Н.
Голуб.Навчання риторики учнів старших класів (матеріали для
вчителя)...2
У статті представлено теоретичний матеріал
для вчителів, що навчають риторики учнів старших класів. Дібрана автором
інформація виходить за межі програмових питань, що дасть змогу вчителеві обирати,
варіювати і мати додатковий матеріал для планування самостійної роботи з
риторики.
Ключові слова: риторика, роди і види ораторського мистецтва,
академічне красномовство, особливості академічного красномовства, оратор,
уміння оратора, риси оратора, аудиторія.
О.
Шуневич.Використання фреймових структур у процесі
формування загальнонавчальних умінь учнів на уроках української мови й
літератури...8
У статті порушується проблема необхідності
структурування навчального матеріалу на уроках української мови й літератури з
метою формування в учнів загальнонавчальних умінь. З'ясовуються особливості
фреймового структурування на уроках словесності. Вивчаються переваги й
недоліки використання фреймів, методичні особливості їх застосування у
процесі навчання української мови й літератури.
Ключові слова: здобуття інформації, структурування, навчальна
інформація, візуалізація, фрейм, загальнонавчальні вміння.
С.
Цінько.Дидактичний матеріал для розвитку
аудіативних умінь учнів (5 клас)...12
У статті подано зразки дидактичного
матеріалу (тексти та орієнтовні тести для перевірки розуміння сприйнятого на
слух) для учнів 5 класу, дібрані відповідно до вимог чинної
програми щодо кількості слів і тематики. Матеріал статті стане у нагоді
вчителю-словеснику в процесі розроблення конспектів уроків, а також студентам
педагогічних університетів.
Ключові слова: аудіювання, текст, зміст висловлення, тестові
завдання.
МЕТОДИКА
ЛІТЕРАТУРИ
А.
Усатий.Закономірності процесу сприймання
літературних творів старшокласниками...16
У статті розглянуто особливості сприймання
літературних творів учнями старших класів, закономірності формування читацьких
умінь старшокласників.
Л.
Назаренко.Методичні засади використання
інформаційних технологій у навчанні літератури: теоретичний і практичний
аспекти...22
У статті представлено моделі алгоритмів
побудови різних типів уроків української літератури з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій (за концепцією В. Шуляра), подано
рекомендації щодо співробітництва вчителя літератури й учня-читача.
Ключові слова: урок з використанням інформаційних технологій,
інформаційно-творча особистість, модель.
ПЕДАГОГІЧНИЙ
ДОСВІД
Т.
Колеснікова.Вивчення сполучника на уроках української
мови в 7 класі...28
У статті подано методичні розробки уроків
з теми «Сполучник» у 7 класі. Автором пропонуються вправи й
завдання, спрямовані на формування вмінь і навичок правильного написання і
вживання сполучників, використання їх для поєднання однорідних членів речення
та частин складного речення.
Ключові слова: сполучник, службова частина мови, сурядні й підрядні
сполучники, однорідні члени речення, складне речення.
УКРАЇНСЬКА
МОВА У ШКОЛАХ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН
Н.
Палій.Порівняльний аналіз фонетичних систем української та
румунської мов...33
У статті висвітлено результати зіставлення
фонетичних систем української й румунської мов, проведеного для визначення
можливості транспозиції фонетичних умінь і попередження орфоепічної інтерференції
під час навчання української грамоти у школах з румунською мовою викладання.
О.
Красовська.Формування стилістичної компетентності
студентів-філологів засобами епістолярію (на матеріалі листування Лесі
Українки)...37
У статті проаналізовано етапи формування
стилістичної компетентності студентів-філологів та національно свідомої мовної
особистості засобами епістолярного стилю (на матеріалі листування Лесі
Українки).
Л.
Базиль.Технологія формування літературознавчої
компетентності майбутніх учителів-словесників у системі фахових практик...40
У статті запропоновано авторський підхід
до формування літературознавчої компетентності майбутніх учителів української
мови і літератури у системі фахових практик. Серед системоутворювальних
факторів технології — літературознавча праця студентів-практикантів, спрямована
на дослідження різних видів текстів із метою формування високого рівня
літературознавчої компетентності.
Ключові слова: учитель української мови і літератури,
літературознавча компетентність, практика, літературознавча діяльність.
Л.
Береза.Формування етнокультурної компетентності
іноземних студентів у процесі навчання української мови...46
Стаття присвячена проблемі формування етнокультурної
компетентності іноземних студентів у процесі навчання української мови,
запропоновано підходи та умови розвитку міжкультурної комунікації.
Ключові слова: етнічна специфіка української культури, міжкультурна
комунікація, культура мовлення, етнічна компетентність.
Т.
Беценко.Структура і зміст спецкурсу «Фоніка» в
системі професійної підготовки студентів-філологів...49
У статті представлено авторську програму
спецкурсу «Фоніка», подано систему завдань, необхідних для поглибленого
вивчення фоностилістичних засобів, їх художньо-виражальних функцій.
Ключові слова: фоніка, фоностилістика, фоностилістичний аналіз
тексту.
НАУКА — ШКОЛІ
С.Мартиненко,
Г. Бондаренко.Вітчизняне
соціально-побутове красномовство як
національний кодекс словесної добропристойності...53
У статті проаналізовано основні види
національного соціально-побутового красномовства в риторичних, фольклорних
дослідженнях і творах українських письменників.
Ключові слова: соціально-побутове красномовство, побажання,
застільна промова (тост), весільна промова, ювілейна промова, промова з нагоди
дня народження (іменин), надмогильна промова, усне побутове оповідання,
анекдот.
Т.
Видайчук.Витоки формування правописної компетенції та
українського правопису...57
У статті розглянуто особливості формування
правописної компетенції у зв'язку зі становленням і розвитком українського
правопису. Правописна компетенція розуміється як набута здатність передачі
мови на письмі засобами графіки, уміння добирати та використовувати необхідні
правописні засоби.
С.
Пультер.Одухотворений художнім словом (творчі
набутки методиста А.М. Лісовського)...60
Весела усмішка, інколи трохи лукава,
можливо іронічна, але завжди щира й доброзичлива для вчителя і студента —
таким сприймається образ педагога і вченого, доцента кафедри дидактичної
лінгвістики та літературознавства Житомирського державного університету ім. І. Франка Антона Михайловича Лісовського. Його ім'я
відоме широкому загалу представників української методичної науки — з
лінгвістики та літературознавства. Не одне покоління учнів і студентів-філологів
пам'ятає свого навчителя й духовного наставника.
Портрет методиста А.М. Лісовського Ви можете вивантажити із сервера. Див. зверху сторінки (ліворуч).
РЕЦЕНЗІЇ ТА
ВІДГУКИ
А.
Лісовський. У відповідь на виклики часу...62
Викладання —
мистецтво, в якому завершеність і досконалість недосяжні, а можливості для
вдосконалення невичерпні. Ці слова Л. Толстого приходять на згадку, коли народжуються нові книги з методики літератури,
доповнюючи зроблене попередниками новими методичними ідеями та пошуками.
Такою книгою є і новий навчальний посібник професора Анатолія Ситченка «Методика
навчання української літератури у загальноосвітніх закладах», що вийшов
наприкінці 2011 року у видавництві «Ленвіт».
Оргкомітет Ніжинського державного
університету імені Миколи Гоголя запрошує взяти участь у Всеукраїнській
науково-практичній конференції «Треті Бугайківські читання», що відбудеться 4-5 жовтня 2012
року в м. Ніжині Чернігівської області.
Програма конференції передбачає пленарне
засідання та роботу таких секцій:
1. Науковий внесок Т.Ф.
та Ф.Ф. Бугайків у розвиток методичної галузі.
2. Художня література в
освітньому просторі.
3. Українська мова як
наукова і навчальна дисципліна.
Світ поезії. Марія
Кушмет-Небайдужа...27, 36, 52, 64