Міський науково-практичний семінар «Формування економічної компетентності учнів початкової школи в освітньому середовищі гімназії» в і д б у в с я 23 листопада 2012 року на базі Київської гімназії міжнародних відносин №32 з поглибленим вивченням англійської мови
Організатори:
Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, лабораторія соціальної психології;
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України, лабораторія дидактики;
Управління освіти Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації;
Київська гімназія міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови.
ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ:
• Сучасні тенденції формування компетентнісно орієнтованого освітнього простору в початковій школі (Жукова Алла Георгіївна, директор гімназії №323);
• Соціально-психологічні засади формування основ економічної культури молодших школярів (Дембицька Наталія Миколаївна, кандидат психологічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії соціальної психології Інституту психології ім. Г. С. Костюка, старший науковий співробітник);
• Організаційно-педагогічні умови формування економічної компетентності учнів початкової школи (Мартиненко Світлана Миколаївна, завідувачка кафедри початкової освіти та методик гуманітарних дисциплін Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор);
• Формування уявлень молодших школярів про особисту власність (Сухаревська Олена Олександрівна, методист Дарницького районного науково-методичного центру)
• Компетентнісний підхід у процесі формування системи знань учнів (Васьківська Галина Олексіївна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувачка лабораторії дидактики Інституту педагогіки НАПН України);
• Основи економічних знань учнів та їхні ціннісно-смислові орієнтації (Косянчук Сергій Володимирович, науковий співробітник лабораторії дидактики Інституту педагогіки НАПН України
• Економічна складова предметів гуманітарного циклу в умовах фундаменталізації змісту освіти (Барановська Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії дидактики Інституту педагогіки НАПН України);
• Шляхи формування економічної культури учнів початкової школи в освітньому середовищі гімназії (Зданевич Оксана Григорівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови)
МАЙСТЕР-КЛАСИ:
1. Навчання грамоти (читання). 1-й клас. «Шлях хліба з лану до столу» (Яковчук Світлана Михайлівна, вчитель вищої категорії Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови);
2. Математика. Розв’язування прикладів і задач на додавання і віднімання круглих десятків. Розв’язування задач. 2-й клас(Кармаза Любов Іванівна, вчитель вищої категорії, старший вчитель Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови);
3. Українське читання. 3-й клас. Українські народні пісні. «Ходить гарбуз по городу» (Снітко Оксана Павлівна, вчитель І-ї категорії Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови);
4. Курс «Пізнай себе». 3-й клас. Розвиток емоційної сфери (Мальцева Валентина Борисівна, психолог вищої категорії Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови);
5. Проект «Діалог культур та дитяча дипломатія». 4-й клас. Екологія і економіка. Соціально-економічний механізм взаємодії суспільства і природи (Руденко Олена Леонідівна, вчитель вищої категорії, Ольховська Наталія Василівна, вчитель вищої категорії, старший учитель Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови);
6. Проект «Я і мій край». 4-й клас. Природні ресурси Землі (Ніконова Людмила Іванівна, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Київської гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови).
15
жовтня 2012 року за сприяння Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
України, Інституту педагогіки НАПН України, Інституту сходознавства імені А. Ю.
Кримського НАН України, Київського міжнародного університету, посольств країн
Сходу в України в Київській гімназії східних мов №1 відбулася Дев’ята
Всеукраїнська науково-практична конференція «Україна – країни Сходу в ХХІ
столітті: діалог мов, культур, педагогічних систем».
Діяли
секції:
1. «Українська
мова та література в діалозі культур у педагогічних технологіях»;
2. «Іноземні
мови – засіб спілкування у діалозі культур глобалізаційного світу (підсекції:
Східні
мови в педагогічних технологіях у системі освіти ХХІ століття (китайська,
японська, арабська, перська, гінді, турецька, корейська, індонезійська мови) та
Європейські мови (англійська, французька, німецька, іспанська);
3. Педагогіка
діалогу культур у змісті освіти сучасної школи. Формування толерантності та
культури миру: досвід, проблеми, перспективи.
4. Молодіжна
студія «Толерантність – крок до успішного майбутнього».
У
пленарному засіданні і в роботі секцій взяли участь науковці лабораторії
дидактики Інституту педагогіки НАПН України.
09 липня 2012 року головний редактор журналу «Українська література в загальноосвітній школі» Н. Логвіненко повідомила, що статтею А. Фасолі «Літературна освіта: компетенції, компетентності, знання, уміння і навички» фахове видання розпочинає обговорення низки актуальних проблем шкільної освіти. До слова запрошуються педагоги-практики і вчені, а також усі, хто переймається відповідними питаннями. Редакція журналу чекає на наукові і методичні доробки.
19 квітня 2012 року відбулася щорічна звітна науково-практична конференції за результатами роботи співробітників, аспірантів, докторантів і здобувачів Інституту педагогіки НАПН України. У рамках конференції працювали наукові секції.Робота секції «Дидактика» (керівник – Васьківська Г. О., зав. лабораторії) проходила у форматі «круглого столу».Обговорювалися результати завершального етапу дослідження «Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі»(2009–2011 роки)з огляду на завдання, що випливають з нової теми«Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання»(2012–2014 роки). Ви маєте змогу ознайомитися зі звітом. Файл-архів доступний за адресою: http://didactics.ucoz.ua/load/materiali/http_didactics_ucoz_ua_load_materiali_1/didaktichni_zasadi_diferenciaciji_navchannja_v_osnovnij_shkoli/1-1-0-111
біобібліографічний покажчик (28 випуск) із серії «Ювіляри НАПН України» –
«Ніла Йосипівна Волошина»
Біобібліографічний покажчик «Ніла Йосипівна Волошина» (видається коштом аспірантів ювілярки) із серії «Ювіляри НАПН України» вміщує бібліографію, яка висвітлює життя та діяльність Н. Й. Волошиної, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, заслуженого діяча науки і техніки України. Представлено науковий доробок ученого за 40 років наукової та науково-педагогічної діяльності (1969–2009 рр.): монографія, державні освітні стандарти з літератури, шкільні навчальні програми, методичні посібники, підручники з української літератури, публікації, наукову школу.
Покажчик адресовано науковцям, аспірантам, викладачам вищих навчальних закладів, педагогам, студентам, а також усім, хто цікавиться методикою викладання літератури в загальноосвітніх школах і вищих навчальних закладах, проблемою естетичного виховання учнів засобами мистецтва слова.
Від упорядників
Важливим напрямом діяльності Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського (далі – ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського) є науково-інформаційне забезпечення інноваційного розвитку педагогічної науки, освіти і практики, поширення передового досвіду, сприяння впровадженню наукових розробок для підвищення професійного рівня педагогічних та науково-педагогічних кадрів, навчанню учнівської та студентської молоді. З цією метою в ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського з 2001 р. започатковано підготовку інформаційних видань про життя та діяльність видатних педагогів світу й України в трьох серіях: «Видатні педагоги світу», «Академіки НАПН України» та «Ювіляри НАПН України», які надсилаються до національних, державних та провідних книгозбірень освітянської мережі.
28-й випуск біобібліографічного покажчика з циклу «Ювіляри НАПН України» присвячений науковій та науково-педагогічній діяльності Ніли Йосипівни Волошиної, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, заслуженого діяча науки і техніки України, заступника директора з наукової роботи Інституту педагогіки НАПН України, головного спеціаліста інституту, головного редактора часопису «Українська література в загальноосвітній школі», автора понад 250 наукових праць з методики викладання літератури в загальноосвітніх школах і вищих навчальних закладах, проблем естетичного виховання учнів засобами мистецтва слова. Це – монографія, автореферати дисертацій, Концепція літературної освіти, державні освітні стандарти з літератури, розроблені за її співучастю, шкільні навчальні програми, методичні посібники, підручники з української літератури, публікації з періодичних видань та видань, що продовжуються, які написані нею за 40 років діяСтруктуру покажчика розроблено з дотриманням чинних рекомендацій Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського «Биобиблиографический указатель: рекомендации по составлению и оформле» (1988).
Біобібліографічний покажчик складається з чотирьох розділів.
Розділ І «Життєвий і творчий шлях Ніли Йосипівни Волошиної» знайомить з життєвим шляхом, науково-педагогічною та громадською діяльністю вченого і складається з чотирьох частин.
Підрозділ «Статті про життєвий і творчий шлях Н. Й. Волошиної» містить відгуки учнів, колег, які характеризують значення наукового доробку, інноваційних розробок, в цілому внесок Н. Й. Волошиної у розвиток та перспективи літературної освіти в національній школі.
У підрозділі «Основні дати життя та діяльності Н. Й. Волошиної» дати розміщено за хронологією, після зазначеного року подано короткий запис основної події.
У підрозділі «Нагороди і відзнаки» показано нагороди Н. Й. Волошиної за досягнення на ниві освіти.
Підрозділ «Література про життєвий і творчий шлях вченого» містить публікації про її життєвий шлях, науково-педагогічну та суспільну діяльність Ніли Йосипівни Волошиної.
Розділ ІІ «Хронологічний покажчик праць Н. Й. Волошиної» містить бібліографічні описи праць ученого, зокрема: монографії, навчально-методичні посібники, підручники, програми, статті, вміщені в наукових збірниках, матеріали наукових конференцій та публікації у фахових періодичних виданнях, написані як одноосібно, так і у співавторстві. Їх згруповано та розміщено за нижчезазначеною схемою, матеріали представлено у хронологічному порядку – за прямою хронологією з виокремленням років видання, а в межах року – за видами документів:
• книги та брошури;
• статті та інші матеріали з неперіодичних видань та видань, що продовжуються, у т. ч. з газет (мовний принцип розташування такий самий);
• рецензії (з поміткою «рец.:»);
• видання, де Н. В. Волошина є упорядником, укладачем чи одним із укладачів (з поміткою «упоряд.:»);
• праці за редакцією вченого (з поміткою «ред.:»), у підготовці яких вона брала участь як головний або відповідальний редактор, голова або член редколегії.
Документи одного виду згруповано за зведеним російсько-українським алфавітом.
Розділ ІІІ «Наукова школа вченого» вміщує два підрозділи: «Доктори педагогічних наук» та «Кандидати педагогічних наук». Документи розміщено у прямій хронології, а в межах року – за алфавітом.
У розділі IV «Ювілейні вітання» вміщено поздоровлення від колег, друзів, учнів.
Допоміжний апарат бібліографічного посібника складається з:
• передмови від упорядників;
• іменного покажчика, в якому наведено прізвища співавторів, упорядників, редакторів, авторів рецензій та інших осіб, відомості про яких є в бібліографічних записах. У дужках зазначено номери бібліографічних записів, які відображено в підрозділі 1.4. «Література про життєвий і творчий шлях вченого»;
• алфавітного покажчика назв праць Н. Й. Волошиної, який містить посилання на номери бібліографічних записів другого розділу «Хронологічний покажчик праць Н. Й. Волошиної».
Бібліографічний опис та скорочення слів здійснено згідно з чинним державним стандартом України. Джерелами відбору матеріалів є фонди Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського та інших державних бібліотек України. Більшість публікацій переглянуто de visu, непереглянуті – з позначкою астериском (*).
Покажчик адресовано науковцям, аспірантам, викладачам вищих навчальних закладів, учителям, студентам та всім, хто цікавиться методикою викладання літератури в загальноосвітніх школах і вищих навчальних закладах, проблемою естетичного виховання учнів засобами мистецтва слова.
ЗМІСТ
Від упорядників ....................................................... 4
РОЗДІЛ І. Життєвий і творчий шлях Ніли Йосипівни Волошиної ............ 7
1.1. Статті про життєвий і творчий шлях Н. Й. Волошиної ............... 7
Наталія Логвіненко, Світлана Паламар. Учителю! Перед іменем твоїм ..... 7
Світлана Жила. Світ Ніли Йосипівни Волошиної ......................... 10
20 січня 2012 року в Інституті соціології НАН України проведено круглий стіл на тему «Нове покоління на порозі дорослого життя: цінності, життєві плани, вибір професії» (за результатами опитування учителів і 11-класників України, проведеного Інститутом педагогіки НАПН України спільно з Інститутом соціології НАН України у вересні-жовтні 2011 року). Під час проведення круглого столу обговорено низку питання: • «З якими відчуттями входять представники нового покоління у доросле життя? Якими є життєві плани одинадцятикласників? На що вони сподіваються? Хто вони – оптимісти чи песимісти?»; • «Які професії хочуть здобути випускники загальноосвітніх навчальних закладів України? Що саме впливає на їхній професійний вибір?»; • «Яких навчальних предметів (курсів за вибором) не вистачає старшокласникам, а що перевантажує учнів?»; • «Сучасні вчителі й сучасні учні: навчально-виховний процес очима тих і інших»; • «Учні та Інтернет», а також інші проблеми. Від лабораторії дидактики в обговоренні взяли участь: Галина Олексіївна Васьківська, зав. лабораторії, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, Сергій Володимирович Косянчук, аспірант лабораторії дидактики. ДОВІДКА. Загальнонаціональним за масштабом опитуванням було охоплено 1013 11-класників і 1066 учителів загальноосвітніх навчальних закладів. Вибірка репрезентативна, розроблена на основі статистичних даних Держкомстату України, похибка вибірки не перевищує 3,2%. Співкерівники проекту – Наталія Миколаївна Лавриченко (Інститут педагогіки), доктор педагогічних наук, Олена Геннадіївна Злобіна, доктор соціологічних наук (Інститут соціології).