Барановська О. В. Особливості роботи з підручником в умовах диференційованого навчання
Для посилання:
Барановська О. В. Особливості роботи з підручником в умовах диференційованого навчання [Текст] / О. В. Барановська // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., головн. ред. В. М. Мадзігон; наук. ред. О. М. Топузов]. – К. : Пед. думка, 2011. – Вип. 11. – 800 с. – С. 50–55.
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ПІДРУЧНИКОМ
В УМОВАХ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО НАВЧАННЯ
О. В. Барановська, канд. пед. наук,
Інститут педагогіки НАПН України
Постановка проблеми. Зміни, які сталися завдяки інформатизації сучасного суспільства, торкнулись усіх боків життя підростаючого покоління, не оминули вони і підручник, який упродовж багатьох років залишався основною навчальною книгою учня. Підручник перестав бути єдиним джерелом інформації для учня, адже його монопольного статусу в сучасній школі позбавили: інша версія (електронна), ідеї (навчально-методичний модуль), різновиди (програма Росток) та ін.
Новий етап у розвитку шкільної освіти значною мірою пов’язаний з упровадженням диференційованого підходу до навчання.
Отже, проблема дослідження зумовлена актуальністю обґрунтування сучасних підходів до створення сучасних підручників, оптимізації роботи з ними в умовах диференційованого навчання.
Висновки. Обґрунтовано, що суттєвими ознаками диференціації навчання учнів у сучасних загальноосвітніх навчальних закладах є створення оптимальних умов для розвитку особистості на основі врахування індивідуальних особливостей, специфіки регіонів, соціальних і культурних чинників, властивих навчальному закладові та його регіональному оточенню. Визначено основні передумови для зміни підходів до створення нових підручників, застосування їх у навчально-виховному процесі в умовах диференційованого навчання. Підручник у сучасних умовах розглядається як комплексна інформаційна модель, основний інструмент розумового, соціального, психосмислового і психодуховного зростання особистості. Доведено доцільність оптимізації шкільного підручника на сучасному етапі розвитку школи.
Література
1. Барановська О. В. Організація роботи учнів з шкільним підручником в умовах диференційованого навчання [Текст] / О. В. Барановська // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць [за наук. ред. акад. В. М. Мадзігона]. – К., 2010. – С. 36–41.
2. Корсакова О. К. Рівнева диференціація навчання як основа допрофільної підготовки учнів [Текст] / О. К. Корсакова // Профільне навчання: Нормативно-правові й теоретико-методичні засади ; [упор. Л. А. Липова, М. Є. Терещенко]. – Тернопіль : Мандрівець, 2010.
3. Липова Л. А. Самовизначення особистості в аспекті профільної диференціації навчання [Текст] / Л. А. Липова та ін. / Профільне навчання: Нормативно-правові й теоретико-методичні засади ; [упор. Л. А. Липова, М. Є. Терещенко]. – Тернопіль : Мандрівець, 2010. – С. 110–117.
4. Сікорський П. І. Теоретико-методологічні основи диференційованого навчання [Текст] / П. І. Сікорський. – Л. : Каменяр. – 1998. – 196 с.
5. Фурман А. В. Психодидактична експертиза модульно-розвивальних підручників : монографія [Текст] / А. В. Фурман, А. Н. Гірняк. – Тернопіль : ТНЕУ, 2009. – 311 с.
Стаття присвячена аналізу особливостей роботи зі шкільним підручником в умовах диференційованого навчання. Обґрунтовується доцільність оптимізації шкільного підручника на сучасному етапі розвитку школи.
Статья посвящена анализу особенностей работы со школьным учебником в условиях дифференцированного обучения. Обосновывается необходимость оптимизации школьного учебника на современном этапе развития школы.
The article analyzes the peculiarities of working with textbooks in a differentiated learning. Substantiates the feasibility of optimizing the textbook at the present stage of development of the school.
Keywords: differentiated learning, school textbooks.