Для посилання:
Васьківська Галина. Теоретико-методичні засади диференціації навчання в сучасній школі [Текст] / Галина Васьківська, Василь Кизенко // Рідна школа. – 2011. – № 6 (978). – 15–20.
Теоретико-методичні засади диференціації навчання в сучасній школі
Галина ВАСЬКІВСЬКА,
кандидат педагогічних наук,
завідувач лабораторії дидактики Інституту педагогіки НАПН України,
Василь КАЗЕНКО,
кандидат педагогічних наук,
докторант Інституту педагогіки НАПН України
Соціально-економічні та політичні зміни, що відбулися в Україні за роки незалежності, визначили і сформували перед школою як соціальним інститутом невідкладне завдання: створити оптимальні умови для всебічного розвитку особистості, здатної жити і працювати в період формування ринкових відносин та високих технологій. Відповідно до вимог часу освіта XXI ст. «...повинна стати невід'ємним механізмом консолідації нації та розвитку національної самосвідомості - явищем, за допомогою якого кожний народ приходить до усвідомлення своєї історичної долі, свого місця та ролі в розвитку світової цивілізації і культури» [14, с. 10].
В умовах відновлення всіх сфер життєдіяльності суспільства найважливішим завданням сучасної освіти є формування особистості, здатної до реалізації своїх можливостей, соціально стійкої, яка прагне виробляти й змінювати власну позицію у мінливих життєвих обставинах, брати активну участь у демократичних перетвореннях, адже «освіта і знання відкривають нині небачені можливості для подальшого розвитку суспільства і людини. Можна говорити про видатні відкриття в генетиці, переконструювання біологічних основ людини, революцію в інформаційному забезпеченні, досягнення в нанотехнологіях, про динаміку культури, про таїни історії, але в будь-якому випадку головна увага зосереджуватиметься тільки на людському вимірі цих та інших феноменів сучасного буття» [13, с. 19].
Освіта, яка зорієнтована на розвиток особистості та враховує її потреби, інтереси й особистісні риси, потребує гуманізації діяльності вчителя. Це ключовий момент нового педагогічного мислення, що передбачає зміни стосунків у системі «вчитель-учень». Учитель має усвідомлювати свою діяльність як глибоко людську, мотивовану щирим інтересом до особистості дитини, уважним ставленням до неї, спрямовану на створення умов для успішного навчання школярів. Такий підхід знижує рівень тривожності дітей, істотно зменшує бар'єри непорозуміння, а отже, підвищує рівень освіти школярів.
Література
1. Бабанский Ю.К. Оптимизация процесса обучения: Общедидактический аспект / Ю.К. Бабанский. - М.: Педагогика, 1977. - 254 с.
2. Бугайов О.І. Диференціація навчання в сучасній середній школі / О.І. Бугайов. - К.: Рад. шк., 1991. - №8. - С. 7-16.
3. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования / Л.С Выготский. - М.: Педагогика, 1956. - 504 с.
4. Гончаренко С. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. - К.: Либідь, 1997. - 376 с.
5. Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України ; гол. ред. В.Г. Кремень. - К.: Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
6. Калмыкова З.И. Психологические принципы развивающего обучения / З.И. Калмыкова. - М.: Знание, 1979. - 48 с.
7. Осмоловская И.М. Дифференциация процесса обучения в современной школе: учеб. пособие / И.М. Осмоловская. - М.: Из-во Моск. психол.-соц. ин-та; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2004. - 176 с.
8. Педагогічний словник / за ред. дійсн. члена АПН України М.Д. Ярмаченка. - К.: Пед. думка, 2001 .-514 с.
9. Перевозный A.B. Дифференциация школьного образования: сущностные характеристики и структура / A.B. Перевозный // Школьные технологии. - 2007. - №2. - С. 49.
10. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: учеб. пособие / Г.К. Селевко. - М.: Народ, образование, 1998. - 256 с.
11. Сікорський П.І. Теорія і методика диференційованого навчання / П.І. Сікорський. - Л.: Сполом, 2000. - 422 с.
12. Унт И.З. Индивидуализация и дифференциация обучения / И.Э. Унт. - М.: Педагогика, 1990. - 192 с.
13. Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору / В.Г. Кремень. - К. : Пед. думка, 2009. - 520 с.
14. Швець М.А. Кадрова політика в процесі реалізації адміністративної реформи в регіоні / М.А. Швець // Нива знань. - Д.: Промінь, 2001 . - С. 10.
Анотації
Галина ВАСЬКІВСЬКА, Василь КИЗЕНКО Теоретико-методичні засади диференціації навчання в сучасній школі
У статті висвітлено теоретико-методичні засади диференціації навчання в сучасній школі, науково обґрунтовано поняття «диференціація навчання», «диференційований підхід». Розглядаються основні форми диференційованого навчання і даються практичні рекомендації щодо їх реалізації.
Ключові слова: диференціація навчання, особистісно орієнтоване навчання, зовнішня і внутрішня диференціація, рівнева і профільна диференціація, індивідуальний підхід.
Галина ВАСЬКОВСКАЯ, Василий КИЗЕНКО Теоретико-методические основы дифференциации обучения в современной школе
В статье освещены теоретико-методические основы дифференциации обучения в современной школе, научно обоснованы понятия «дифференциация обучения», «дифференцированный подход». Рассматриваются основные формы дифференцированного обучения и даются практические рекомендации по их реализации.
Ключевые слова: дифференциация обучения, личностно ориентированное обучение, внешняя и внутренняя дифференциация, уровневая и профильная дифференциация, индивидуальный подход.
Galyna VASKIVSKA, Vasyl KYZENKO
The theoretically methodological bases of differentiation of the teaching at modern school
In the article are lighted up theoretically methodological bases of differentiation of the teaching at modern school, the concepts of «differentiation of the teaching» and «the differentiated approach» are scientifically founded. The basic forms of the differentiated teaching are considered and the practical recommendations on their realization are given.
Keywords: the differentiation of the teaching, the personality oriented teaching, the external and internal differentiation, the level and profile differentiation, personal approach.
|