С. Омельчук. Дослідницькі завдання в системі навчання морфології української
мови..2
Устатті визначено сутнісні характеристики
дослідницьких завдань з морфології української мови, запропоновано класифікацію
їх за основними параметрами, розкрито особливості функцій, які виконують
дослідницькі завдання в процесі навчання української мови в основній школі.
Ключові слова: навчальна задача,
навчальне завдання, дослідницьке завдання, етапи виконання дослідницького
завдання, класифікація дослідницьких завдань зморфології, функції дослідницьких завдань.
Н. Бондаренко. Проблеми формування правописної компетентності учнів 5-7
класів на уроках української мови та шляхи їх розв'язання..7
Стаття привертає увагу до соціально і фахово значущої проблеми мовної і, зокрема, правописної культури
суспільства. Автор з'ясовує причини незадовільної грамотності; визначає
етапи навчання орфографії і пунктуації в школі, основні вміння та навички,
засвоєння яких необхідне для набуття правописної грамотності; розкриває резерви
оптимізації навчання правопису в 5-7 класах на основі компетентнісного
підходу.
Н. Яремчук. Лінгводидактичний аспект удосконалення навичок говоріння
учнів 5-6 класів..10
У статті
визначено лінгводидактичні засади вдосконалення навичок говоріння, виділено
новітні технології, що спонукають учнів 5-6 класів планувати й правильно
продукувати висловлювання у процесі спілкування.
С. Цінько, В.
Дячкова. Розвиток мовленнєвої компетентності дев'ятикласників..16
У статті
пропонуються шляхи розвитку мовленнєвої компетентності дев'ятикласників на
прикладі уроку розвитку мовлення за темою «Види мовленнєвої діяльності
(аудіювання, читання, говоріння, письмо). Текст, його основні ознаки. Стилі,
типи мовлення».
Ключові слова: види мовленнєвої
діяльності, аудіювання, читання, говоріння, письмо, текст, стилі мовлення, типи
мовлення.
Г. Шелехова. Теоретичні аспекти формування мовленнєвої компетентності
учнів 5-7 класів у процесі сприймання усних і письмових текстів..20
У статті на основі досліджень в галузі психолінгвістики, психологи, методики
розкривається зміст понять сприймання як різновиду мовленнєвої діяльності
людини, розуміння, його рівні, особливості й різновиди аудіювання й читання,
прийоми й способи навчання сприймання усного й писемного мовлення учнів 5-7 класів на
уроках української мови.
У статті
порушено проблему вивчення мови художнього твору на уроках української
літератури в старших класах школи.
Ключові слова: мова художнього
твору, диференційовані (різнорівневі) завдання, зображувально-виражальні засоби
мови, тропи.
Н. Скоморовська. Використання технології критичного мислення на уроках
української літератури..28
У статті йдеться про необхідність використання
технології критичного мислення на уроках української літератури, подано коротку
історію її впровадження в школах України. Технологія критичного мислення
передбачає різні стратегії, за допомогою яких учителі-словесники мають
можливість формувати в учнів необхідні в сучасному світі навички критичного
мислення, які допомагатимуть школярам самостійно опановувати нові знання і
творчо застосовувати їх.
Ключові слова: критичне мислення,
сучасний урок української літератури, компетентність.
З. Шевченко. Експресіонізм у новелістиці В. Стефаника в контексті
світової художньої культури (методичні рекомендації до вивчення спецкурсу
«Художня література в контексті світової культури»)..31
У статті розкривається оригінальність експресіоністичного художнього стилю
новел В. Стефаника а контексті
світової художньої культури.
Ключові слова: новела,
експресіонізм, інтерпретація, живопис, кіномистецтво, художня культура.
ПЕДАГОГІЧНИЙ
ДОСВІД
Т. Кусакіна. Навчальна практика як форма вдосконалення пізнавальної й
творчої діяльності учнів (з досвіду проведення навчальної практики з
української мови і літератури)..36
У статті висвітлюється педагогічний досвід проведення
навчальної практики з української мови і літератури в школах Дніпропетровщини
за «Орієнтовною програмою з проведення навчальної практики з української мови і
літератури для загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Л.І. Піскорська,
Г.М. Бухно, Л.М. Полуріз, Л.В. Гуріна, Т.М. Любчич), описано певні висновки.
Ключові слова: реалізація
міжпредметних і внутрішньопредметних зв'язків, практична спрямованість,
інструктаж.
A. Сокур. Г.
Тютюнник. Повість «Вогник далеко в степу» (урок позакласного
читання у 7 класі)..39
Автор пропонує
розробкууроку позакласного читання з елементами інтерактивного навчання.
На уроці застосовано методи, прийоми, форми і засоби, які роблять його цікавим
і змістовним.
Ключові слова: Г. Тютюнник, повість,
природа, людина.
НА ДОПОМОГУ
УЧНЕВІ
B. Маткобожик. Довідник «Все для учнів про фразеологію»..42
НАУКА – ШКОЛІ
Т. Бовсунівська. Жанрова палітра поезії Тараса Шевченка..46
У статті пропонується жанровий поділ поезії Тараса
Шевченка за кількома принципами: принципом походження жанрів, мнемонічним
принципом, міметичним/неміметичним принципом. Запропоновано вирізняти такі
жанрові групи поезії Шевченка: фольклорну, пробіблійну, світової традиції
версифікації та риторичну. Для поезії Шевченка характерна жанрова дифузія.