Барановська О. Основні напрями розвитку гуманітарної
освіти в умовах компетентнісного підходу [Текст] / О. Барановська // Українська
мова і література в школі. – 2013. – №7. – 64 с. – С. 51–54.
Статтю присвячено аналізу можливостей фундаменталізації й
гуманітаризації навчання в профільній школі в умовах компетентнісного підходу.
Аналізується проблема компетентнісно спрямованого навчання в сучасній
загальноосвітній школі. Розглядаються загальні підходи до проблеми
фундаменталізації змісту освіти в старшій школі. Аналізується поняття
«фундаменталізація змісту гуманітарних предметів». У статті розглядається
поняття «гуманітарна освіта» як пріоритетний розвиток загальнокультурних компонентів
у змісті освіти, спрямованих на формування особистісної зрілості учнів.
Доводиться необхідність трансформації змісту освіти в основній школі.
Визначаються очікувані результати гуманітарної освіти: самовизначення в
оточуючому світі; ціннісні орієнтації; творче застосування сформованих
компетентностей; особистісні якості, позитивна життєва позиція.
Ключові слова: фундаменталізація навчання,
гуманітаризація навчання, гуманітарна освіта, компетентнісний підхід,
компетентність.
This article analyzes the possibilities of
fundamentalization and the humanization of education in profile schools in the
competence approach. The problem of competence approach of the directed studies
is analysed at modern general school. General approaches are examined to the problem
of fundamentalization of contents of education at senior school. A concept
«fundamentalization of contents of humanitarian objects» is analysed. A concept
«liberal education» as priority development of the general cultural components
in contents of education, sent to forming of personal maturity of
schoolchildrens, is examined in the article. There is a necessity of
transformation of contents of education for basic school. The expected results
of liberal education are determined: self-determination in the surrounding
world; valued orientations; creative application of formed competences;
personality quality, positive vital position.
Keywords: fundamentalization training,
humanitarizatsiyi training, humanitarian education, competence, competence
approach.
Цитата, с. 51–52. Досвід вітчизняних і зарубіжних фахівців показує, що
одним із пріоритетних напрямів розвитку освіти у всьому світі, головних
стратегій підвищення її якості є фундаменталізація, яка відображає найважливіші
базові знання й уміння, що дають змогу надалі випускнику спиратися на них у
здійсненні своєї професійної діяльності. Підвищення рівня фундаментальності
освіти зумовлено необхідністю орієнтації на оволодіння глибинними, сутнісними
зв'язками між різноманітними процесами навколишнього світу, з розвитком його
інтелектуального потенціалу.
В сучасній освіті відбуваються
процеси, спрямовані ==с.51, далы с. 52== на зміну формально-знаннєвої
парадигми гуманістичною, яка базується на теоретичних положеннях гуманної
педагогіки й відповідної методології. Гуманізація освіти має враховувати
індивідуальні особливості особистості, спрямованість освітнього процесу на її
розвиток.
Реформи освіти відбуваються нині
в більшості розвинутих країнах світу і особливе місце надається проблемі
формування ключових компетентностей випускника сучасної школи. Це вимагає від
української школи адекватної реакції на процеси реформування загальної
середньої школи, що відбуваються в провідних країнах світу. Тому на сучасному
етапі реформування змісту шкільної освіти стає актуальним адаптування здобутих
теоретичних знань до життєвої практики, відповідність цих знань потребам
суспільства.
Література
1.Барановська О.В. Інформаційна
компетенція: дидактичні підходи, технологія формування, передовий досвід:
Практико зорієнтований посібник. [Текст] / О.В. Барановська. – Запоріжжя:
Хортиця, 2008. – 141 с.
2.Бондар С.П. Компетентність
особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів [Текст] / С.П.
Бондар // Біологія і хімія в школі. – 2003. – № 2. – С. 8-9.
3.Гончаренко С.У. Фундаментальність
чи вузький професіоналізм освіти [Текст] / С.У. Гончаренко // Дидактика
професійної освіти: зб. наук. праць. – Хмельницький : ХНУ, 2004. – Вип. 1. –
208 с.
4.Гриншкун В.В. Особенности фундаментализации образования на современном этапе его развития [Текст] / В.В. Гриншкун, И.В. Левченко // Вестник РУДН. – 2011. – № 1. – С. 1-5. –
(Сер. «Информатизация образования»).
5.Дмитриева
М.А. Гуманитарные знания или гуманитарное знание? / Духовно-нравственные
основы русской літературьі:
Сб. науч. статей. Ч. 2. –
Кострома, 2007. – С. 263-264.
6.Єрмаков І.Г. Педагогіка
життєтворчості: орієнтири для XXI століття. – Кроки до компетентності та
інтеграції в суспільство: Науково-методичний збірник [Текст] / І.Г. Єрмаков. –
К.: Контекст, 2000. – С. 18-19.
7.Єфремова Т.Ф. Новый толково-образовательный словарь русского языка: в 2 т. / Т.Ф. Єфремова. – М.: Русский язык, 2000. – Т. 2. – 1088 с. – С. 86.
8.Компетентнісний підхід у сучасній
освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої
політики [Текст] / Під заг. ред. О.В.
Овчарук. – К.: К.І.С.,
2004. – 112 с.
9.Равен
Джон. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация
[Текст] /
Джон Равен /
пер. с англ. –
М.: Когнито-Центр, 2002.
– 396 с.
10.Трубачева С.Е., Корсакова О.К. Зміст сучасної шкільної
освіти: дидактичний аспект [Текст] / Посібник. – К.:
ФАДА ЛТД. – 2003. – 56 с.
11.Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной
парадигмы образования [Текст] / А.В. Хуторской // Народное образование. – 2003.
– № 2. – С. 58-64. – № 3.
Шишов С. Понятие компетенции в контексте качества
образования [Текст] / С. Шишов // Стандарт и мониторинг в образовании. – 1999. – № 2. – С. 14–22.
|