«Українська
література в загальноосвітній школі», № 4, 2013
Передплатний
індекс 22410
Зміст
ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО І ШКОЛА
Єременко
О., Гавриленко І. Не відболить: чорнобильська нота
української поезії ...2У
статті розглянуто вірші М. Сингаївського, Б. Олійника, М. Луківа, О. Кучер, що
присвячені чорнобильській катастрофі. Ці поезії об’єднані спільною ідеєю —
закарбувати в пам’яті нащадків славні імена приборкувачів «мирного» атому,
застерегти від повторення трагічних уроків історії. Ключові слова: техногенна катастрофа, герої-ліквідатори, ліричний
герой, персоніфікація, антитеза, оксюморон.
Тодорюк
С. Західноукраїнський літературний дискурс національної
ідентичності (на прикладі життя і творчості Костянтини Малицької) ...4 У
статті розкривається життєвий і творчий шлях Костянтини Малицької, подається її
літературний портрет, аналізується її націотворча роль як письменника та
педагога. Ключові слова: педагог, письменниця, література, психологія, поезія,
проза, діти, виховання, праця.
ФАХОВІ ПРОБЛЕМИ
Дятленко Т. Майстер-клас як
ефективна форма підвищення педагогічної майстерності вчителя ...10 У статті подано визначення майстер-класу як однієї з
ефективних форм обміну педагогічним досвідом, розкрито характерні ознаки,
структуру й алгоритм підготовки й проведення майстер-класу з методики вивчення
української літератури. Ключові слова: майстер-клас, педагогічна
майстерність, обмін досвідом, педагог-майстер.
Зінченко Н., Шкарупа А.
Фольклорно-етнографічний нарис Анатолія Свидницького «Великдень у подолян»:
методичний аспект ...12 Стаття містить методичні рекомендації з вивчення
фольклорно-етнографічного нарису А. Свидницького «Великдень у подолян».
Пропонуються різні методи і прийоми роботи на уроці позакласного читання в
старшій школі. Ключові слова: Анатолій Свидницький,
фольклорно-етнографічний нарис «Великдень у подолян», урок позакласного
читання, громадянське виховання, народні свята.
КОНКУРС «І ЩОБ ЙОГО ДУХОМ ЗАПЛІДНИТИ УКРАЇНСЬКУ НИВУ»
Аношкіна Г. Моральна й політична
оцінка історичного минулого в поемі «Великий льох» Тараса Шевченка ...15 Мета: ознайомити школярів з
містерією «Великий льох», з’ясувати ідейно-художній зміст поеми; розкрити
пізнавальний і виховний потенціал твору; розвивати логічне мислення, образну
уяву, вміння давати оцінку історичним подіям; робити висновки та
узагальнення;формувати світогляд учнів, виховувати інтерес до історичного
минулого рідної країни.
Бондаренко Н. Художня інтерпретація
проблеми української еліти в поемі Тараса Шевченка «І мертвим, і живим...»
...17 Мета: дослідити на матеріалі поеми «І
мертвим, і живим…» художнє трактування Шевченком проблеми української еліти;
розвивати інтерес дев’ятикласників до образного слова, виробляти вміння
зіставляти літературний процес з історичними фактами; виховувати повагу до
національних цінностей, здобутків українського народу, шану до історичного
минулого рідного краю.
Неживий О. Луганець Микола Руденко —
Герой України. До уроку позакласного читання «Українські письменники — лауреати
Національної премії України імені Тараса Шевченка» ...21 Для уроку позакласного читання розглядається життєвий і
творчий шлях видатного українського письменника, лауреата Національної премії
України імені Тараса Шевченка, уродженця Луганщини Миколи Даниловича Руденка. Ключові слова: Микола Руденко, лауреати
Шевченківської премії, позакласне читання, архівне джерело.
СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРИ: МЕТОДИКА І ДОСВІД
Жовталюк
О. Єдність світу природи і дитячої душі у творі «Гуси-лебеді
летять» Михайла Стельмаха ...25 Мета: допомогти учням усвідомити зв’язок головного героя з природою,
привабливість твору, розкрити символіку образу лебедів; формувати вміння
обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;розвивати зв’язне мовлення;
виховувати любов до навколишнього світу.
Мовчан
О. Ідейно-художній зміст віршів М. Рильського «Ознаки весни»,
«Порада» ...27 Мета: навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст віршів М.
Рильського, створити міні-проект «Риси характеру письменника за його творами»;розвивальна:
розвивати навички виразного читання, аналізу поетичних творів, висловлення
власної думки щодо прочитаного; виховна: виховувати естетичні смаки, любов до
природи.
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
Баранчук О. Історія, написана
життям. Урок за оповіданням Анатолія Гая «Чорна рота» ...29 Мета: формувати зацікавлення учнів
творчим доробком письменника-земляка Анатолія Гая, прагнення до ширшого
самостійного ознайомлення з ним; удосконалювати вміння виразно і вдумливо
читати прозові твори, коментувати прихований зміст, висловлювати власні думки з
приводу прочитаного й почутого; поглибити вивчене про оповідання; розвивати
читацькі уміння і якості; виховувати почуття гордості за рідну землю та відомих
земляків, повагу до захисників Вітчизни.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Бабійчук Т. Літературна вітальня з
героями драматичних творів Лесі Українки ...32
УКРАЇНСЬКА МОВА В ШКОЛІ: ПОШУКИ, ЗНАХІДКИ Коваленко Л., Щербина Л.
Підготовка до написання твору за картиною художниці Катерини Білокур «Рідне
поле». Урок розвитку зв’язного мовлення ...37
Мета: ознайомити учнів із життєвим
і творчим шляхом Катерини Білокур, підготувати дітей до написання твору з
використанням поданої інформації; розвивати образну мову та навички добору
матеріалу, вміння викладати свої думки; вчити відтворювати красу світу;
виховувати любов до рідного краю, до творчої спадщини Катерини Білокур.
Баята Л. Вивчаємо словосполучення. 5
клас ...39
ТЕОРЕТИЧНИЙ ПРАКТИКУМ Вертій О. Особливості формування і
становлення національних підстав методики вивчення української літератури.
Стаття третя ...40
Стаття присвячена з’ясуванню особливостей національних
підстав сучасної методики викладання української літератури в школі.
Наголошується на значенні українських національних ідейних, психологічних,
духовних цінностей у формуванні духовного світу, життєвої позиції учнів,
розуміння ними на цій основі мети, смислу та цінності життя. Ключові слова: ціль, завдання, принципи
навчання, цінність, національна ідея.
ГОТУЄМО МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА Романишина Н. Формування
професійно-творчих здібностей студентів як методична проблема ...45
Автор долучається до розробки методистами науково
обґрунтованої системи формування у студента педвузу професійно-творчих
здібностей; зокрема умінь створювати текст за законами белетристичного жанру —
фантастичного оповідання. Ключові слова: художня мала проза,
фантастичне оповідання, мистецька реалізація, письменницька компетентність.
ПОЕТИЧНА СТОРІНКА
Вірші Мазуренко Олени
...48
|