«Українська патріотика: тексти і завдання. 5–11 класи» –
https://lib.iitta.gov.ua/738206/1/BNV%20KSV%202024%20Patriotyka.pdf
«Національно-патріотичне виховання у контексті сучасних викликів» –
https://lib.iitta.gov.ua/732103/1/BNV%20KSV%202022rek.pdf
11 квітня 2024 року у Катеринополі Черкаської області відбувся міжрайонний семінар-практикум на тему
«Національно-патріотичне виховання учнів засобами козацької педагогіки, екологічної, краєзнавчої
та художньо-естетичної роботи».
Організатори заходу: НДІ козацтва Інституту історії України НАН України, Відкритий міжнародний університет
розвитку людини «Україна», Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України, Відділ освіти, молоді та спорту
Катеринопільської селищної ради, Вікнинська гімназія Катеринопільської селищної ради,
МГО «Чорноморське козацьке військо».
Напрями роботи семінару: практична реалізація ідей і методики козацької педагогіки в системі освіти і науки України;
національно-патріотичне виховання юні й формування національної свідомості громадян України
засобами педагогіки і зокрема музейної, екологічної, краєзнавчо-дослідницької, художньо-естетичної роботи.
Означені напрями було висвітлено у доповідях А. І. Доценка, доктора географічних наук, професора кафедри туризму,
документних та міжкультурних комунікацій Інституту філології та масових комунікацій Університету «Україна»,
полковника Українського козацтва («Козацькі витоки топоніміки Звенигородського краю»), Ю. Л. Мельничука,
директора Науково-освітнього центру патріотичного виховання молоді Університету «Україна», члена Національної
спілки краєзнавців України («Організаційно-методичне забезпечення заходів із козацько-лицарського виховання
учнівської молоді»); Д. Г. Омельченка, заступника директора Українського державного центру
національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді, генерала-хорунжого Українського
козацтва («Патріотично-освітній контекст роботи позашкільних закладів освіти в умовах воєнної агресії росії
проти України»); В. І. Кураша, директора Вікнинської гімназії Катеринопільської селищної ради,
полковника Українського козацтва («Національно-патріотичне виховання учнів засобами козацької педагогіки»);
Л. І. Бондар, директорки Малютянської гімназії Боярської міської ради Фастівського району Київської області
(«Виховна система школи за програмою “Виховуємо українського патріота”»); К. Г. Андрієнко, директорки
Микулицького ліцею Немішаївської ОТГ Бучанського району Київської області («Освітньо-патріотичний проєкт
“Микулицька Січ”»); В. Ю. Руденка, осавула МГО «Чорноморське козацьке військо», секретаря семінару-практикуму
(«Презентація освітньо-виховних проєктів із козацько-лицарського виховання учнівської та студентської молоді»),
інших.
Учасники семінару-практикуму відзначили високий науково-методичний рівень проведення заходу.
Бондаренко Неллі Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник,
провідний науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України, виступила з доповіддю
«Український патріотизм: переосмислення, збагачення, трансформація».
«Українська патріотика: тексти і завдання. 5–11 класи» –
https://lib.iitta.gov.ua/738206/1/BNV%20KSV%202024%20Patriotyka.pdf
«Національно-патріотичне виховання у контексті сучасних викликів» –
https://lib.iitta.gov.ua/732103/1/BNV%20KSV%202022rek.pdf
Доповідач зазначила, що «від нинішніх освітян залежить, як прийдешні покоління акцептуватимуть минулий і сучасний нам
відтинок героїчної історії України у контексті української і світової системи цінностей, на захист яких стали наші Герої,
що вразили світ», а чимдовше збереження й міжпоколінна трансмісія пам’яті про Героїв, які щодня гинуть за свободу,
незалежність і територіальну цілісність України, залежить від виховного впливу їх життєвих історій,
які ми розповідаємо дітям і маємо транслювати назовні.
Неллі Бондаренко зупинилася на таких питаннях: сутність, єдність і взаємопроникність понять патріотизм і героїзм;
актуальність образу Героя і природність героїзації в сучасному суспільстві; чим сучасні герої ХХІ століття споріднені
з героями попередніх поколінь і чим вони різняться; через які історії учням слід доносити феномен героїзму
й патріотизму; наскільки він зрозумілий іншим народам; у чому полягають особистісний і суспільний виміри
героїзму й патріотизму; якою має бути суспільна й державна практика вшанування героїв.
Доповідач акцентувала увагу присутніх на дієвості методичних рекомендацій Неллі Бондаренко і Сергія Косянчука
«Національно-патріотичне виховання у контексті сучасних викликів» (Київ: Фенікс, 2022), які набрали
понад 11 200 завантажень в Електронній бібліотеці НАПН України, і представила розроблену у розвиток
рекомендацій нову працю авторів – навчально-методичний посібник «Українська патріотика: тексти і завдання.
5–11 класи», який у березні 2024 року побачив світ у столичному видавництві «Фенікс». У книзі,
яку можна безоплатно завантажити в Електронній бібліотеці НАПН України, представлено тексти патріотичного змісту
й надано методичні настанови вчителям щодо роботи з ними у річищі актуалізації основних положень
Законів України «Про освіту» (2017), «Про основні засади державної політики у сфері утвердження
української національної та громадянської ідентичності» (2023) і державної Стратегії розвитку читання на період
до 2032 року.