспекти вивчення проблеми формування риторичних умінь старшокласників [Текст] / С.В. Косянчук // Українська мова і література в школі. — 2009. — № 1. — С. 22-26.
Косянчук С.В. Чи справді риторика так потрібна старшокласникам? [Текст] / С.В. Косянчук // Вивчаємо українську мову і літературу. — Х. : Вид. група «Основа». — 2010. — № 34. — С. 7-14.
Маркова А.К. Психологические особенности индивидуального стиля деятельности учителя [Текст] / А.К. Маркова, А.Я. Никонова // Вопросы психологии. — 1987. — № 5. — С. 45.
Немов Р.С. Психология : учебник для студентов высш. пед. учеб. заведений [в 3-х кн.]. Кн. 3: Экспериментальная педагогическая психология и психодиагностика [Текст] / Р.С. Немов. — М. : ВЛАДОС, 1995. — 512 с.
Українська мова, 10-11 класи, академічний рівень : Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання [Електронний ресурс] / Н.В. Бондаренко, Л.М. Паламар, В.Л. Кононенко, С.В. Косянчук / [відп. за вип. Ж.О. Кошкіна] // Офіційний веб-сайт Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. — Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya/zagalna-serednya-osvita/23-diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya/4326
Шелехова Г.Т. Використання підручника як засобу формування комунікативно зорієнтованої особистості учня старшої школи [Текст] / Г.Т. Шелехова // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., головн. ред. В.М. Мадзігон; наук. ред. О.М. Топузов]. — К. : Пед. думка, 2011. — Вип. 11. — 800 с. — С. 360.