«Українська література в загальноосвітній школі», №11,
2012
Передплатний індекс 22410
Зміст
Літературознавство
і школа
Голобородько
Я.
Ірраціональні модуси Галини Пагутяк. Літературознавчий есей ...2
Романи
Галини Пагутяк для нинішньої температури української прози є настільки не
сучасними, що саме це надає їм ознак густої своєчасності. Галина Пагутяк своїми
текстами не ретранслює фізіологічні, мисленнєві й мовновербальні екстремалії.
Вона не реактуалізує естетику акцентуйованої жорсткості й неонатуралістичності,
не культивує принципи й засади художньої прагматики. Вона не провокує, не
епатує і тим паче не шокує. Вона воліє уникати пароксизмів кітчовості й кітчу,
що, неначе абсцес, неначе судома, неначе сепсис, супроводжують імпульсацію
найновітнішого літпроцесу.
Сулятицький
М. Художні
особливості лірики Ольги Слоньовської ...6
Стаття
розкриває питання жанрового і стильового різноманіття ліричної творчості
української поетеси. Літературні твори виявляють оригінальне, багатоаспектне
художнє утворення нашого письменства.
Ключові слова: жанр, стиль, поезія, література.
Художньо-літературознавчий
диптих
Єременко О. Відстані часу: до пламінця
чорнобильської свічі ...8
Фахові
проблеми
Шуляр В. Електронний
конструктор уроку літератури (ЕКУЛ) у планувальній діяльності суб'єктів
літературної освіти ...12
Автором
представлено опис електронного продукту, який допоможе вибудувати на
компетентнісній основі стосунки між суб'єктами літературної освіти. Електронний
конструктор уроку літератури (ЕКУЛ) забезпечує словесникові моделювання
авторського заняття, а учням читачам – траєкторії свого акмерозвитку під час вивчення
літературної теми.
Ключові слова: «електронний конструктор уроку
літератури», «графоконструкція», «моделювання уроку», «проектно-конструкторська
модель уроку літератури (ПКМУ)», «едукативна (педагогічна, навчальна) ситуація
уроку літератури», «програма вивчення літературної теми (для учня-читача)».
Петровська
Т. Робота над
поняттями «художній образ», «метафора» на уроках літературного читання ...16
У статті
висвітлено роботу над художнім образом на уроках літературного читання для
повноцінного сприйняття художнього твору. Розкрито методичний алгоритм
осмислення дітьми метафор.
Ключові слова: художній образ, художній твір,
сприйняття, метафора.
Заочний круглий стіл
«Компетентнісний підхід в літературній освіті»
Косянчук С. Особливості формування ціннісно-смислових
орієнтацій старшокласників з огляду на компетентнісний підхід в літературній
освіті ...18
У статті
йдеться про літературний компонент і його складові у контексті
ціннісно-смислової сфери особистості. Розглядаються суб'єкт-суб'єктні детермінанти
літературної освіти і нова емоційно-ціннісна лінія змісту як складова
літературного компонента. Аналізується значення гуманітаризації змісту освіти
як умови формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників.
Ключові слова: гуманітаризація змісту освіти,
емоційно-ціннісна лінія змісту літературної освіти, новий Державний стандарт
базової і повної загальної середньої освіти, репрезентативні соціологічні
дослідження, ціннісно-смислові орієнтації старшокласників.
Сучасний
урок літератури: методика і досвід
Назаренко Л. Система уроків з вивчення творчості
Івана Франка. Лірична збірка «З вершин і низин». Аналіз поетичних творів «Гімн»,
«Сікстинська мадонна». Урок другий ...22
Бойко І. Духовний кодекс людства – Біблія ...27
Бондаренко
Н. Природа і
людина у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» ...30
Атестація:
творчий звіт учителя
Корнійко В. Гра як один із методів активного
навчання на уроках української мови та літератури ...32
Навчальні ігри допомагають запалити вогники думки, які
стимулюють рухливість розумових процесів. Запалюється вогник – і дитині
хочеться думкою проникати в нові явища. Це бажання і є поштовхом, який
прискорює розумові процеси (В.
Сухомлинський).
Факультатив
Логвіненко
Н. «Одна з
найсамобутніших і найтаємничіших мислителів новітньої літературної доби».
Вивчення фантастичних творів Галини Пагутяк ...35
У статті
подано ретроспективу творчості Г. Пагутяк, розкрито шляхи текстуального
вивчення роману «Слуга з Добромиля».
Ключові слова: носій усної традиції народу,
пригодницький жанр, казково-фантастичний сюжет, містика, готика, дослідження
тексту художнього твору.
Позакласні
заходи
Шеховцова О. Червона калина – символ України. Сценарій свята ...40
Готуємо
майбутнього вчителя-словесника
Романишина
Н. Засадничі
принципи організації процесу вивчення студентами малої художньої прози
історичної тематики ...42
Автор
долучається до розробки методистами науково обґрунтованої системи вивчення
історичної белетристики, зокрема пропонує шляхи осмислення визначених
університетськими програмами історичних оповідань, новел, казок, белетризованих
нарисів тощо з погляду історичної прози як цілісної жанрової системи.
Ключові слова: художня мала проза, жанровий
аналіз, модифікаційна домінанта, історизм.
Рецензії
Бондаренко
А. Мова
українських народних дум як джерело наукового пізнання (Т. П. Беценко.
Текстово-образні універсалії думового епосу: структура, семантика, функції :
Монографія. – Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2008. – 400 с.) ...46
Трьохсотлітню історію мають українські народні думи –
епічні твори, які становлять вершину поетичної творчості українського народу.
Їх формування та активне поширення припадає на час утвердження української
нації. В основі дум – історичні реалії ХV–XVII ст.: страждання українських
полонених в турецько-татарській неволі, героїзація перемог українських козаків-лицарів,
утвердження духовної величі визволителів. Українські народні думи стали
предметом всебічного вивчення в першій чверті ХІХ ст. Означені твори
досліджувалися здебільшого у фольклористичному, літературознавчому,
лінгвістичному, історичному та культурологічному аспектах. Зовсім мало
розвідок, присвячених мові народних дум. Однак саме словесно-образна система
дум становить самобутнє явище в історії української мови.
Дига Н. Рецензія на методичний посібник «Українська
фантастична проза у системі факультативних занять» кандидата педагогічних наук,
старшого наукового співробітника лабораторії літературної освіти Інституту
педагогіки НАПН України Наталії Михайлівни Логвіненко ...48