«Українська
мова і література в школі», 2013, №1
Передплатний
індекс – 22419 З М І С Т
МЕТОДИКА МОВИ
С. Омельчук. Урок-дослідження в системі навчання морфології української мови ... 2–7 У статті висвітлено концептуальні засади уроку-дослідження в системі навчання морфології української мови, його істотні ознаки, схарактеризовано складники й етапи цього виду уроку, окреслено пріоритетні освітні технології, принципи і засоби стимулювання дослідницької активності учнів. Ключові слова: урок-дослідження, структура(етапи) уроку-дослідження, предметна діяльність людини, дослідницька активність учнів, учитель-дослідник.
Т. Литвин. Використання гри на уроках української мови для активізації пізнавальної й розумової діяльності учнів ...7–11 У статті висвітлюються методичні рекомендації, які містять інноваційні методичні прийоми щодо підвищення ефективності вивчення української мови. Ідеться передусім про ігрові види робіт, спрямовані на активізацію пізнавальної й розумової діяльності школярів, допомогу вчителеві зацікавити учнів, викликати інтерес до предмета. Ключові слова: інтелектуальна гра, українська мова, пізнавальна, розумова діяльність, мотивація навчання мови.
H. Бондаренко. Властивості українського правопису як основа формування правописної компетентності учнів ...12–15 У статті розкриваються основні принципи сучасного українського правопису; з’ясовується специфіка регульованих ними написань; обґрунтовується необхідність урахування методикою особливостей орфографії та пунктуації в роботі над грамотністю писемного мовлення учнів; даються практичні рекомендації щодо формування у них правописної компетентності. Ключові слова: орфографія, пунктуація, принципи українського правопису, врахування специфіки.
А. Ярмолюк. Технології вдосконалення культури писемного мовлення учнів ...16–20 У статті висвітлено основні напрями роботи над удосконаленням культури писемного мовлення учнів5-х класів, розкрито суть застосованих методів і прийомів навчання, схарактеризовано типологію завдань і вправ. Ключові слова: комунікативна компетентність, гуманізація освіти, методи, прийоми, форми і засоби навчання, удосконалення писемного мовлення, самоконтроль.
МОВА І ЛІТЕРАТУРА В ЗАКЛАДАХ НОВОГО ТИПУ ТА ВНЗ
I. Дроздова. Методика аудиторних і позааудиторних занять як основа розвитку професійного мовлення студентів-нефілологів ...21–25 У статті здійснюється аналіз методики аудиторних і позааудиторних занять як основи розвитку професійного мовлення студентів нефілологічних спеціальностей ВНЗ. Розглянуто основні організаційні форми, зокрема, проаналізовано різноманітні види лекцій як ефективні організаційні форми роботи у вищій школі. Ключові слова: когнітивно-комунікативний, компетентнісно-діяльнісний і професійно орієнтований підходи; аудиторні й позааудиторні заняття, організаційні форми роботи у вищій школі, види лекцій.
Г. Литвиненко. Самостійна робота студентів у процесі підготовки до практичних занять з української мови (методичні рекомендації) ...25–28 У поданому матеріалі висвітлюються методичні рекомендації викладачам української мови відповідно до актуальності вживання медичних термінів, наукової фразеології для опанування фахового мовлення студентами-медиками, а в майбутньому — працівниками охорони здоров’я. Ключові слова: ділове мовлення, офіційно-діловий, науковий стилі, міждисциплінарна інтеграція, медичний текст, синонімія.
І. Фоміна. Роль образності в опорних мікроструктурах діалогу в новелі Олеся Гончара «Модри Камень» ...28–31 У статті визначено теоретичні засади феномена«образність», що розроблені відомими вченими. Розглянуто особливості образних засобів в опорних або ключових мікроструктурах діалогу. На прикладі новели Олеся Гончара «Модри Камень» проаналізовано основні засоби образності. Ключові слова: образність, діалог, діалогічна мікроситуація, мікроструктура діалогу.
КОНСУЛЬТАЦІЇ
Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання ...32–54
КОНФЕРЕНЦІЇ
З. Столяр. Актуальні проблеми культури української мови і мовлення (про Всеукраїнську науково-практичну конференцію, що відбулася в м. Острог) ...55–57
ПОЗАКЛАСНІ ЗАХОДИ
К. Панасюк. Андрій Малишко: нескорений поет і мужній воїн (сценарій літературно-музичної композиції) ...58–60 У сценарії з позицій сьогодення представлено життєвий і творчий шлях Андрія Малишка — видатного українського поета ХХ ст. Особливий акцент зроблено на тих факторах, які сформували активну світоглядну позицію художника слова. Основні віхи життя і творчості поета ілюструються текстами його поезій, зазначається можливість використання у виховній роботі тих віршів, які стали піснями. Ключові слова: А. Малишко, підвалини творчості, поетична самобутність, мотиви збірок, грані поезії, історична пам’ять, філософські вірші, образ матері, апофеоз творчості, образність, поет-пісняр.
РЕЦЕНЗІЇ ТА ВІДГУКИ
Н. Голуб. Рецензія на посібник «Українська мова. Сучасний довідник. Орфографія, стилістика, граматика, пунктуація» ... 61
А. Лісовський. У єдності поезії і науки. Кілька слів про поетичну творчість Ольги Слоньовської ...62–63 Її вірші нікого не залишають байдужими. Вони будять почуття причетності до високого, вічного, підносять людину над сірістю буденщини, кличуть до творчості. Недаремно ж її поезії присвятили свої роботи відомі вчені, літературознавці, критики, журналісти. У їхньому числі Володимир Погребенник, Микола Ільницький, Степан Пушик, Євген Баран, Емілія Турковська, Володимир Югов. Кожен із них зумів помітити в поезії Ольги Слоньовської важливу провідну особливість, яка робить її творчість неповторною.
Триває
Всеукраїнський конкурс «Найкращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури» ...64
З метою популяризації сучасної вітчизняної літератури, розвитку читацької культури та інтересу учнів до читання видавництво «Грані-Т» оголосило Всеукраїнський конкурс «Найкращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5–9 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2012/2013 навчальному році». Конкурс проводиться вже вдруге і досить успішно. Торік до участі надійшло майже700 робіт з різних сіл, містечок і міст України. Переможців було нагороджено цінними подарунками (ноутбук, фотоапарат і мобільний телефон), комплектами книжок, картинами сучасних митців, а також грамотами й подяками. Окрім того, їхні конспекти вже готуються до друку у фахових часописах. Успіх і популярність конкурсу спонукали видавництво «Грані-Т» продовжити його і цього року. Конкурс триває до 1 квітня 2013 року. До участі запрошуються вчителі української мови і літератури загальноосвітніх навчальних закладів. Конспект уроку повинен бути надрукований через 1 інтервал чотирнадцятим кеглем на папері А4. Кожен учасник конкурсу обов’язково має вказати прізвище, ім’я та по батькові, адресу та повну назву навчального закладу, а також свою адресу, куди в разі перемоги надсилатимуться призи. Ці дані необхідно надіслати на адресу: 02140, м. Київ, вул. Бориса Гмирі, 2, офіс 10 або ж на електронну скриньку: office@granit. Роботи переможців конкурсу будуть надруковані у фахових часописах. Детальніше про умови конкурсу на сайті видавництва: www.granit.com.ua та за телефонами (044) 2001257або (095) 0103771.
|