М. Пентилюк. Культура діалогу як основа
формування мовної особистості ... 2
У статті порушено проблему культури діалогу, що має
важливе значення у вихованні мовної особистості учнів середньої школи та
студентів ВНЗ. Автор аналізує різні погляди на діалог, діалогічне мовлення,
культуру діалогу, розкриває зв'язок діалогу з культурою, намагається з'ясувати
сутність понять «культура діалогу», «діалогічне мислення», а також функції
культури діалогу та їх роль у спілкуванні.
О. Семеног. Українська мова у старшій
школі: діалог особистостей ...5
У статті крізь призму психологічних чинників діалогу
особистостей учителя й учня розглядаються концептуальні засади навчання
української мови в 10-11 профільних класах (профіль — українська філологія).
Доводиться, що такий діалог ґрунтується на педагогічному оптимізмі,
відкритості, щирості і природності у спілкуванні, сприйнятті один одного як
партнерів, прагненні до духовного взаємозбагачення й доказу істинності знання через
стимулювання читацьких інтересів, ініціювання ціннісно-смислової комунікації й
розумової активності.
Ключові слова: учитель, учень, особистість, українська
мова, старша профільна школа, педагогічний діалог.
С. Дубовик. Культура спілкування як
складник загальної культури школярів ...9
Стаття присвячена одній із актуальних проблем теорії і
практики навчання української мови в школі — формуванню культури спілкування у
школярів. Мета статті — звернути увагу на значущість проблеми формування
культури спілкування у методиці навчання української мови, оскільки
найважливішою освітньою метою і завданням школи є всебічний особистісний і
мовленнєвий розвиток учнів.
Ключові слова: культура спілкування, засоби спілкування,
правила спілкування.
Н. Подлевська. Лінгводидактична модель
змісту роботи з формування культури спілкування в учнів 5-6 класів на уроках
української мови ...12
Стаття присвячена огляду структурних елементів створеної
нами лінгводидактичної моделі змісту роботи з формування культури спілкування в
учнів 5-6 класів на уроках української мови.
Ключові слова: принципи, методи, форми і засоби
формування вмінь культури спілкування, система вправ і завдань, види
мовленнєвої діяльності, лінгводидактична модель.
С. Цінько. Дидактичний матеріал для
розвитку аудіативних умінь учнів (5 клас) ...19
У статті подано зразки дидактичного матеріалу (тексти та
орієнтовні тести для перевірки розуміння сприйнятого на слух) для учнів 5
класу, дібрані відповідно до вимог чинної програми щодо кількості слів і
тематики. Матеріал статті стане у нагоді вчителю-словеснику в процесі
розроблення конспектів уроків, а також студентам педагогічних університетів.
Ключові слова: аудіювання, текст, зміст висловлення.
МЕТОДИКА ЛІТЕРАТУРИ
В. Шуляр. Едукативні основи діяльності
суб'єктів сучасного уроку літератури ...23
Автором виявлено особливості діяльності вчителя
літератури й учня-читача як суб'єктів літературної освіти на засадах
едукології.
Ключові слова: едукологія, інфоноосферна едукологія,
едукація, зміст едукації, процес едукації, засоби едукації.
Л. Назаренко. Оцінювання продукту проектної
діяльності школярів у контексті літературної освіти (за творчістю О. Олеся)
...27
Для одних читачів вона являє собою світле почуття,
ковток свіжості (блакитні і світло-зелені кольори), для інших — уособлюється з
натхненням, духовною цінністю, тому переважають охра і золото. Для песимістів
— горе (сажо-газовий, темно-синій кольори), для оптимістів — ніжність, добро,
пристрасть (відтінки червоного), для фантазерів — мрія (фіолетова гама).
Вершиною творчості є поетичні слайд-сторінки (21-22 слайди), які допомагають
зрозуміти давню істину: любов у кожного своя, а також визначити рівень
духовного здоров'я учнів-читачів, причини тих чи інших почувань молоді... <…>для
роботи над проектною технологією замало одного натхнення, варто
послуговуватись науковими напрацюваннями, мати міцні знання, любити свій
предмет, підвищувати фаховий рівень. Запропонована матриця допоможе
зорієнтуватися в оцінюванні, надихне вчителів на творчість і роздуми...
Я. Скоморовська. Розвиток творчих здібностей
старшокласників за допомогою технології «Читання та письмо для розвитку
критичного мислення» ...32
У статті йдеться про використання технології «Читання та
письмо для розвитку критичного мислення» з метою розвитку творчих здібностей
старшокласників на уроках української літератури. Автор пропонує стратегії, що
дають змогу ефективніше доносити до учнів навчальний матеріал, сприяють
розвитку асоціативного, творчого мислення. Це завдання, спрямовані на
створення, вдосконалення і завершення творчого продукту.
Л. Ліщинська. Урок узагальнення вивченого
про фразеологізми на уроках української мови в 10 класі ...36
У статті представлено урок узагальнення вивченого про
фразеологізми і розвитку словесної творчості учнів 10 класу (академічний
рівень). Автор розкриває перспективні методи, прийоми, форми, засоби,
спрямовані на формування узагальнених способів пізнавальної і мовленнєвої
діяльності десятикласників як необхідної передумови здатності їх включитися у
цілевизначення, планування, організацію власного учіння, рефлексію.
Ключові слова: групова робота, очікувані результати,
переконструювання, виражальні можливості фразеологізмів
О. Дрик. «Ти знаєш, що ти — людина...»
В. Симоненко. Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби
стилістики (спарений урок української мови в 10 класі) ...39
У статті представлено інтегрований урок з практичної
стилістики і культури мовлення, який презентує ефективні методи, прийоми,
форми, засоби формування оргдіяльнісних умінь учнів 10 класу (академічний
рівень). Автор акцентує увагу на організації проектної діяльності,
стилістичного аналізу тексту, актуалізації словесної творчості, доцільному
використанні інтерактивних методів і форм.
Ключові слова: логічне й асоціативне мислення,
найважливіші слова, словосполучення для вираження думки, оцінні судження,
рефлексія.
Г. Сафарова. Інтенсифікація уроків
української мови та літератури в 9 класі ...43
У статті запропоновано шляхи інтенсифікації уроків
української мови та літератури, конкретніше розкрито самоосвітню діяльність
школярів: подано алгоритм педагогічного супроводу самоосвітньої діяльності
учня, програму самореалізації на тему: «Г. Квітка-Основ'яненко — батько
української прози»; продемонстровано зразки анкетування на початку терті й
кінці, картку самооцінювання учнів на уроці, корисні поради щодо самоосвіти і
самоконтролю.
Ключові слова: сучасні технології навчання, інтенсифікація,
інноваційне навчання, самоосвітня діяльність школярів, оптимальність.
А. Білоног. Стежинки, що ведуть до
класу-родини ...47
Важливою умовою згуртованості меласного колективу,
формування культури міжособистісних взаємин молодших школярів є залучення
батьків до співпраці зі школою, зокрема проведення родинних свят.
Ключові слова: формування культури міжособистісних
взаємин молодших школярів, родинне свято, співпраця з батьками
МОВА І ЛІТЕРАТУРА В ЗАКЛАДАХ НОВОГО ТИПУ І ВНЗ
Н. Остапенко. Компетентнісний підхід до навчання
української мови та його складники ...51
У статті висвітлено важливість компетентнісного підходу
до навчання мови у вищій школі, визначено складники компетентнісного підходу,
з'ясовано сутність поняття «компетентність».
Ключові слова: компетентність, компетенція, компетентнісний
підхід до вивчення мови, компетентнісно зорієнтоване навчання, особистісно
зорієнтоване навчання.
В. Руденко. Професійно-комунікативні
вміння як складники професійно-комунікативної компетентності майбутнього
вчителя-словесника ...53
У статті подано структуру професійно-комунікативної
компетентності (ПКК) майбутнього вчителя-словесника, зокрема виділено чотири
основних компоненти: лінгвістичний, гностичний, конативний та
емоційно-оцінний.
К. Булаховський. Активні дієприкметники в
українській літературній мові: питання статусу й практичного вживання ...56
У статті на рівні синхронії визначено статус активних
дієприкметників теперішнього часу на -чий у сучасній українській літературній
мові, викладено рекомендації щодо їх вживання в практиці писемного мовлення.
Ключові слова: синхронія, активні дієприкметники
теперішнього часу, сучасна українська літературна мова, практика писемного
мовлення
О. Міхно. Педагогічний портрет Євгена
Гребінки (до 200-річчя від дня народження письменника, педагога, видавця) ...58
У статті визначено передумови формування педагогічного
таланту Євгена Гребінки, висвітлено викладацьку діяльність письменника в
Петербурзі і втілення його педагогічних поглядів у художніх творах.
Ключові слова: Євген Гребінка, педагогічні погляди,
викладацька діяльність, літературна творчість.