«Українська
література в загальноосвітній школі», № 3, 2013
Передплатний
індекс 22410
Зміст
ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО І ШКОЛА
Іванишин
П. Творчі злети і пастки Юрія Бачі ...2
У статті автор аналізує етапи творчого розвитку
українського письменника і вченого зі Словаччини Юрія Бачі.
Ключові слова: поезія, проза, публіцистика,
русини, біографія, національне буття, асиміляція.
ФАХОВІ ПРОБЛЕМИ
Привалова
С. Мова художнього твору ...7
У статті порушується питання дослідження мови художнього
твору як складової літературознавчого аналізу.
Ключові слова: мова художнього твору,
літературна мова, зображувально-виражальні засоби, внутрішня форма художнього
твору.
Гінкевич
О. Аналітико-синтетичні вміння у методичному аспекті ...11
У статті висвітлено аналітико-синтетичні вміння у
методичному аспекті, подано визначення понять «аналіз», «синтез», «аналітико-синтетичні
вміння» у контексті їх формування.
Ключові слова: аналіз, синтез,
аналітико-синтетичні вміння, формування аналітико-синтетичних умінь.
Заочний круглий стіл
«Компетентнісний підхід в літературній освіті»
Семеног
О. Етнокультурна компетентність особистості в реаліях
сьогодення: аксіологічні виміри ...15
У статті окреслено аксіологічні виміри родинних виховних,
зокрема трудових традицій як потужного чинника формування етнокультурної
компетентності, презентовано досвід Малобілозерської естетичної гімназії-інтернату
«Дивосвіт». Доводиться, що формування етнокультурної компетентності — це
складний багатовимірний процес якісних змін у когнітивній, морально-естетичній,
емоційній сферах особистості. Раціональне поєднання iнтеpесiв сучасного
суспiльства і наpодного родинного досвiду дає можливiсть виховувати
високомоpальне суспiльство.
Історія і практика
Ситченко
А. Оцінка — рушійна сила навчального процесу ...19
Пропонується
характеристика мети, змісту й форм оцінювання навчальних досягнень школярів:
історія і практика.
КОНКУРС «І ЩОБ ЙОГО ДУХОМ ЗАПЛІДНИТИ УКРАЇНСЬКУ НИВУ»
Нежива Л. Формування сюрреалістичної
складової великостильової компетентності в старшокласників на прикладі поезій
Василя Голобородька ...22
У статті розглядається один з методичних аспектів
вивчення поезії В. Голобородька з урахуванням стильових рис сюрреалізму. З цією
метою досліджується образ-архетип «хата», особливості його об'єктивації в
творах поета. Автор визначає індикатори сформованості сюрреалістичної складової
великостильової компетентності та розробляє методичне забезпечення її розвитку
в старшокласників.
Ключові слова: В. Голобородько,
образ-архетип «хата», сюрреалізм, парадоксальна метафора, великостильова
компетентність.
Тур С. Тарас Шевченко — геніальний
художник. Літературно-мистецька конференція ...26
Мета: поглибити знання студентів
про життя Великого Кобзаря, зокрема про його спадщину як художника;
вдосконалювати вміння виразно читати поезію Шевченка; сприяти вихованню любові
до рідної України, почуття гордості за її мужнього і незламного сина, який
сміливо став на захист свого знедоленого народу.
СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРИ: МЕТОДИКА І ДОСВІД
Лілік
О. У просторі сучасної альтернативної історії: матеріали до
вивчення роману Василя Кожелянка «Тероріум» ...30
Автор статті робить спробу проаналізувати роман Василя
Кожелянка «Тероріум» в контексті сучасної альтернативної історії, досліджує
жанрово-стильові і проблемно-тематичні особливості твору, пропонує модель
вивчення цього твору студентами-філологами.
Ключові слова: альтернативна історія,
фантастична література, практичне заняття.
Єременко
О. Вивчаємо роман «Диво» Павла Загребельного ...35
Автор статті розробила різнотипні тести, цікаві завдання
і запитання для самоперевірки і контролю, що допоможуть учителю організувати
дослідницьку роботу над текстом нововведеного до шкільної програми з
української літератури роману «Диво» П. Загребельного.
Ключові слова: домисел, вимисел, історія,
сучасність, проблематика, персонаж.
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
Горячок І. «Легенда про Добраду»,
наспівана письменницею-подолянкою Ніною Шмуріковою-Гаврилюк ...38
Мета: допомогти учням осягнути
глибинну сутність спадщини нашої землячки Н. М. Шмурикової-Гаврилюк, зацікавити
її творчістю, поглиблювати знання учнів про історію нашого краю;розвивати
образне мислення, культуру мовлення; виховувати почуття гордості за творчих
людей, славних краян.
ФАКУЛЬТАТИВ
Логвіненко Н. «Своя фантастика в
Україні є, вона живе, розвивається, родить...». Сучасний стан української
фантастичної прози ...40
Стаття присвячена основним тенденціям розвитку
української фантастичної прози від 90-х років минулого століття і до наших
днів.
Ключові слова: стиль фантастичної прози,
творчі майстерні фантастів, альтернативна історія, містика, утопія й
антиутопія, гумористична й сатирична фантастика, турбореалізм, фантастика жахів
(хорор), фентезі, суспільна роль фантастики.
ХРОНІКА ПОДІЙ
Бондаренко
Л. Наукова конференція, присвячена 120-річчю від дня
народження Миколи Куліша ...46
У статті автор повідомляє про результати Всеукраїнської
наукової конференції «Микола Куліш і Розстріляне Відродження», що відбулася
20—21 грудня 2012 р. у Херсонському державному університеті.
Ключові слова: конференція, Микола Куліш,
Розстріляне Відродження.
КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ СЛОВЕСНИКА
Горболіс
Л. Про епістолярну ввічливість мовою науки ...48
Актуальність рецензованої праці пояснюється тим, що на
сьогодні вкрай потрібними є знання з історії мовної культури. Досліджуючи
феномен мовної ввічливості як складової частини комунікативної лінгвістики та
лінгвістичної парадигматики, Н. Журавльова апелює до близьких за проблематикою
праць, що вивчають категорії ввічливості в японській, корейській, монгольській,
німецькій, англійській, білоруській культурах. Такий широкий контекст
підкреслює важливість рецензованого дослідження, адже допомагає виявити
спільне, відмінне й своєрідне у мовних культурах різних народів.
До уваги учасників
конкурсу «І щоб його духом запліднити українську ниву»
Шановні колеги! Всеукраїнський конкурс, присвячений
200-літтю від дня народження Тараса Григоровича Шевченка, триває. Номінації
конкурсу: 1. Вивчення творчості Т.Г. Шевченка в школі. 2. Нове прочитання
літературної спадщини Великого Кобзаря (нове у шевченкознавстві). 3.
Письменники — лауреати Шевченківської премії (за 2004—2014 рр.).
Запрошуємо до участі в конкурсі учителів-практиків,
методистів, науковців — усіх, хто хоче прилучитися до важливої справи виховання
читача на шляху подолання «узвичаєних поверхових уявлень про великого поета»,
пробудження у дітей високих почуттів,
духовного зростання, навчання добра, правди, краси і любові, «віри в
силу морального поступу» — основ Шевченкового життя і творчості. Зауважимо,
обсяг поданих на конкурс статей — 10—12 сторінок друкованого тексту(вимоги до
їх оформлення читайте у №1 за 2013 рік). Кращі матеріали будуть опубліковані в
нашому часописі. Не забудьте вказати свою адресу, повне ім’я, місце роботи,
номінацію, у якій берете участь, зробіть на роботі помітку: «На конкурс».
Матеріали надсилайте на адресу редакції журналу «Українська
література в загальноосвітній школі». Ми дякуємо всім, хто вже надіслав
матеріали на конкурс, кращі з яких будуть надруковані у нашому часописі.
|