Т. Гнаткович. Методичні аспекти формування мовної й мовленнєвої
компетентностей школярів у процесі вивчення складносурядного речення. . . 2
У статті
визначено методичні питання формування мовно-мовленнєвих компетентностей учнів дев’ятого
класу у процесі вивчення складносурядного речення. Окреслюються завдання
лінгвістичного аналізу тексту та ігрові технології на уроках української мови. Ключові
слова: мовна компетентність, мовленнєва компетентність, складносурядне речення,
компетентнісний підхід, етапізація технології лінгвістичного аналізу.
Н. Бондаренко. Правописні поняття як базові у формуванні правописної
компетентності учнів. . . 8
У статті з навчальною метою визначено поняттєвий і
термінологічний апарат орфографії й пунктуації сучасної української
літературної мови; схарактеризовано базові правописні поняття і терміни, засвоєння
яких є важливою передумовою становлення правописної компетентності учнів 57
класів.
В. Новосьолова. Тестові завдання для контролю навчальних досягнень
учнів 5 класів з теми «Лексикологія». . . 13
У статті подано завдання в
тестовій формі для проведення тематичних контрольних робіт у 5 класі з теми
«Лексикологія. Стилістичні засоби лексикології і фразеології».
Ключові слова:завдання в тестовій
формі, лексикологія.
В. Мартиненко. Труднощі сприймання художніх творів молодшими
школярами. . . 16
У статті висвітлюються вікові психологічні й індивідуальні
особливості сприймання учнями початкових класів художніх творів, у т. ч. окремих
літературних жанрів, аналізуються типові труднощі їх усвідомлення школярами, які
вчителю важливо враховувати під час організації аналізу художніх текстів.
Ключові слова: художній твір, вікові особливості сприймання
молодших школярів, типові труднощі сприймання; розуміння окремих літературних
жанрів.
І. Горячок. Інтерактивні прийоми вивчення публіцистичних творів на
уроках української літератури. . . 20
У статті розкривається питання застосування інтерактивних
технологій під час вивчення публіцистичних творів на уроках української
літератури, розглядаються проблеми і перспективи їх впровадження. Представлено
найефективніші інтерактивні прийоми вивчення публіцистичних творів у старших
класах.
Ключові слова: інтерактивні технології, вивчення публіцистичних
творів, старша школа.
О. Фенцик. Проблема вивчення епічного твору крізь вимір його змісту і форми в
методичній науці. . . 23
У статті розглянуто проблему вивчення епічного твору в загальноосвітній
школі крізь вимір його змісту і форми в різні періоди розвитку методичної думки.
Ключові слова: виховна роль літератури, цілісний аналіз, принципи аналізу,
аналіз твору в єдності змісту й форми, ідейно-художні складники твору, емоційно-естетичне
сприйняття художнього твору.
М. Сулятицький. Фольклорно-міфологічні
основи драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». . . 25
У статті
з’ясовується місце Лесі Українки в тогочасному літературному процесі. На основі
аналізу«Лісової пісні» визначається приналежність Лесиної творчості до
модернізму через міфологічне посередництво, бо міфологізація відкривала шлях
пошуку новизни в художній площині. Через призму міфологічних чинників
сприймаються часові та просторові виміри, які набувають сакралізованої
характеристики, коли з категорією часу пов’язана горизонтальна площина
світобудови, а простору — вертикальна.
Ключові слова: міф, міфо-поетика, час, простір, ритуал, методика.
НА ДОПОМОГУ УЧНЕВІ
В. Маткобожик. Довідник «Все для учнів про фразеологію». . . 31
УКРАЇНСЬКА МОВА В ШКОЛАХ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН
Т. Лозан. Проблеми білінгвізму і психологічні особливості оволодіння українським
мовленням російськомовними етнічними українцями. . . 35
У статті розглядаються мовні особливості
Придністров’я, зокрема проблеми білінгвізму, поняття«рідна», «друга», «етнічна»
мова щодо української й російської мов, психологічні особливості засвоєння
української мови російськомовними етнічними українцями.
Ключові слова: білінгвізм, етнічна ознака, близько
споріднені мови.
Н. Яновицька. Усний курс української мови (перший рік навчання в ЗНЗ
з польською мовою викладання). . . 39
У статті висвітлюються основні
завдання першого року навчання української мови в ЗНЗ з польською мовою
викладання (усний курс), пропонується розширене календарне планування уроків
української мови.
Ключові слова: усний курс, збагачення
словникового запасу, аудіювання, говоріння.
МОВА І ЛІТЕРАТУРА В ЗАКЛАДАХ НОВОГО ТИПУ ТА ВНЗ
Т. Бабійчук. Живі джерела для молоді (науково-практична конференція
«Іван Огієнко — великий син України»). . . 44
У статті розглянуто питання залучення широкого
кола студентської молоді до осмислення творчої спадщини Івана Огієнка. Представлено
тези виступів студентів на науково-практичній конференції, присвяченій
130-річчю з дня народження великого українця.
Г. Зеленська, Л. Лимар.
Антону Семеновичу Макаренку — 125. Слово навчає, слово й
виховує. . . 50
У статті представлено тексти для диктантів, завдання
і вправи, дібрані з творів А. С. Макаренка. Вони призначені для оцінювання
правописних умінь студентів, передбачають стимулювання та розвиток їхньої думки,
поглиблення знань з української мови.
О. Беляева. Структура, види і форми мовленнєвої
комунікації. . . 53
У статті досліджено структуру, види і форми мовленнєвої
комунікації. Диференційовано категорії«комунікація» і «спілкування», «текст» і
«дискурс». Уточнено сутність понять«комунікативна ситуація», «комунікативний
акт», «комунікативний намір», «комунікативна сфера». Виявлені чинники, які забезпечують
ефективність комунікації, і фактори, що зумовлюють перешкоди під час трансляції
вербальної інформації.