«Українська
мова і література в школі», 2012, №8
Передплатний
індекс – 22419 З М І С Т
МЕТОДИКА МОВИ
Т. Донченко. Дидактичний матеріал до уроків української мови...2
Н. Остапенко. Особливості використання інтерактивної технології на уроках розвитку зв’язного мовлення учнів...8
У статті уточнено поняття про педагогічну технологію, технологію навчання й інтерактивну технологію, з’ясовано особливості методики використання інтерактивної технології на уроках розвитку зв’язного мовлення в загальноосвітній школі, запропоновано орієнтовний конспект інтерактивного уроку складання лінгвістичної казки для учнів 5 класу. Ключові слова: інтерактивна технологія, інтерактивний урок, розвиток зв’язного мовлення учнів, структура інтерактивного заняття, складання казки.
А. Ярмолюк. Роль навчального тексту у формуванні ціннісно-смислових орієнтацій учнів 5-х класів...11
У статті з’ясовано суть понять «мовна картина світу», «ціннісна картина світу», визначено дидактичні можливості навчального тексту як важливого засобу формування ціннісного компонента комунікативної компетентності учнів 5-7 класів на уроках української мови. Ключові слова: картина світу, мовна картина світу, ціннісна картина світу, ціннісно-смислові орієнтації учнів, соціокультурна компетентність, комунікативна компетентність.
МЕТОДИКА ЛІТЕРАТУРИ
Т. Яценко. Розвиток літературної компетентності учнів основної школи на уроках вивчення української класичної прози...16
У статті презентовано компетентнісно орієнтовану методику вивчення романтичної пригодницької повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною» у 8 класі. Ключові слова: українська література, основна школа, літературна компетентність, романтична пригодницька повість.
Г. Усатенко. Літературні жанри українського бароко...20
У статті розкривається жанрове розмаїття української літератури в епоху Відродження, акцентується увага на особливостях віршованої поезії епохи Бароко. Ключові слова: епоха Відродження, ренесанс, бароко, література, жанри, віршована поезія.
ПЕДАГОГІЧНИЙ ДОСВІД
В. Лашкай. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль...24
УКРАЇНСЬКА МОВА В ШКОЛАХ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН
Н. Яновицька. Психологічні, психолінгвістичні та лінгводидактичні особливості формування граматичних навичок з другої мови...28
У статті розкрито поняття вміння і навичка з погляду психологи і методики викладання другої мови, розглянуто основні якості граматичних навичок та етапи їх формування, психологічні особливості їх взаємодії під час вивчення другої спорідненої мови. Ключові слова: формування граматичних навичок, методика викладання другої мови, школа з польською мовою викладання.
МОВА І ЛІТЕРАТУРА В ЗАКЛАДАХ НОВОГО ТИПУ ТА ВНЗ
Л. Базиль. Літературознавча компетентність учителя української мови і літератури крізь призму наукових підходів...32
У статті розкрито сутність літературознавчої компетентності вчителя української мови і літератури як складного багатовимірного професійно-особистісного феномена, що є вищим рівнем професійної компетентності. Для з’ясування природи літературознавчої компетентності використано системний, синергетичний, знаннєвий, екзистенціальний, аксіологічний, акмеологічний і креативний підходи. Ключові слова: учитель української мови і літератури, літературознавча компетентність, системний, синергетичний, знаннєвий, екзистенціальний, аксіологічний, акмеологічний креативний підходи.
Г. Литвиненко. Підготовка практичних занять з української мови за фаховим спрямуванням (методичні рекомендації для викладачів вищих медичних закладів III–IV рівнів акредитації, медучилищ, коледжів)...38
У поданому матеріалі висвітлюються методичні рекомендації викладачам української мови відповідно до актуальності вживання медичних термінів, наукової фразеології для опанування фахового мовлення студентами-медиками, а в майбутньому — працівниками охорони здоров’я. Ключові слова: офіційно-діловий стиль, науковий стиль, медична картка хворого, терміни-епоніми, номенклатурні терміни.
НАУКА – ШКОЛІ
В. Плахотник. Лінгводидактична система і підручник...44
У статті розглянуто проблеми взаємозв’язків лінгводидактичної системи і підручника. Обґрунтовано, що: 1) підручник є гомоморфною моделлю методичної системи; 2) безпосередній зв’язок системи і підручника реалізується через одну з його підсистем; 3) процес навчання — це взаємодія двох імовірнісних систем: методичної і системи «вчитель—учень». Ключові слова: підручник, гомоморфна модель, взаємодія, підсистема.
О. Барановська. Фундаменталізація змісту гуманітарних предметів у профільній школі в умовах гуманітаризації навчання...47
Статтю присвячено аналізу можливостей фундаменталізації та гуманітаризації навчання у профільній школі. Ключові слова: фундаменталізація навчання, гуманітаризація навчання, зміст навчання.
А. Гривко. Підручник у системі компетентнісного навчання математики...50
У статті розглянуто підручник як носій змісту і засіб організації навчання з погляду компетентнісного підходу, окреслено його роль і функції в процесі формування предметних і ключових компетентностей учнів. Ключові слова: підручник, компетентнісний підхід, компетентність, функції підручника, зміст підручника, моделювання, особистісно орієнтоване навчання.
КРУГЛИЙ СТІЛ
М. Стріха. Дисертаційна паніка: що після неї? ...54
РЕЦЕНЗІЇ ТА ВІДГУКИ
О. Семеног. Лінгвістичний аналіз як засіб формування інтелектуальної культури...56
Л. Овдійчук. Коронована Попелюшка, або Як потрапити в історію (за романом О. Слоньовської «Дівчинка на кулі»)...58
Тематичний покажчик статей, опублікованих у журналі «Українська мова і література в школі» у 2012 році...61
III Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей «Мій особистісно зорієнтований урок»...64
Шановні читачі журналу «Українська мова і література в школі»!
Повідомляємо, що у 2013 р. в номерах 1 і 2 нашого часопису друкуватиметься нова програма з української мови для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання, розроблена відповідно до оновленого Державного стандарту базової й повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392), який ґрунтується на засадах компетентнісного, когнітивно-комунікативного, особистісно зорієнтованого й діяльнісного підходів до навчання, що зумовлює чітке визначення результативного складника засвоєння змісту базової й повної загальної середньої освіти. Програму затверджено Міністерством освіти, науки, молоді та спорту України (2012 р.). У 2013/2014 навчальному році за нею навчатимуться учні п’ятих класів шкіл з українською мовою навчання.
|