«Українська
література в загальноосвітній школі», № 2, 2013
Передплатний
індекс 22410
Зміст
ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО І ШКОЛА
Голобородько
Я. Літературознавець психоаналітичного напряму. (До 160-річчя
від дня народження Дмитра Овсянико-Куликовського) ...2
Місія людини — це більше, ніж місія її справ та
концепцій. Вона (місія) часто виходить за межі того, що особистість вчинила,
висловила, сформувала, й немовби витає над нею — над її діями, свідомістю,
спадщиною. Духовна місія людини нерідко визначається, вимірюється специфікою її
(людини) ореолу. Ореол — це та невидима мірка, що випромінює історико-культурне
світло особистості, її незгасний духовний струмінь. Є постаті з ореолом борця,
великомученика, шукача, полеміста, сподвижника, протестанта, реформатора, до
яких останнім часом все наполегливіше звертається наш погляд. Але ж в
українській культурі чимало й постатей з ореолом інтелектуальності. До них
належить і вчений-філолог Дмитро Овсянико-Куликовський.
Овдійчук
Л. Та, що знається з громами, або Волхвиня зі Слобожанщини
...7
Читання текстів Людмили Ромен можна порівняти з
входженням у гірську річку саме в тих місцях, де вона утворює водоспад: і
лячно, і запаморочливо, і захоплююче. Холод обпікає, а коли вийдеш, враження
таке, ніби щойно народився.
НЕВМИРУЩЕ ШЕВЧЕНКОВЕ СЛОВО
До дня народження Великого Кобзаря
Нікітченко Л. Картини довколишнього
світу в поезії Т.Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» ...8
Мета: продовжити знайомити учнів із
дитинством Т. Шевченка, збіркою поезій «Кобзар»; вчити розуміти пейзажну
лірику, її настрої, застосовувати елементианалізу ліричних творів, логічно
мислити, образно висловлювати свою думку; розвивати вміння виразночитати
поетичні твори; виховувати в учнів почуття прекрасного.
Конончук Н. Вивчаємо баладу Т.
Шевченка «Тополя» ...10
Мета уроку: ознайомити учнів із раннім
періодом творчості Т. Шевченка; розвивати вміння виразного й осмисленого
читання поетичних творів, навички аналізу поетичного тексту; домогтися більш
глибокого сприйняття образів, ідеї творів; вміння формувати й узагальнювати
матеріал, використовуючи схеми, таблиці; розвивати за допомогою ейдос-конспекту
мислення; виховувати любов до художнього слова.
Чабан С. Тема жіночої долі у творчості
Тараса Шевченка ...14
Мета уроку: дослідити еволюцію жіночого
образу у творчості Т.Г. Шевченка, втілення теми жіночої долі у його творах;
прищеплювати любов до матері, повагу до жінки, коханої; закріпити вивчене про
образ-персонаж у ліро-епічному творі, роль художніх засобів у характеротворенні
героїв.
Парфенюк О., Якобчук І.
Шевченка світ — сплетіння ліній. Сценарій свята ...15
Мета: вшанувати пам’ять видатного
письменника — Т.Г. Шевченка, поглибити знання учнів про його життя; виховувати
патріотизм, повагу до заповітів, які нам лишив Кобзар; викорінювати байдужість
до творчості митця.
СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРИ: МЕТОДИКА І ДОСВІД
Коваленко Л., Щербина Л. Роздуми
про сенс людського життя, добро і зло в повісті Б. Харчука «Планетник» ...19
Мета: опрацьовуючи ідейно-художній
зміст повісті «Планетник», дослідити, як автор спонукає читача замислитися над
сенсом людського життя, місцем добра і зла в ньому, удосконалювати уміння
працювати з текстом; розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння аналізувати
й робити висновки, культуру зв’язного мовлення, виразне читання; виховувати
любов до життя і всього живого, шанувати в собі людину.
Назаренко Л. Система уроків з вивчення
творчості Івана Франка. Урок п’ятий. Доля людини в новелі «Сойчине крило» ...20
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
Горячок Л. Лірична Панна Хмельниччини
...22
Мета: зацікавити учнів особистістю
та творчістю письменниці, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст поезії,
визначати художні особливості ліричних творів О.Радушинської; розвивати у них уміння
характеризувати і самостійно оцінювати твори письменниці; виховувати високу
моральність людських почуттів, любов до поетичного слова, шанобливе ставлення
до талановитих митців-земляків.
ФАКУЛЬТАТИВ
Ткаченко Р. Роман В. Владка «Нащадки
скіфів» як науково-фантастичний експеримент ...25
У статті проаналізовано умови та результати
науково-фантастичного експерименту як художнього засобу у романі В.Владка «Нащадки
скіфів».
Ключові слова: науково-фантастичний роман,
експеримент, скіфи.
Грабовська С. Твори фантастичного
спрямування в українській літературі ХІХ століття ...28
Мета: продовжувати розвивати вміння
розкривати зміст понять «фантастичний прийом», «фантастичне спрямування твору»,
«фольклорна фантастика», знаходити їх у творах, визначати смислове
навантаження; розглянути та проаналізувати романтичну фольклорно-фантастичну
прозу П.Куліша, написану на основі або з використанням українських народних легенд,
переказів, оповідань та казок; виховувати любов до української книги.
ФАХОВІ ПРОБЛЕМИ
Міщенко О. Робота над портретом на
уроках української літератури ...31
У статті представлена спроба комплексного підходу до
вивчення теоретико-літературного поняття «портрет» у старших класах
загальноосвітньої школи та запропоновані методичні рекомендації щодо роботи над
портретом образу персонажа художнього твору.
Ключові слова: опис, портрет, живопис,
література, образ-персонаж.
Скоморовська Н. Розвиток критичного
мислення на уроці-конференції ...36
У статті йдеться про розвиток критичного мислення
школярів на уроках-конференціях. Такі уроки дають можливість обговорити певні
актуальні питання, поділитися інформацією та узагальнити результати самостійної
пізнавальної діяльності школярів. Підготовка та робота на уроках-конференціях
стимулюють учнів до подальшого поглиблення знань, сприяють розвитку
самостійного, логічного, критичного мислення. Це дає можливість школярам і в
подальшому житті критично аналізувати будь-яку інформацію, формувати власну
думку та відстоювати її.
Ключові слова: критичне мислення, уроки-конференції,
самостійна робота, Т. Шевченко, поезія, жіночі образи.
Глеб О. Формування навиків
інтерпретації під час вивчення ліричних та ліро-епічних творів у старшій школі
...39
У статті автор аналізує найосновніші проблеми, які
виникають при вивченні та аналізі ліричних та ліро-епічних творів у старшій
школі. Основну увагу акцентує на ролі інтерпретації змісту художнього твору.
Ключові слова: лірика, ліро-епічний твір,
ліричний герой, інтерпретація, аналіз літературного твору.
ГОТУЄМО МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА
Романишина Н. Методичні моделі
аналізу окремих типів художньої структури історичного оповідання ...42
Автор пропонує рекомендації, як аналізувати визначені для
текстуального вивчення університетськими програмами художні твори малих форм
історичної тематики; самостійно віднаходити генологічні відповідники у
літературному матеріалі.
Ключові слова: мала проза, художня
структура, типи історичного жанру, стиль історизму.
КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ СЛОВЕСНИКА
Котяш О. Рецензія на методичний
посібник «Наш першорозум: Вивчення творчості Г. Сковороди в школах, ліцеях,
гімназіях, коледжах» ...47
З редакційної пошти ...48
|