24 жовтня 2019 року у рамках ХІ Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті – 2019» відділ дидактики Інституту педагогіки НАПН України провів науково-практичний семінар «Реалізація профільного навчання в умовах Нової української школи».
У роботі заходу взяли участь науковці, педагоги-практики і студенти – майбутні вчителі. Розглянуто низку аспектів реалізації профільного навчання:
• метапредметний підхід як теоретичну основу реалізації профільного навчання;
• мультипрофільність в освітньому середовищі гімназії;
• використання педагогічних технологій розвитку творчих здібностей старшокласників у сучасній профільній школі;
• навчання діалогічного мовлення в умовах профільного вивчення української мови;
• соціальний аспект моделювання процесу реалізації педагогічних технологій в умовах профільного навчання.
Зосередившись на метапредметних результатах профільного навчання (набуття досвіду самостійного пошуку, аналізу й відбору інформації з використанням різних джерел і нових інформаційних технологій для вирішення пізнавальних завдань; оволодіння навичками самостійного здобуття знань, організації навчальної діяльності, постановки цілей, планування, самоконтролю й оцінки результатів своєї діяльності, уміннями передбачати можливі результати своїх дій; освоєння прийомів дій у нестандартних ситуаціях, оволодіння евристичними методами й методами розв’язання проблем; розвиток монологічного й діалогічного мовлення, уміння висловлювати свої думки й здатність чути співрозмовника, розуміти його погляди, визнавати право іншої людини на іншу думку; розуміння відмінностей між вихідними фактами й гіпотезами для їх пояснення, теоретичними моделями й реальними об’єктами, оволодіння універсальними навчальними діями на прикладах гіпотез для пояснення відомих фактів і експериментальної перевірки висунутих гіпотез, розробки теоретичних моделей процесів або явищ; формування вмінь працювати в групі з виконанням різних соціальних ролей, викладати й обстоювати свої погляди й переконання, вести дискусію тощо; формування вмінь сприймати, переробляти й передавати інформацію в словесній, образній, символічній формах, аналізувати й переробляти здобуту інформацію відповідно до поставлених завдань, виокремлювати основний зміст прочитаного тексту, знаходити в ньому відповіді на поставлене питання й викладати його і т.ін.) учасники заходу зійшлися на тому, що актуальною для старшої школи є проблема розвитку рефлексійно-пізнавальної та мотиваційно-творчої діяльності здобувачів освіти.
Індивідуалізація освітнього процесу в старших класах, вибудовування індивідуальних освітніх траєкторій; забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією; створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень (за участю батьків, вчителів, психологічної служби) для профільного або стандартного рівня навчання; забезпечення високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах – це основа мультипрофільного навчання.
Мультипрофільне навчання дає високий результат у засвоєнні учнями знань, розвиває творче мислення, інтелектуальні здібності, формує особистість. Модель мультипрофільної школи забезпечує додаткове стимулювання до навчальної діяльності, а отже, зростає рівень навчальних досягнень учнів. Через мультипрофільність здійснюється позитивний вплив на траєкторію особистісного розвитку учнів, на формування у старшокласників такої якості, як здатність пристосовуватися до нових умов. Навчаючись у динамічних групах, учні звикають працювати в новому оточенні, зосереджуються на навчальній діяльності, у майбутньому – швидше адаптуватимуться у студентському середовищі. Здобувачі освіти мають можливість поєднати предмети для профільного вивчення, які знадобляться їм для складання ЗНО, вступу до вищих закладів освіти. «Водночас, – зазначила доктор педагогічних наук, професор Г. О. Васьківська, упровадження моделі мультипрофільного навчання на засадах людиноцентризму сприятиме підвищенню професійного рівня педагогічних працівників, активізації їх творчого потенціалу, формуванню здатності до швидкої адаптації в умовах, що постійно змінюються, а також розвитку й згуртованості всього педагогічного колективу».
На часі, визнали учасники наково-практичного семінару, необхідність виявлення, вивчення та аналізу взаємозв’язків і взаємозалежностей, що мають і можуть мати місце у профільному навчанні й у процесі освітньої діяльності учнів загалом.
|