Аксіологічні аспекти реалізації змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових
На базі Тетерівської гімназії Бородянського району Київської області 4 квітня 2015 року відділ дидактики Інституту педагогіки НАПН України провів круглий стіл на тему «Аксіологічні аспекти реалізації змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових». Щонайперше, обговорювалося коло питань, пов’язаних з формуванням ціннісного ставлення до знань, ціннісно-смислових орієнтацій учнів старшої школи.
Оскільки Комплексно-цільова програма розвитку Тетерівської гімназії на 2015–2020 роки спрямована на підготовку учнів до життя в інноваційному суспільстві, то, безумовно, формування в дитини сучасної системи цінностей дасть змогу випускникові максимально самореалізуватися, жити, діяти, приймати рішення, бути конкурентоспроможним у різних сферах діяльності. Творчий потенціал педагогічного колективу спрямовується, передусім, на реалізацію змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових.
Директор гімназії О.О. Клокун зауважив, що організація навчально-виховного процесу закладу базується на науково обґрунтованому виборі педагогічними працівниками програм, форм, методів і засобів навчання й виховання. Звісно, це потребує особливого стилю стосунків учителів та учнів, що вибудовується на принципах співпраці й толерантності.
Наразі, удосконалення навчально-виховного процесу неможливе без професійного психологічного супроводу.
Тож Комплексно-цільова програма розвитку Тетерівської гімназії на 2015–2020 роки передбачає отримати такі результати:
• поліпшення соціально-психологічного клімату в класних колективах;
• зменшення негативних тенденцій у сім’ях;
• сформованість в учнів соціальної компетентності, тобто усвідомлення власних ціннісних орієнтацій, вибір оптимістичних стратегій спілкування;
• компетентне ставлення до свого здоров’я, зокрема психічного;
• сформованість в учнів особистісної компетентності, тобто обізнаності у власних сильних і слабких сторонах, здатності до рефлексії, постійного самоаналізу, самоконтролю, розвитку індивідуальності;
• сформованість в учнів здатності ставити й досягати нові цілі, отримуючи прогресивні, соціально значущі творчі результати;
• допомога учням та їхнім батькам у захисті їхніх прав та інтересів;
• уміння учнів виходити з кризових ситуацій і захищати себе від усіх видів насильства;
• зниження рівня злочинності в молодіжному середовищі;
• індивідуальна робота з дітьми різних соціальних груп та їхніми батьками;
• виховання соціально активної особистості з високим рівнем духовності й моралі.
Науковий співробітник відділу дидактики С.В. Косянчук, зауважуючи, що ціннісно-смислові орієнтації старшокласника є системою цілей, пріоритетів, переконань, установок, які впливають на унормування стосунків з оточенням, встановлення взаємодії з суб’єктами і об’єктами дійсності, наголосив, що передусім особистісні, родинні і соціальні цінності детермінують розвиток особистості.